تاریخ انتشارپنجشنبه ۲۶ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۷:۵۳
کد مطلب : ۳۴۹۱۷۰
مشاور وزیر نفت مصرف گاز ایران با ۸۰ میلیون جمعیت در پیک زمستان امسال در یک روز را بیشتر از کل مصرف زمستانه اروپا برشمرد و بر لزوم تشکیل وزارت انرژی در کشور تأکید کرد.
۰
plusresetminus
به گزارش بلاغ، رضا آستانه در آیین افتتاحیه پروژه گازرسانی به 11 روستا در منطقه هزارجریب شهرستان نکا، با اشاره به در نظر گرفتن 200 میلیارد تومان برای گازرسانی به 151 روستای منطقه هزارجریب شرق مازندران، اظهار کرد: بخشی از این روستاها در سال 96 و بخشی دیگر در سال 97 گازرسانی می‌شوند.

وی استفاده از انرژی برق به عنوان جایگزینن برای مناطقی که گازرسانی و دسترسی غیرممکن و یا سخت است را شدنی اما نیازمند چند شرط ابتدایی برشمرد و افزود: برای این کار ابتدا باید ساختار توزیع انرژی در ایران سامان پیدا کند.

مشاور وزیر نفت در طرح‌های گازرسانی کشور با بیان لزوم هم‌خوانی درآمد و هزینه در کشور، خاطرنشان کرد: قرار بود با اجرای یارانه افزایش درآمد و هزینه در بخش‌های مربوط به انرژی به صورت متناسب افزایش پیدا کند اما چون فازهای دوم و سوم آن اجرایی نشد در نتیجه هزینه‌های افزایش و درآمد ثابت ماند.

این مسئول برهمین اساس یکی از کارهای زمین مانده دولت و مجلس را سامان دادن به بحث قانون یارانه‌ها خواند و اضافه کرد: یارانه برای همه مردم است اما باید با یک برنامه‌ریزی صحیح نسبت به اجرای فازهای بعدی آن تلاش شود تا هم‌خوانی بین هزینه و درآمد در این بخش ایجاد شود.

آستانه در ادامه به سیاست‌های توزیع انرژی پرداخت و با تأکید بر نیاز به وزارت انرژی در کشور، گفت: در این زمینه نمایندگان مجلس شورای اسلامی می‌توانند کمک کنند تا به یک سیاست متمرکز در انرژی کشور دست پیدا کنیم.

وی تصریح کرد: اکنون در کشور وزارت‌خانه‌های نفت و نیرو در کنار سازمان‌های انرژی‌های نو، انرژی اتمی و دیگر سازمان‌ها فعالیت می‌کنند که هرکدام بنابر سهمی که در تولید انرژی دارند سیاست‌گذاری خود را انجام می‌دهند.

مشاور وزیر نفت در طرح‌های گازرسانی کشور افزود: ما باید یک سیاست متمرکز داشته باشیم چراکه لزومی ندارد به روستاهای بالادست که گازرسانی آن هزینه‌بر است گاز ببریم درحالی که می‌توان برق را با شرایط پرداخت 90 درصدی تعرفه از سوی دولت به آنجا منتقل کرد.

این مسئول با بیان شبکه‌گذاری 300 هزار کیلومتری در کنار ده‌ها هزار کیلومتر خط فشار قوی و ضعیف برای انتقال گاز در کشور، خاطرنشان کرد: هر اینچ‌کیلومتر هزینه برای گازرسانی حداقل از ۲۵ هزار دلار شروع می‌شود که اگر بتوانیم به جای اینکه هم گاز و هم برق ببریم، یکی را منتقل کنیم چراکه همه هزینه‌بر بوده که به نوعی هزینه دولت می‌شود و مشکلات نیز زیاد است.

آستانه همچنین اصلاح ساختار انرژی را نیز نیازمند کمک مجلس و دولت برشمرد و اضافه کرد: ظرف سال گذشته و امسال فقط برای مازندران ۵۳۰ میلیارد توان هزینه گازرسانی انجام شد که  ۳۳۵ میلیارد تومان آن در سال گذشته و حدود ۲۵۰ میلیارد برای سال ۹۶ پیش‌بینی شده است.


وی مصرف گاز مازندران را به عنوان یکی از استان‌های شاخص در کشور، 6 میلیارد متر مکعب در سال توصیف کرد و گفت: مصارف ما در کل کشور بالا است، مصرف ایران با ۸۰ میلیون جمعیت در پیک زمستان امسال ۶۰۰ میلیون مترمکعب در یک روز بوده که رقم بالایی به شمار می‌آید درحالی که مصرف روزانه کل اروپا در زمستان حدود ۵۵۰ میلیون متر مکعب است بنابراین نیاز به صرفه‌جویی در بخش انرژی داریم.

مشاور وزیر نفت در طرح‌های گازرسانی کشور با اشاره به افزایش تولید گاز در کشور در مدت پنج سال گذشته از 260 میلیون متر مکعب به 560 میلیون متر مکعب در میدان مشترک عسلویه، یادآور شد: بخش قابل توجهی از کشور به شبکه گاز وصل شده است.

آستانه در پایان گفت: در مازندران نیز 100 درصد شهرها به شبکه گاز متصل بوده و در کل این استان نیز 91 درصد جمعیت شهری و روستایی به شبکه گاز متصل است که میزان باقی مانده نیز در برنامه شرکت گاز قرار دارد.

ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

سینمای دفاع مقدس؛ محبوب و مهجور
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
چرا مجازات ارتداد سنگین است؟
چهارشنبه ۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰