کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

شورش و ناآرامی در سراسر فرانسه کارگران پاریس را به آتش کشیدند

13 ارديبهشت 1397 ساعت 0:08

همزمان با روز جهانی کارگر، در کشورهای مختلف دنیا کارگران علیه نظام سرمایه‌داری و شرایط بد کارگران تظاهرات کردند اما شرایط در فرانسه کمی متفاوت بود! مردم به کمک کارگران پاریس را به آتش کشیدند.


به گزارش بلاغ، همزمان با روز جهانی کارگر، میلیون‌ها کارگر روز سه‌شنبه در سراسر جهان با برگزاری تجمعات و راه‌پیمایی‌هایی تلاش کردند تا مسائل و مشکلات کاری خود را به گوش دولت‌ها و کارفرمایان خود برسانند. در برخی کشورها معترضان با به آتش کشیدن خودروها و درگیری با پلیس این روز را به عرصه‌ای برای درگیری با ساختارهای حاکم بر کشور خود یعنی نظام سرمایه‌داری تبدیل کردند. در پاریس تجمع گسترده اعضای اتحادیه‌های کارگری به تخریب بانک‌ها و فروشگاه‌ها و پرتاب ‌اشیا و بمب دستی آتش‌زا  به سمت پلیس منتهی شد. در مقابل پلیس ضد شورش اقدام به پرتاب گاز‌اشک‌آور و استفاده از ماشین‌های آب‌پاش کرد. پلیس فرانسه در پی درگیری روز سه‌شنبه در حاشیه روز جهانی کارگر در پاریس بیش از 200 نفر را دستگیر کرد. شماری از مردم از جمله خبرنگار شبکه خبر نیز در این درگیری‌ها مجروح شده‌اند.

به‌نوشته بی‌بی‌سی، در این روز گروه‌های چپ موسوم به «بلوک سیاه» نیز موفق شدند تظاهرات علیه اصلاحات دولت امانوئل ماکرون در بخش کارهای دولتی را تحت‌الشعاع قرار دهند. به گزارش بی‌بی‌سی، پلیس اعلام کرده که حدود ۱۲۰۰ نقابدار در تظاهرات سالانه اول «مه» که از طرف اتحادیه‌های کارگری برپا شده بود، شرکت کردند. تظاهرات‌کنندگان سیاهپوش سعی کردند راهپیمایی را متوقف کنند و بعداً شیشه مغازه‌ها را شکستند و یک شعبه مک‌دونالد را در نزدیک ایستگاه «آسترلیتز» آتش زدند. اتحادیه‌های کارگری فرانسه طی ماه‌های گذشته بارها مخالفت خود را با سیاست‌های اقتصادی امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور این کشور اعلام کرده‌اند. رهبران اتحادیه‌های کارگری منتقد سیاست‌های آزادسازی اقتصادی دولت هستند.

محکوم کردن سیاست‌های ترامپ
 فعالان جنبش‌های کارگری در آمریکا نیز در چندین شهر این کشور تجمع‌ها و راهپیمایی‌هایی را برگزار و سیاست‌های دولت ترامپ از جمله علیه مهاجران را محکوم کردند و آنها را در راستای مقابله با قشر آسیب پذیر کارگران دانستند. به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، بزرگترین تجمع مربوط به شهر «لس‌آنجلس» بود که در جریان آن صدها نفر در یک تجمع صلح آمیز در مرکز شهر راهپیمایی کرده و پارچه نوشته‌هایی با مضمون حمایت از مهاجران و همچنین اتحادیه‌های کارگری به نمایش گذاشتند. در شهر نیویورک نیز صدها تن از این فعالان از منطقه «برادوی» به سمت وال استریت راهپیمایی کردند و در سیاتل نیز ناآرامی‌هایی در تجمع روز کارگر در این شهر رخ داد و نیروهای پلیس مردی را که اقدام به پرتاب سنگ کرده بود، دستگیر کردند.

ناآرامی در ترکیه
در ترکیه اما پلیس اسلامبول تعدادی از کارگران را که تلاش می‌کردند خود را به میدان اصلی شهر برسانند، بازداشت کرد. پلیس شهر پیش از این اعلام کرده بود کارگران حق تجمع در میدان «تقسیم» را ندارند ولی تعدادی از کارگران با سردادن این شعار که «تقسیم در اول مه محدودشدنی نیست» سعی داشتند که خود را به این میدان برسانند. اما پلیس تمام مسیرهای منتهی به این میدان را مسدود کرده بود. یورونیوز، در این‌ باره نوشته پلیس اسلامبول تنها به برخی نمایندگان اتحادیه‌های کارگری اجازه داد تا دقایقی در این میدان حضور یابند. این راهپیمایی به درگیری کارگران با پلیس منتهی شد. میدان تقسیم برای مردم ترکیه ارزش نمادین دارد. در مراسم روز جهانی کارگر در سال 1977 حدود 34 نفر در پی شلیک گلوله از یکی از ساختمان‌های مشرف به این میدان کشته شدند. در آنکارا نیز پلیس در نقاط مشخصی به نمایندگان اتحادیه‌های کارگری اجازه تجمع داد. به‌دلیل ادامه وضعیت فوق‌العاده در ترکیه که پس از کودتای نافرجام دو سال پیش وضع شده، پلیس مانع از برگزاری هرگونه تجمع اعتراضی می‌شود.

راهپیمایی بزرگ سئول
یکی از بزرگ‌ترین تجمعات مربوط به روز کارگر در سئول پایتخت کره جنوبی برگزار شد. بیش از 10 هزار کارگر کره‌ای خواستار افزایش حداقل دستمزد و برقراری عدالت در پرداخت دستمزد شدند. همچنین کارگران کره‌ای خواستار بازگشت صنایع بزرگ این کشور از جمله خودروسازی و کشتی‌سازی تحت مدیریت دولت شدند. در اندونزی نیز تجمع مشابهی برگزار شد.
 حدود 10 هزار کارگر اندونزیایی ساکن شهرهای مختلف این کشور با سفر به جاکارتا در نزدیکی کاخ ریاست جمهوری این کشور تجمع کردند و از دولت خواستند تا ضمن افزایش دستمزدها از فعالیت کارگران خارجی در اندونزی جلوگیری کند. در هاوانا پایتخت کوبا نیز هزاران نفر از کارگران و خانواده‌های آنها برای گرامیداشت روز جهانی کارگر به خیابان‌ها آمدند.


کد مطلب: 359214

آدرس مطلب :
https://www.bloghnews.com/news/359214/شورش-ناآرامی-سراسر-فرانسه-کارگران-پاریس-آتش-کشیدند

بلاغ نیوز
  https://www.bloghnews.com