تاریخ انتشارسه شنبه ۱۷ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۰:۰۰
کد مطلب : ۳۴۶۶۲۳
استاد بزرگ شطرنج ایران گفت: مازندران می‌تواند الگویی برای دیگران استان‌ها در شطرنج باشد تا به پتانسیل‌های موجود شطرنج در منطقه‌شان بیشتر پرداخته شود.
۰
plusresetminus
امیدوارم شطرنج در دیگر استان‌های کشور همانند مازندران ریشه‌دار شود/ با عشق شطرنج بازی می‌کنم و همیشه بر هدفم پایدار هستم
احسان قائم‌مقامی‌ در حاشیه مسابقات بین‌المللی شطرنج در گفت‌و‌گو با بلاغ، با بیان اینکه شطرنج‌بازان از این مسابقات که به‌مناسبت دهه‌فجر در آمل برگزار شد، استقبال خوبی داشتند، اظهار کرد: شطرنج‌بازان خوب کشور در این مسابقات حاضر هستند و از 24 کشور دنیا در این مسابقات حضور یافتند و بسیاری از آنها دارای سبک شطرنج دنیا هستند.

وی با اشاره به اینکه استاندارد برگزاری مسابقه تا به حال خوب بوده و بازیکنان مشکل خاصی نداشتند، افزود: بازیکنان با آرامش کامل بازی خود را پیگیری می‌کنند و سطح بازی‌ها بسیار بالاست و اساتید بزرگ و بین‌الملی بسیاری در جدول استادان با هم به رقابت می‌پردازند که کار را برای کسب قهرمانی سخت می‌کند.

این استاد بزرگ شطرنج ایران که رکوردار بالاترین درجه بین‌المللی کسب شده در فدراسیون جهانی شطرنج در بین شطرنج‌بازان ایرانی به شمار می‌رود، در ادامه گفت: بازیکنان بسیاری در جدول اساتید هستند که شانس قهرمانی دارند و چهره‌های نامدارتر شانس بالاتری دارند و بنده هم تمام تلاش خود را می‌کنم که از عنوان قهرمانیم دفاع کنم.

قائم‌مقامی با بیان اینکه استقبال از گروه B مسابقات خوب بوده، بیان کرد: جا دارد که به هئیت شطرنج مازندران تبریک بگویم که به خوبی تا به حال این مسابقات را سازماندهی کرده و از حامی‌ مالی مسابقات و دیگر عوامل اجرایی این برنامه کمال تشکر دارم.

وی با اشاره به اینکه امیدوارم شطرنج در دیگر استان‌های کشور هم همانند مازندران ریشه‌دار شود، خاطرنشان کرد: امیدوارم مازندارن روز‌به‌روز پدیده و افتخار آفرینان بیشتری را به کشور معرفی کند.

اولین استاد بزرگ شطرنج ایران با بیان اینکه برگزاری چنین مسابقاتی سازندگی بسیاری را با خود دارد، گفت: همچنین برای بازیکنان داخلی هم محک خوبی است و امکان تعامل با دیگر کشورهای دنیا را به وجود می‌آورد.

قائم‌مقامی‌ با تاکید بر اینکه برگزاری این‌چنین رقابت‌هایی در شهرستان‌ها می‌تواند برای نونهالان، نوجوانان و جوانانی که تازه به این ورزش رو آورده‌اند شوق آفرین و حرکت آفرین باشد، اظهار کرد: مردم وقتی از قهرمانی و موفقیت نوجوانان و نونهالان استان خود در این رشته آگاه شوند، می‌تواند موتور محرکی برای ایجاد انگیزه‌های جدید باشد.

وی با بیان اینکه برگزاری مسابقاتی از این دست باعث شده که مازندران در رشته شطرنج بازیکنانی در سطح مسابقات جهانی در رده‌های سنی مختلف معرفی کند، تصریح کرد: مازندران را یک قطب شطرنج در ایران می‌دانیم و در کنار تهران و گیلان جزو سه استانی است که به شطرنج کشور در سطح ملی کمک می‌کند.

استاد بزرگ شطرنج ایران با بیان اینکه مازندران دارای پتانسیل بالایی در شطرنج است و امیدوارم روند فعلی پیشرفت این رشته ادامه‌دار باشد، گفت: بازه زمانی برای آموزش شطرنج به ساری می‌آمدم که از همان زمان به آینده شطرنج استان امیدوار بودم و پتانسیل بالای شطرنج بازان در کلاس نویدبخش روزهای خوب شطرنج در مازندران بود.

قائم‌مقامی‌ با بیان اینکه چندین بازیکن از استان مازندران به تیم ملی شطرنج راه پیدا کردند، افزود: استان مازندران می‌تواند الگویی برای دیگران استان‌ها در شطرنج باشد تا به پتانسیل‌های موجود شطرنج در منطقه‌شان بیشتر پرداخته شود.

وی با اشاره به اینکه ایران پس از چین و هند قطب سوم شطرنج در قاره آسیا است، اضافه کرد: در رده‌های پایین‌تر پا را فراتر گذاشتیم و به‌عنوان یکی از قطب‌های برتر شطرنج در جهان مطرح هستیم.

رکوردار بالاترین درجه بین‌المللی شطرنج در ایران با بیان اینکه 188 کشور عضو فدراسیون بین‌الملی شطرنج هستند، گفت: ایران در رنکینگ جهانی در جایگاه 30 قرار دارد اما در المپیاد جهانی سال گذشته تیم ایران در بین 182 کشور در مجموع آقایان و بانوان نهم جهان شد که نشان می‌دهد با روند فعلی ایران در چندسال آینده در رده سنی بزرگسال بین تیم‌های برتر جهان قرار خواهد گرفت.

قائم‌مقامی در پاسخ به این سوال که برای احسان قائم‌مقامی‌ شدن استعداد نیاز است یا تمرین، بیان کرد: معتقدم که هر انسانی با شناسایی علایق و پشتکار در زمینه مورد علاقه‌اش می‌تواند به بالاترین نقطه موفقیت برسد و بزرگ‌ترین نبوغ انسان در زمانی شکوفا می‌شود که شخص علاقه و استعدادش را بشناسد و در جهتش تلاش کند و در زمان شکست تامل کند و بر هدفش پایدار باشد و پاپس نکشد.

وی با بیان اینکه با عشق شطرنج بازی می‌کنم و همیشه بر هدفم پایدار هستم، اظهار کرد: با وجود تمامی‌ عناوین کسب شده هنوز از خودم راضی نیستم و معتقدم اگر کمی‌ شرایطم بهتر بود و دقت بیشتری داشتم می‌توانستم عناوین بهتری کسب کنم.

این قهرمان شطرنج‌ در پایان گفت: در شرایطی استاد بزرگ شدم که شطرنج در کشور سابقه آنچنانی نداشت و مربی هم نداشتم و نشد که برای شطرنجم سرمایه‌گذاری کنم و بدون امکانات خاصی پیشرفت کرده بودم و هیچ‌وقت اسپانسر ثابت نداشتم و این موارد سرعت پیشرفتم را کم کرد و خدا را شاکرم که وضعیت فعلی خوب است و پیشرفت در شطرنج برای نسل جدید راحت‌تر است تا هرچه سریع‌تر جایگاه‌های بالای دنیا را تصاحب کنند.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

«محفل»، نمادی از تحول موفق
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۹
نقش هنر و هنرمندان در انقلاب اسلامی
دوشنبه ۲۷ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
بهار نارنج، ظرفیتی که فدای نام و نشان شد
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۲
حجاب نماد سلامت و توازن
شنبه ۲۵ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴
«حجاب» امنیت‌آفرین و آرامش‌بخش
جمعه ۲۴ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷