تاریخ انتشارسه شنبه ۲۹ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۳:۳۸
کد مطلب : ۳۶۱۱۴۱
گل ها جهان را پر از رنگ های زیبا می کنند اما همیشه این طور نبوده! فسیل های باستانی نشان می دهند که گل ها در ابتدا ساختاری کاملا ساده داشتند و در آن ها خبری از هیچ رنگدانه ای نبوده است! به گفته دانشمندان گل ها در ابتدا یا سبز بودند و یا زرد خیلی کم رنگ! تا اینکه بالاخره حدود ۱۰۰ میلیون سال قبل تغییر هویت داده و به رنگ های متنوع و زیبا در آمدند. اما چرا؟
۰
plusresetminus
به گزارش بلاغ،
زنبورها جذب چه گل هایی می شوند؟
مطالب مرتبط: راه های دوری از حشرات در سفر و کمپینگ خطرناک ترین حشرات جهان که اصلا نباید نزدیکشان شوید!

فکر می کنید زنبورها جذب چه گل هایی می شوند؟ گرده افشان ها حشرات و پرندگانی هستند که باعث حرکت گرده ها  می شوند. شاید تعجب کنید اما گل ها درست به همان رنگی که زنبورها بهتر تشخیص می دهند در می آیند. این موضوع در نیمکره ی شمالی زمین کاملا ثابت شده اما دکتر «دییر» و همکارش فهمیدند که این ارتباط بین گل ها و زنبورهای بومی استرالیا هم وجود دارد. گل ها در استرالیا درست همان رنگی می شوند که مناسب سیستم بینایی زنبورهای بومی استرالیاست. با اینکه استرالیا از دیگر نقاط زمین دور افتاده اما این قانون در استرالیا هم وجود دارد. حتی دانشمندان به ارتفاعات ۴۵۰۰ متری نپال هم رفتند و باز هم متوجه شدند که گل ها درست همان سیگنال هایی را می فرستند که مناسب با سیستم بینایی زنبورهای عسل است.

گل ها باغ

زنبورها چه می بینند و زنبورها جذب چه گل هایی می شوند؟

اینکه زنبورها جذب چه گل هایی می شوند؟ بستگی به رنگی دارد که می بینند. چشم های ما سه رنگ مختلف را تشخیص می دهد: قرمز، آبی و سبز. اما سیستم بینایی زنبورهای عسل فرق دارند؛ آن ها رنگ قرمز را نمی بینند اما آبی و سبز و همینطور نورهای ماورای بنفش را تشخیص می دهند. این یعنی رنگ هایی که زنبورها می بینند با رنگ هایی که ما می بینیم فرق دارند و البته آن ها چیزهایی را می بینند که ما توانایی دیدن آن ها را نداریم. مثلا بر روی گل ها یک سری نشانه های رنگی در طیف ماورای بنفش هست که به زنبورها در پیدا کردن شهد گل کمک می کنند اما چشمان ما این نشانه های رنگی را نمی بیند. این نشانه های رنگی درست مثل تابلوهای راهنما به زنبورها کمک می کنند تا به راحتی شهد گل ها را پیدا کنند. گل ها این نشانه ها را ایجاد می کنند تا گرده افشان هایی مثل زنبور عسل بتوانند به راحتی شهد گل ها را پیدا کنند. زنبورها جذب چه گل هایی می شوند ؟ زنبورهای عسل نسبت به ما تیزبینی کمتری دارند و چشمان آن ها بیشتر بر روی اجسام نزدیک تمرکز می کند و اجسام دور را به سختی تشخیص می دهد.آن  ها وقتی گل ها را می بینند که در فاصله ی ۵۰ تا ۶۰ سانتی متری اش باشند و این یعنی زنبورها وقتی در فاصله ی دور هستند با استشمام بو متوجه حضور گل ها می شوند.

زنبورها زنبورها جذب چه گل هایی می شوند

پرندگان چه می بینند ؟

گیاهان بومی در خیلی از نقاط استرالیا قرمز رنگ هستند تا به خصوص پرندگان را جذب کنند. بعضی از پرندگان بنفش، آبی، شبز و قرمز را می بینند و بعضی از پرندگان هم می توانند رنگ هایی در طیف ماورای بنفش را تشخیص دهند. بیشتر پرندگان گرده افشان که برای شهد به سراغ گل ها می روند قادر به دیدن امواج ماورای بنفش نیستند . در واقع گل ها قرمز رنگ می شوند تا زنبورها آن ها را نبینند و فقط پرندگان جذب آن ها شوند.

اگر هیچ زنبور و یا پرنده ای نباشد چه اتفاقی برای گل ها می افتاد؟

جزیره Macquarie که در مسیر بین قطب جنوب و نیوزلند قرار دارد هیچ زنبور و یا پرنده ی گرده افشانی ندارد و در آنجا مگس ها نقش گرده افشانی را بر عهده دارند. مگس ها نسبت به پرندگان و زنبورها سیستم بینایی متفاوتی دارند و این یعنی گل های این جزیره رنگ های عجیب و منحصر بفردی دارد. به جای گل های آبی، قرمز و صورتی که در باغ های استرالیا دیده می شوند گل های این جزیره سفید – سبزند. مگس ها چهار رنگ مختلف را تشخیص می دهند و تمایل زیادی به انواع مختلف رنگ های زرد دارند و گل ها هم خودشان را درست به همین رنگ در آورده اند.

پرندگان

پرندگان و زنبورهای عسل را به حیاط خود ببرید

زنبورها جذب چه گل هایی می شوند؟ اگر می خواهید پرندگان یا زنبورها را جذب کنید چه گل هایی را باید در حیاط بکارید؟ بیشتر زنبورهای که در باغ ها هستند زنبور عسل اند و زنبورهای عسل به سراغ همه ی گل ها می روند اما بیشتر زنبورها تمایل بیشتری به گل های سفید و آبی دارند. به گفته پروفسور «دییر» زنبورهای بومی بیشتر به سراغ گل های بومی می روند پس تا جایی که می توانید گل های بومی در حیاط بکارید. اگر هم می خواهید پای پرندگان را به باغ خود باز کنید باید به سراغ گل های قرمز رنگ بروید.

منبع: 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما