تاریخ انتشارسه شنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۰:۳۹
کد مطلب : ۳۵۹۱۴۸
معاون وزیر خارجه گفت: در هر دو صورت که آمریکا از برجام خارج بشود یا نشود ادامه این موضوع قابل تحمل نخواهد بود و تدابیر ویژه‌ای در نظر داریم.
۰
plusresetminus
به گزارش بلاغ، عباس عراقچی معاون سیاسی وزیر امور خارجه و رئیس‌ستاد پیگیری اجرای برجام در مورد وضعیت توافق هسته‌ای و اینکه در صورت خروج آمریکا از برجام چه برنامه‌ای در دستور کار دارید، اظهار کرد: در هر دو صورت که آمریکا از برجام خارج بشود یا نشود ادامه این موضوع قابل تحمل نخواهد بود و تدابیر ویژه‌ای در نظر داریم.
عراقچی افزود: برای همه سناریوها گزینه‌های خودمان را آماده کردیم.
به گزارش ایسنا، وی در پاسخ به این پرسش که آیا احتمال بازگشت به پیش از برجام وجود دارد، تصریح کرد: هر احتمالی وجود دارد.
عراقچی همچنین در دیدار «الیستر برت» معاون خاورمیانه و آفریقای وزیر خارجه انگلیس با انتقاد از رویکرد اروپا در مقابل بدعهدی‌ها و تخلفات ترامپ در اجرای برجام، تلاش انگلیس، آلمان و فرانسه در جلب رضایت ترامپ به قیمت تحت فشار قرار دادن ایران را ‌اشتباه و شکست‌خورده خواند و به شدت انتقاد کرد.
طرف انگلیسی ضمن اعلام پایبندی کامل کشورش به برجام تاکید کرد: بریتانیا خواهان اجرای تمامی مفاد برجام از سوی همه کشورها است و این نکته را در مذاکرات خود با طرف آمریکایی مدنظر دارد.
گفتنی است نشریه نیوزویک در روزهای گذشته در گزارشی نوشته بود:«به خاطر ترس از مجازات‌های آمریکا، هیچ بانک بزرگ اروپایی تمایلی به تامین مالی تجارت یا سرمایه‌گذاری در ایران را ندارد. دیپلمات‌های ایران در لندن حتی نمی‌توانند یک حساب بانکی برای تامین مالی فعالیت‌های روزانه سفارت خود ایجاد کنند».
«محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه نیز مهر ۹۶- در نشست وزرای خارجه ایران و 1+5 گفته بود:«آمریکا آن طور که در توافق هسته‌ای مقرر شده، تحریم‌ها را رفع نکرده و ما هنوز نمی‌توانیم در انگلستان یک حساب بانکی باز کنیم».
آمریکای منزوی
یک سناتور ارشد دموکرات آمریکا، خروج ترامپ از برجام را موجب «انزوای واشنگتن» نامید.
 به نوشته روزنامه «جروزالم پست» سناتور «بن کاردین» از ایالت مریلند و از اعضای ارشد کمیته روابط خارجی سنا که در نشستی سالیانه در نیویورک حضور داشت، نسبت به خروج شتابزده دونالد ترامپ‌ از توافق هسته‌ای با ایران هشدار داد.
سناتور کاردین در این زمینه اظهار داشت: مطمئنم که ایران هیچ سلاح اتمی ندارد. اما نمی‌خواهم شاهد انزوای آمریکا برابر متحدانمان باشم. نیاز است تا با جامعه بین‌الملل برای انزوای ایران تلاش کنیم.
وی ادامه داد: با خروج بسیار سریع و بدون برنامه جامع برای آینده، به جای ایران، آمریکا را منزوی می‌کنیم.
نقض برجام
مجله آمریکایی آتلانتیک در یادداشتی ضمن یادآوری بخش‌هایی از برجام نوشت واشنگتن هرگز به تعهدات خود در توافق هسته‌ای عمل نکرده و در آینده نیز نخواهد کرد.
آتلانتیک تاکید کرد: آمریکا تاکنون به «نقض برجام» متعهد بوده نه اجرای آن.
خبرگزاری آلمان در خبری که نشریه آلمانی‌اشپیگل هم آن را منتشر کرد نوشت که ایران به هیچ‌وجه بار دیگر درباره برجام مذاکره نخواهد کرد. در ادامه تنش‌ها در زمینه توافق هسته‌ای، موضع‌‌گیری‌ها هم سخت‌تر می‌شود. روحانی  هم در این شرایط مذاکرات هسته‌ای را به طور قاطع رد کرده است. این موضع‌گیری در حالی است که پیشتر «مایک پامپئو» وزیر خارجه آمریکا به شدت  ایران را هدف حمله قرار داده بود.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

مردم  و حق اعتراض
جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
قرآن، برای تنها تلاوت یا عمل؟
پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
پرستاران سر دو راهی خانه‌نشینی و تغییر شغل
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۳
آنچه خوبان همه دارند تو یک‌جا داری
يکشنبه ۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷
وعده صادق، ضربه پشیمان‌کننده و پیشگیرانه
شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴