تاریخ انتشارسه شنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۲:۲۱
کد مطلب : ۳۵۹۱۵۰
در پی افت شدید دما و وقوع سرمازدگی، یخبندان، برف و تگرگ در اواخر فروردین ماه سال جاری در اغلب استان‌های کشور خسارت‌های وسیع به زیربخش‌های مختلف بخش کشاورزی وارد شده است.سرمای اخیر در کجور، کلاردشت، دودانگه، چهاردانگه و لاریجان به دریخت‌های به، گیلاس، زردآلو، آلبالو و گردو خسارت وارد کرد و برآورد اولیه حکایت از خسارت 150 میلیارد تومانی به باغات مازندران در سرمای اخیر است و انتظار است رئیس جمهور دستور دهند تا از محل صندوق بیمه محصولات کشاورزی و اعتبارات مدیریت بحران نسبت به جبران خسارت کشاورزان اقدام فوری صورت بگیرد.
۰
plusresetminus
کشاورزان در انتظار دستور رئیس جمهور/ سرمای بهاری شکوفه‌های درختان را پژمرده کرد
به گزارش بلاغ، در پی افت شدید دما و وقوع سرمازدگی، یخبندان، برف و تگرگ در اواخر فروردین ماه سال جاری در اغلب استان‌های کشور خسارت‌های وسیع به زیربخش‌های مختلف بخش کشاورزی وارد شده است، به طوری که بر اساس بررسی و برآوردهای اولیه این خسارت در بالغ بر 22 استان کشور به حدود 80 هزار میلیارد ریال می‌رسد، حدود 90 درصد خسارت مذکور به باغات و محصولات باغی وارد شده است که حدود 20 تا 25 درصد آنها بیمه بوده و مابقی فاقد بیمه کشاورزی می‌باشند.

در استان مازندران به عنوان یکی از استان های قطب تولید محصولات باغی، خسارت مذکور به حدود 810 میلیارد ریال برآورد شده است که یقیناً اثرات بسیار گسترده ای بر درآمد و معیشت خانوارهای باغدار تحمیل و بر ناپایداری تولید و معیشت این افراد خواهد افزود، لذا با تأکید بر استفاده از ظرفیت قانونی بند (م) ماده 28 قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت (2) به منظور احیاء، تولید و جبران بخشی از خسارت‌های وارده، نسبت به طرح و موافقت با تصویب پیشنهادات ذیل در هیئت محترم وزیران با تأمین منابع از محل ماده 10 قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت و یا ماده 12 قانون تشکیل سازمان مدیریت بحران کشور اقدام لازم باید صورت گیرد.

خسارت ۸۰ هزار میلیاردی کشاورزان براثر سرمازدگی اخیر

سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس، گفت: رئیس جمهور دستور دهند تا از محل صندوق بیمه محصولات کشاورزی و اعتبارات مدیریت بحران نسبت به جبران خسارت کشاورزان اقدام فوری صورت بگیرد.

علی‌محمد شاعری اظهار داشت: محصولات باغی و کشاورزی در کشور بر اثر بارش‌ها و کاهش دمای اخیر شاهد خسارت شدید بوده‌اند و در بالغ بر 22 استان کشور بیش از 80هزار میلیارد خسارت وارد شده است.

سخنگوی کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی با بیان اینکه این خسارات در استان مازندران به‌ویژه شرق استان بسیار شدید بوده است، گفت: در نامه‌ای مراتب در خواست خود را به رئیس جمهور در این زمینه اعلام کرده‌ام و از وی انتظار دارم تا هرچه سریع‌تر دستورات لازم را در این زمینه صادر کنند.

نماینده مردم بهشهر، نکا و گلوگاه در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه نسبت به تخصیص خسارات به کشاورزان باید اقدامات فوری به‌عمل آید، ادامه داد: رئیس جمهور دستور دهند تا از محل صندوق بیمه محصولات کشاورزی و اعتبارات مدیریت بحران نسبت به جبران خسارت کشاورزان اقدام فوری صورت بگیرد.

وی در خصوص اینکه با توجه به سرمازدگی محصولات کشاورزی چه میزان در تامین نیاز بازار دچار مشکل می‌شویم، اظهار داشت: با توجه به خسارت‌های وارده از وزارت جهاد کشاورزی درخواست داریم در سال جاری نسبت به تامین نیاز بازار پیش‌بینی‌های لازم را داشته باشد تا در اواخر فصل بهار و فصل تابستان شاهد افزایش بی‌رویه قیمت محصولات نباشیم و همچنین مصرف‌کنندگان نیز فشاری وارد نشود.

سخنگوی کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی در پایان با تاکید بر اینکه دولت باید از هم اکنون در شبکه توضیعی مناسب برنامه‌ریزی لازم را برای تامین عرضه و تقاضا داشته باشد، خاطرنشان کرد: دولت باید تشکل‌های بخش خصوصی را وارد جریان توضیع کند و نسبت به تنظیم بازار اقدام لازم را انجام دهد.

خسارت 150 میلیارد تومانی به باغات مازندران در سرمای اخیر

رئیس سازمان جهادکشاورزی مازندران نیز گفت: پیش بینی می‌شود 40 هزارهکتار از اراضی مازندران تحت تاثیر خشکسالی قرار گیرند.

دلاور حیدرپور در گفت‌وگو با خبرنگار ما با بیان اینکه در مراحل نخست خشکسالی در مازندران هستیم، اظهار کرد: با توجه به میزان بارندگی و تجمع آب از سال گذشته آنچنان عقب نیستیم اما نکته مهم‌تر که به‌عنوان زنگ خطر به شمار می‌رود ظرفیت آب در سدها است که تقریبا نصف ظرفیت سال گذشته هستند و این مساله در حوزه سد شهید رجایی حادتر و یک سوم ظرفیت سد پر شده است.

وی با اشاره به اینکه در هراز به علت کاهش بارش برف موجب کاهش سطح ورودی آب شده است، تصریح کرد: بیشترین میزان سطح زیر کشت برنج در 6 شهرستان آمل، بابل، بابلسر، نور، فریدونکنار و محمودآباد است که آنها زیر حوزه محور رودخانه هراز هستند که به دلیل کاهش ذخیره برفی احتمال کم آبی وجود دارد.

رییس سازمان جهادکشاورزی استان مازندران با تاکید بر اینکه کاهش بارش برف در هراز باعث شد که آورده رودخانه هراز 40 درصد به نسبت سال گذشته کاهش پیدا کند، یادآور شد: طبق اعلام آب منطقه‌ای در بسیاری از شهرستان‌ها آبی وجود نخواهد داشت که به آنها داده شود.

این مسئول با بیان اینکه بر این اساس به برخی مناطق اعلام شد که حتی کشت برنج هم نکنند، ادامه داد: انتهای شبکه سد شهید رجایی، میاندرود، بخشی از ساری و بخشی از جویبار اعلام شد که کشت برنج نکنند و به کشت جایگزین همانند سویا، ذرت، علوفه و کنجد که نیاز به آب کمتری دارد روی بیاورند.

حیدرپور با اشاره به برگزاری کارگاه‌های آموزشی برای کشاورزان اظهار کرد: مدت سه سال است آبیاری نوبه‌ای را در مازندران ترویج می‌کنیم که در سال گذشته نزدیک به 60 هزار هکتار از مزارع برنج در مازندران از این شیوه استفاده کردند.

وی با عنوان اینکه آبیاری نوبه‌ای روش ساده‌ای است، خاطرنشان کرد: با این روش در هر هکتار 2 هزار تا 2 هزار و 500 متر مکعب صرفه جویی در آب داشته باشیم که تا 25 درصد آب مصرفی در کشت برنج کاهش پیدا می‌کند که در شرایط فعلی بسیار می‌تواند موثر باشد.

رییس سازمان جهادکشاورزی استان مازندران با تاکید بر اینکه در آبیاری نوبه‌ای کشاورز باید ارتفاع آب در مزارع کشاورزی را پس از 2 هفته از نشا کاری پایین بیاورد و دائم ارتفاع آب 10 الی 15 سانتی‌متر نباشد، گفت: با این روش کشاورزان دیگر هم از آب موجود استفاده می‌کنند.

این مسئول با بیان اینکه قطعا آب باید در شبکه‌ها نوبت بندی شود، اظهار کرد: در کل استان مازندران، سد شهید رجایی و رودخانه هراز آب باید نوبت بندی شود که در این راه دهیاران، شورا و کشاورزان باید کمک کنند.

حیدرپور با اشاره به اینکه نباید در مازندران برخی مناطق بالادست آب داشته باشند و مناطق پایین دست خالی از آب باشد، خاطرنشان کرد: همکاری سه جانبه کشاورزان و آب منطقه‌ای موجب بروز اتفاقات خوبی می‌شود که ستادی هم در این راستا در استانداری با ریاست استاندار و شهرستان‌ها با ریاست فرمانداران شهرستان‌ها تشکیل شد تا نیازهای کشاورزان بررسی و رفع شود.

وی یادآور شد: کشاورزان در صورت استفاده از آب چاه صرفه جویی و احتیاط کنند تا در نیمه راه دچار مشکل نشوند.

رییس سازمان جهادکشاورزی استان مازندران با بیان اینکه هنوز زود است که از میزان کاهش تولید برنج صحبت شود، تصریح کرد: پیش بینی می‌شود که 40 هزار هکتار از اراضی مازندران تحت تاثیر خشکسالی قرار گیرند.

این مسئول با اشاره به بارندگی اخیر که کمک شایانی به کشاورزان کرد، گفت: اگر دو مورد دیگر بارندگی تا خرداد ماه داشته باشیم کمک می‌کند تا خسارت وارده کاهش پیدا کند.

حیدرپور با تاکید بر اینکه سرمای اخیر در کجور، کلاردشت، دودانگه، چهاردانگه و لاریجان به دریخت‌های به، گیلاس، زردآلو، آلبالو و گردو خسارت وارد کرد، افزود: برآورد اولیه حکایت از خسارت 150 میلیارد تومانی به باغات مازندران در سرمای اخیر است.

وی  گفت: سرمازدگی اخیر در استان‌های دیگر هم وجود داشت و گسترده بود که پس از بررسی برای کمک به باغداران اقداماتی انجام می‌شود.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خشم؛ پسندیده یا ناپسند؟
دوشنبه ۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۳:۵۷
سپاه الگویی برای انقلاب‌های آینده جهان
دوشنبه ۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
پرستاران سر دو راهی خانه‌نشینی و تغییر شغل
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۳
آنچه خوبان همه دارند تو یک‌جا داری
يکشنبه ۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷
وعده صادق، ضربه پشیمان‌کننده و پیشگیرانه
شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴