کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

مدیرعامل اتحادیه باغداران مازندران:

آمار نهایی صادرات مرکبات مازندران جمع‌بندی نشده است/ عملکرد ضعیف بیمه‌ها در حمایت از باغداران

9 بهمن 1396 ساعت 10:00

مدیرعامل اتحادیه باغداران مازندران گفت: مشوق‌های بیمه‌ای و عملکرد بیمه‌ها طی حوادث و آفات سالیان اخیر موجب شده است تا مردم تمایلی به بیمه نداشته باشند.


محمدرضا شعبانی درگفت‌وگو با بلاغ، در خصوص انتشار صادرات 45 تنی مرکبات مازندران و کاهش بیش از 80 درصدی صادرات این بخش در رسانه‌ها، اظهار کرد: این میزان تنها مربوط به صادرات گمرک مازندران است و میزان صادرات استان طی سال‌جاری بیش از این میزان است.

وی افزود: با توجه به اینکه میزان قابل توجهی از صادرات مرکبات مازندران از طریق زمینی به سایر گمرکات کشور ارسال و از آن‌جا صادر شده است، لذا آمار بیش از این است و هنوز آمار دقیقی جمع‌بندی نشده است که بتوان اظهار نظر کرد.

مدیرعامل اتحادیه باغداران مازندران گفت: یک سری از مرکبات ما از طریق گمرکات استان ترخیص می‌شود و بخش دیگری نیز از طریق گمرکات جنوب، خراسان، آستارا و غیره صادر می‌شود که به‌نام مازندران ثبت نمی‌شود.

تولید 2.5 میلیون تن مرکیات طی سال‌جاری در مازندران

شعبانی در پاسخ به این سوال که میزان تولید و اراضی باغی مرکبات استان طی سال‌جاری چه رقمی بوده است، خاطرنشان کرد: طی سال‌جاری نزدیک به 2.5 میلیون تن تولید پیش‌بینی شد و در استان 120 هزار هکتار باغ داریم.

وی اضافه کرد: طی سال‌جاری به طور متوسط مرکبات بین 900 الی یک‌هزار و 100 تومان از باغداران خریداری شد.

عضویت 20 هزار باغدار در اتحادیه باغداران مازندران

مدیرعامل اتحادیه باغداران تعداد اعضای تحت پوشش را 20 هزار باغدار عنوان و اعلام کرد: یک سری خدمات، عمومی است که به تمامی باغداران استان ارائه می‌کنیم و خدمات تخصصی هم مشمول اعضای تحت پوشش می‌شود.

شعبانی با بیان اینکه برای جلوگیری از پراکندگی تولیدات استان باید باغداران به اتحادیه مراجعه کنند تا بتوانیم مطالبات تاجران کشورهای دیگر را که چند هزار تنی است، تأمین کنیم، تأکید کرد: ما زمین‌هایمان در حال ریز شدن است، اما می‌توانیم آدم‌ها را جمع کنیم. هر چند در تولید خرد هستیم، اما در فروش باید کلان عمل کنیم.

مشوق‌ها و عملکرد ضعیف بیمه‌ها دلیل اصلی عدم رغبت باغداران به خدمات بیمه

وی در ادامه در خصوص علت سهم ناچیز باغات مازندران از پوشش بیمه‌ای پاسخ داد: مشوق‌های بیمه‌ای و عملکرد بیمه‌ها طی حوادث و آفات سالیان اخیر موجب شده است تا مردم تمایلی به بیمه نداشته باشند.

مدیرعامل اتحادیه باغداران مازندران با اشاره به سهم زیر 10 درصدی باغات مازندران در پوشش بیمه‌ای عنوان کرد: در چند مورد گذشته، بیمه خدمات خوبی به باغداران نداد و به نوعی باغدار با دست پول به بیمه می‌دهد و برای گرفتن بیمه با پا بدوند تا موفق شوند.

شعبانی اضافه کرد: صنعت بیمه در بخش کشاورزی باید متحول شود و مشوق‌های بیمه‌ای باید به‌نحوی باشد که ایجاد رغبت کنند.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار ما در این خصوص که آیا در راستای ایجاد صنایع تبدیلی برای حمایت از باغداران استان تاکنون اقدامی صورت داده‌اید یا خیر، بیان کرد: ما هنوز محصولی که در صنایع تبدیلی از آن خوب بهره‌برداری کنیم نداریم.

 باغداران در دریافت خسارات بیمه‌ای با مشکل مواجه‌اند

مدیرعامل اتحادیه باغداران مازندران در خصوص پرداخت خسارات باغداران در حوادث سال گذشته، گفت: بعضی از باغداران موفق شدند و برخی‌ها هم موفق نشدند. نوع نگاه بیمه‌ای ما تنها در زمان پرداخت موفق می‌شود و این آزمون و خطاها در حوادث، اعتماد به بیمه‌ها را در بین باغداران تقویت می‌کند.

شعبانی در پایان با بیان اینکه باغداران ما غالبا در گرفتن پول از بیمه‌ها با مشکلات فراوان مواجه می‌شوند، اذعان کرد: ما هنوز به مردم و باغدارامان خوب آموزش ندادیم که چه زمان و چگونه اراضی خود را بیمه کنند و باید بیمه‌ها با جدیت در این بخش ورود پیدا کنند.


کد مطلب: 344572

آدرس مطلب :
https://www.bloghnews.com/news/344572/آمار-نهایی-صادرات-مرکبات-مازندران-جمع-بندی-نشده-عملکرد-ضعیف-بیمه-ها-حمایت-باغداران

بلاغ نیوز
  https://www.bloghnews.com