تاریخ انتشارجمعه ۳۱ فروردين ۱۳۹۷ - ۲۳:۴۰
کد مطلب : ۳۵۸۸۷۷
۰
plusresetminus
به گزارش بلاغ، «سلامتی که باشه همه چی درست می‌شه.» ساده‌ترین گفت‌وگویی که بین افراد انجام می‌شود همین جمله‌ای است که تاکید بر بزرگ‌ترین نعمت خداوند دارد؛ سلامتی. زمانی که این نعمت را از دست می‌دهیم تازه متوجه می‌شویم چه گوهر گرانبهایی را از دست داده‌ایم.
به همین دلیل اهمیت حفظ سلامت و درمان افراد برای هر جامعه و دولتی حائز اهمیت است، چرا که اگر جامعه‌ای سالم و تندرست نباشد نیروی مولد نخواهد داشت و جامعه‌ای که نیروی مولد نداشته باشد، جامعه‌ای مستقل نخواهد بود. از سوی دیگر دولت‌ها همواره در تلاشند با ارائه خدمات بهداشتی و درمانی نیازهای جامعه را برطرف کنند اما با وجود اقدامات گوناگونی که تا به امروز در این حوزه انجام شده است مانند اجرای طرح تحول و بیمه همگانی سلامت، باز هم  این روزها مردم با مشکلات گوناگونی در حوزه سلامت و درمان مواجه هستند و نسبت به رفع مشکلات خود در این حوزه مهم دغدغه‌ها و مطالبه‌های جدی دارند؛ دغدغه‌هایی که نباید براحتی از کنار آن گذشت و باید در اولویت مدیران و دست‌اندرکاران حوزه سلامت باشد. در مجموع این گزارش تلاش شده 10 موضوع از مهم‌ترین دغدغه‌ها و مطالبه‌های مردمی در این حوزه مورد بررسی قرار گیرد.
پوشش ضعیف بیمه‌های پایه
در شرایط کنونی یکی از بزرگ‌ترین دغدغه‌های مردم، ضعیف بودن بیمه‌های پایه به جهت پوشش خدمات درمانی است. بزرگ‌ترین سازمان‌های بیمه‌گر پایه مربوط به سازمان تامین اجتماعی و سازمان بیمه سلامت است؛ 2 سازمانی که به جهت تامین نشدن منابع مالی و طلب بالایی که از دولت دارند، نمی‌توانند در تمام مراکز درمانی و بیمارستان‌ها بویژه بیمارستان‌های خصوصی خدمات را تحت پوشش قرار دهند. این موضوع برای آن گروه از بیمارانی که بیمه مکمل ندارند و از توانایی مالی خوبی برخوردار نیستند مشکل بزرگی به حساب می‌آید. حتی اقشاری که جزو دهک‌های میانی و بالایی جامعه از نظر درآمدی هستند داشتن یا نداشتن دفترچه‌های درمانی را دیگر کاربردی نمی‌دانند و معتقدند تفاوت قابل توجهی برای دریافت خدمات درمانی با یا بدون دفترچه وجود ندارد.
این در حالی است که طرح بیمه همگانی سلامت رایگان هم از اردیبهشت 93 اجرایی شد اما متاسفانه پس از گذشت نزدیک به 4 سال نتوانسته آنطور که باید نگرانی‌های مردم را در حوزه بیمه رفع کند، چرا که این روزها با اطلاعیه «بیمه سلامت در این مرکز پذیرفته نمی‌شود» در برخی مراکز درمانی خصوصی مواجه هستیم.
در دسترس نبودن داروهای خاص
بی‌شک قیمت بالا و وابسته بودن بازار دارو به نوسانات ارز و همچنین در دسترس نبودن برخی داروهای خاص را می‌توان دغدغه دیگر مردم دانست. این موضوع را می‌توان با مراجعه به بازارهای سیاه دارو متوجه شد؛ جایی که برخی مراجعان که بیماران‌شان با بیماری خاص و سرطان دست و پنجه نرم می‌کنند برای تهیه داروی مورد نیازشان حاضرند هر وجهی را پرداخت کنند. آن سوی این ماجرا هم گران بودن و وابستگی به نوسانات بازار ارز است. در همین ماجرای نوسانات باراز ارز در هفته‌های گذشته بر اساس اخبار منتشر شده شاهد تغییراتی در قیمت برخی داروهای خاص که از قضا تحت پوشش بیمه هم نیستند، بودیم.
قصه پرغصه دندانپزشکی
اما یکی دیگر از دغدغه‌های مهم مردم در حوزه سلامت بدون شک هزینه‌های بالای دندانپزشکی و تحت پوشش نبودن درمان‌های مربوط به دندان است. افراد بسیاری هستند که به دلیل نداشتن توانایی کافی مالی نمی‌توانند بموقع از پوسیدگی و خراب شدن دندان‌های‌شان جلوگیری کنند. البته که برخی مراکز با دفترچه خدمات درمانی برخی خدمات را ارائه می‌دهند که با توجه به سطح پایین کیفیت خدمات و طولانی بودن زمان نوبت‌گیری همه بیماران نمی‌توانند بموقع خدمات دریافت کنند. برای مثال، درمان ریشه و ترمیم دندان پوسیده در سطح شهر تهران از 250 هزار تومان تا یک‌میلیون و 200 هزار تومان هزینه خواهد داشت!
درمان بیماری‌های پوستی
یکی دیگر از دلمشغولی افراد جامعه در حوزه سلامت را می‌توان تحت پوشش بیمه نبودن درمان بیماری‌های پوستی دانست. افراد بسیاری به دلیل نوع شغل و حادثه‌ای که برای‌شان اتفاق افتاده نیازمند ترمیم پوست و جراحی‌های زیبایی هستند اما متاسفانه این افراد باید با صرف تمام هزینه درمان از جیب به خدمت مورد نیازشان دست یابند، البته برخی بیمه‌های مکمل، بیماری‌های پوستی را تا سقف معینی تحت پوشش قرار می‌دهند که البته استفاده از بیمه مکمل خود نوعی دغدغه محسوب می‌شود.
ترس از ویزیت‌های خاص
حوزه سلامت مانند تمام مشاغل متشکل از افراد باتجربه و تازه‌کار است. دسترسی به پزشکان باتجربه و حاذق یکی دیگر از دغدغه‌های مردم در حوزه سلامت است. این موضوع زمانی مشکل‌سازتر می‌شود که این پزشکان علاوه بر دریافت ویزیت تعیین شده، هزینه دیگری را به عنوان مشاوره خاص یا به اسم تشخیص دقیق بیماری از برخی بیماران خاص دریافت می‌کنند. ترس از میزان هزینه مواجهه با چنین پزشکانی باعث شده چهره جامعه پزشکی نیز خدشه‌دار شود.
هزینه‌های سنگین آزمایش
در بررسی دغدغه‌های مردم در حوزه سلامت به هزینه‌های بالای مربوط به آزمایش‌، سونوگرافی‌، سی‌تی‌اسکن‌ و‌ ام‌آرآی‌ هم باید اشاره‌ای داشت. این روزها همه بیماران اعم از خاص و عام با این موضوع سرو کار دارند. براستی در گذشته‌های نه‌چندان دور که  فناوری‌های آزمایشگاهی وجود نداشت پزشکان چگونه بیماری مراجعه‌کنندگان را تشخیص می‌دادند؟ بی‌شک ضعف علم شهودی برخی پزشکان و تحمیل هزینه به مردم باعث شده برخی بیماران نتوانند دوره درمان‌شان را کامل کنند.
ویزیت برای بررسی جواب آزمایش!
از هزینه‌های سنگین آزمایش‌ها که بگذریم به دریافت ویزیت دوباره  برای بررسی جواب آزمایش‌ها می‌رسیم؛ این موضوع  به توافق پزشک و بیمار مربوط شده است. برخی پزشکان که کمتر به وجه درآمدی شغل‌شان توجه می‌کنند و ارباب رجوع را تکریم می‌کنند، برای بررسی جواب آزمایش هزینه‌ای دریافت نمی‌کنند اما در مقابل هستند پزشکانی که به بهانه تشخیص نوع بیماری با توجه به جواب آزمایش هزینه یا ویزیت دوباره دریافت می‌کنند، این موضوع نیز باعث نارضایتی‌ها و ایجاد نگرانی برای بیماران و اقشار کم‌درآمد شده است.
توزیع ناعادلانه پزشکان تراز اول
نگرانی دیگری که باعث رنجیده خاطر شدن برخی افراد جامعه بویژه ساکنان شهرهای کوچک‌تر شده است، حضور پزشکان تراز اول و مشهور در مراکز استان‌ها و بیشتر پایتخت کشور است. این مشکل باعث شده است حجم قابل توجهی از افراد با صرف هزینه برای رسیدن به مراکز شهرها و پایتخت در کنار هزینه‌های درمانی با سختی‌هایی مواجه شوند. بدون شک توزیع ناعادلانه پزشکان در سایر نقاط کشور و توجه نکردن به مشکلات افراد ساکن در روستا و شهرهای دور از پایتخت ظلمی بزرگ است. ایجاد بیمارستان‌ها و درمانگاه‌های مجهز و حضور پزشکان درجه اول در سایر شهرها می‌تواند به بهبود این موضوع کمک کند. در پایان ضمن تاکید بر این موضوع که دغدغه‌های مردم در حوزه سلامت به همین موارد ختم نمی‌شود، مدیران حوزه سلامت و وزارت بهداشت باید با دیدی بازتر و با تمرکز بر اقشار کم‌درآمد برای رفع نگرانی‌های مردم تلاش مضاعف داشته باشند. علاوه بر این دولت نیز می‌تواند با پرداخت بموقع مطالبات بیمه‌های پایه کمک مهمی به این سازمان‌ها برای پوشش بیشتر خدمات درمانی داشته باشد.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما