سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس:

قاچاق چوب از جنگل‌ها افزایش یافته است

تاریخ انتشارپنجشنبه ۱۷ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۰:۱۵
کد مطلب : ۳۵۴۳۱۸
سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی گفت: در ارزیابی میدانی و پرسش و پاسخ‌ها مشخص شد که قاچاق چوب افزایش یافته است.
۰
plusresetminus
قاچاق چوب از جنگل‌ها افزایش یافته است
به گزارش بلاغ، علی محمد شاعری در یک برنامه تلویزیونی اظهار کرد: در کشور ما به دلیل شرایط آب و هوایی و تخریب‌های صورت گرفته سرانه جنگل نسبت به سرانه جهانی پایین است و ما یک‌چهارم سرانه جهانی جنگل داریم.
وی افزود: در شش دهه اخیر میزان جنگل‌ها شش میلیون هکتار کاهش یافته است، 80 تا 90 درصد تخریب جنگل‌ها به وسیله انسان صورت گرفته، 15 درصد طبیعی و بخشی هم به دلیل تغییر اقلیم است اما تغییر اقلیم نیز ناشی از جنگل زدایی است.
سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس ادامه داد: افزایش تخریب کیفی ناشی از بهره‌برداری‌های بی‌رویه، آتش سوزی و سوء مدیریت است. در سال اخیر میزان خسارت سیل، پنج برابر شده است. سالانه 40 هزار میلیارد تومان برآورد رسمی میزان خسارت سیل است که علت اصلی آن هم از بین رفتن پوشش جنگل می‌باشد.
به گفته شاعری، روند مدیریت جنگل در مجموع مثبت بوده است ولی بازهم ضعف‌هایی دیده می‌شود. قوت مدیریت جنگل طرح تنفس جنگل بود که با کمک دولت این طرح به تصویب رسید. این تصمیم هم تحت حمایت‌های رهبری بود که فرمودند جنگل را حفظ کنید. از ابتدای سال 96 در چارچوب ماده 38 برنامه ششم به دولت حکم شد که درخت‌های سرپا به هیچ وجه قطع نشود.
وی در ادامه درباره قاچاق چوب نیز گفت: در ارزیابی میدانی و پرسش و پاسخ‌ها مشخص شد که قاچاق چوب افزایش یافته و این بخاطر تقاضای بیشتر چوب است.
سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس اضافه کرد: کشفیات قاچاق با آمار‌ها متفاوت است. 70 تا 80 هزار متر مکعب در سال آمار قاچاق چوب در کشور است که یکی از دلایل این قاچاق نبودن نیروی کافی در حفاظت از جنگل‌هاست. علت آتش سوزی‌ها نیز ضعف در نظارت است. به طور مثال، وقتی سازمان هواشناسی پیش‌بینی افزایش دما را می‌دهد باید نیروهای بیشتری برای جلوگیری از آتش سوزی در جنگل‌ها بسیج شوند.
افزایش قاچاق چوب در کمین جنگل‌های ایران
با توجه به آمار و اطلاعات موجود، میانگین مصرف چوب و فرآورده‌های آن حدود دو میلیون مترمکعب است که با توجه به توقف بهره‌برداری از جنگل‌ها در قالب طرح تنفس جنگل‌ها، احتمال افزایش قاچاق چوب در سالیان آینده وجود دارد.
به گزارش خبرگزاری فارس، برهمین اساس جلالی، رئیس‌سابق سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور در اردیبهشت سال95 پیش‌بینی کرده که در افق 1404 مصرف سالانه چوب کشور به دو برابر مقدار کنونی افزایش یابد. حال این سؤال به ذهن متبادر می‌شود که چگونه می‌توان با وجود توقف برداشت چوب از جنگل‌های کشور، نیاز روزافزون مصرف چوب در کشور را پاسخ داد؟ با این وجود، روش‌های مطرح شده پاسخگوی تامین نیاز صنایع داخلی به چوب نیست و این امر راه را برای گسترش تخلفات در این زمینه مهیا می‌کند.
گفتنی است، رهبر معظم انقلاب چندی پیش نسبت به وضعیت محیط زیست ابراز نگرانی کرده و گفته بودند: «من می‌دانم و مطمئنم که یک عده‌ای نشسته‌اند و کمین گرفته‌اند ببینند چطور می‌توانند این طعمه را بربایند. جنگل‌های اطراف شهر هست، زمین‌های جنگلی و مناطق جنگلی هست - که خب، اینها با زحمت زیاد و در طول سالیان زیاد به وجود آمده - نگاه‌شان به اینهاست.»
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

«محفل»، نمادی از تحول موفق
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۹
نقش هنر و هنرمندان در انقلاب اسلامی
دوشنبه ۲۷ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
بهار نارنج، ظرفیتی که فدای نام و نشان شد
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۲
حجاب نماد سلامت و توازن
شنبه ۲۵ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴
«حجاب» امنیت‌آفرین و آرامش‌بخش
جمعه ۲۴ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷