سازمان حمایت از قیمت‌ها بی‌خبر است

افزایش 20 تا 30 درصدی قیمت گوشت قرمز

تاریخ انتشارسه شنبه ۱۰ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۰:۱۱
کد مطلب : ۳۴۴۹۴۹
بررسی و مقایسه قیمت برخی کالاهای اساسی در ماه آبان 1396 نشان از افزایش 30 درصدی قیمت‌ها نسبت به آبان 1395 دارد.
۰
plusresetminus
افزایش 20 تا 30 درصدی قیمت گوشت قرمز
به گزارش بلاغ، این مقایسه درباره محصول پیاز بسیار متفاوت است، چرا که قیمت این محصول کشاورزی در آبان امسال نسبت به آبان پارسال بیش از 74 درصد افزایش داشته است. این افزایش قیمت برای تخم‌مرغ 1/44، خیار 21، سیب‌زمینی 43، کره 29 و انواع لوبیا تا 29 درصد بوده است. از سوی دیگر گوشت گوساله 20 درصد و گوشت گوسفندی (مخلوط) 4/29 درصد در آبان 96 نسبت به آبان 95 افزایش قیمت داشته‌است.  با وجود جدول قیمت‌های ارائه‌شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت، سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان مدعی است گوشت قرمز ارزان شده است.

این سازمان اظهارات اتحادیه‌های تولیدی درباره کاهش قیمت دام زنده را رد و در عین حال اعلام کرده که از افزایش قیمت گوشت قرمز جلوگیری کرده است. علیرضا عزیزاللهی، مدیرعامل اتحادیه مرکزی دامداران در پاسخ به اینکه چرا با وجود کاهش ۱۵ درصدی قیمت دام زنده، قیمت گوشت قرمز در بازار کاهش پیدا نمی‌کند، گفت: دام زنده پس از فروش توسط دامدار در دست ۵ واسطه به طور معمول می‌چرخد تا به دست مصرف‌کننده برسد. قیمت دام زنده سبک (گوسفندی) و سنگین (گوساله) در دامداری کاهش پیدا کرده اما اینکه چرا قیمت آن برای مصرف‌کننده کاهش نمی‌یابد ما مسؤولیت اجرایی در این باره نداریم و از حیطه اختیارات ما خارج است.

وی تصریح کرد: قیمت  هر کیلوگرم گوساله زنده در دامداری تا 14 هزار و 500 تومان افزایش‌ یافته بود که اکنون به طور میانگین به 13 هزار تومان و گوسفند نیز از 17 هزار و 500 تومان تا 18 هزار تومان به 16 هزار تومان کاهش‌ یافته است. 

عزیزاللهی خاطرنشان کرد: دلال، چوب‌دار، کشتارگاه، میدان گوشت و سوپر (خرده‌فروشی) واسطه‌های میان دامداران و مردم هستند. در همین حال سازمان حمایت تصریح دارد از ابتدای امسال با انجام اقدامات حمایتی در راستای واردات گوشت از سیر افزایشی قیمت گوشت گوسفند جلوگیری شده و قیمت گوشت بسته‌بندی در حدود 30 درصد کاهش یافته است. از سوی دیگر قیمت مرغ در بازار مصرف افزایش پیدا کرده به طوری که روز گذشته نرخ هر کیلوگرم از  این محصول با توجه به اعلام اتحادیه صنف مرغ و ماهی تهران  به 8130 تومان (خرده‌فروشی) رسید درحالی‌که وزارت جهاد کشاورزی قیمت تعادلی لاشه مرغ برای مصرف‌کننده را 7500 تومان اعلام کرده بود. بر اساس اعلام این اتحادیه صنفی قیمت مرغ به صورت عمده در کشتارگاه  7280 تومان  و پخش  7430 تومان و قیمت سینه بدون کتف 15 هزار تومان، سینه با کتف 14 هزار تومان و  فیله مرغ 16 هزار تومان است. از سوی دیگر بر اساس گزارشات رسمی بانک مرکزی، قیمت تخم‌مرغ در یک‌سال اخیر ۳۶ درصد و گوشت قرمز ۱۲ درصد افزایش داشته، ضمن اینکه سبزی و میوه نیز حدود ۳۰ تا ۳۹ درصد گران شده‌ است. همچنین متوسط قیمت خرده‌فروشی برخی مواد خوراکی در تهران در هفته منتهی به 29 دی امسال برای لبنیات ۹ درصد، تخم‌مرغ 8/35 درصد، برنج 6 درصد، میوه‌های تازه 4/30 درصد، سبزی‌های تازه 9/39 درصد، گوشت قرمز 8/11 درصد، مرغ 7/7 درصد، چای 5/15 درصد و روغن نباتی 5/2 درصد رشد کرده است.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

قرآن و روش‌های تربیتی
چهارشنبه ۲۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
«محفل»، نمادی از تحول موفق
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۹
بهار نارنج، ظرفیتی که فدای نام و نشان شد
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۲
حجاب نماد سلامت و توازن
شنبه ۲۵ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴
«حجاب» امنیت‌آفرین و آرامش‌بخش
جمعه ۲۴ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷