تاریخ انتشارشنبه ۷ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۰:۰۰
کد مطلب : ۳۴۳۷۰۹
جبران کسری‌های دولت از طریق فروش دلار، بازتر شدن دست دولت برای افزایش نرخ ارز در بودجه ۹۶، دلالی و روی کار آمدن ترامپ را می‌توان از عوامل اصلی گرانی این روزهای دلار در کشور عنوان و تاثیر افزایش نرخ ارز بر بازار طلا را قابل توجه ارزیابی کرد.
۰
plusresetminus
اثر مستقیم افزایش قیمت دلار بر بازار طلا/ بررسی علل گرانی این روزهای ارز
به گزارش بلاغ، این‌ روزها نرخ ارز به بالاترین حد خود رسیده‌ است. در این شرایط مسئولان دولتی از رئیس‌جمهور گرفته تا رئیس بانک مرکزی بر بازگشت نرخ ارز به حالت قبل و کاهش قیمت در این بازار تاکید دارند، اما این‌که چه چالش‌هایی بر‌ سر راه وجود داشته و این وعده‌ها تا چه حد امکان عملیاتی‌ شدن دارند موضوعی دیگر است.

مردم مطمئن باشند دولت برای تأمین بودجه ارز را گران نمی‌کند

رئیس جمهور طی گفت‌وگوی اخیر تلویزیونی خود با شبکه یک سیما با اطمینان دادن به مردم اعلام کرد: دولت نرخ ارز را برای تأمین مخارجش بالا نمی‌برد.

حسن روحانی افزود: من به مردم به صراحت می‌گویم که دولت هیچ‌گاه دنبال افزایش نرخ ارز برای تامین کسری بودجه خود نیست.

رئیس جمهور تصریح کرد: قطعا این چنین نیست که دولت برای تأمین بودجه ارز را گران کند و این را مردم مطمئن باشند.

گرانی دلار همواره اثر مستقیم بر بازار طلا دارد

عضو هیئت مدیره اتحادیه طلا و جواهر مرکز مازندران در گفت‌وگو با خبرنگار بلاغ، درباره نوسانات اخیر قیمت دلار و اثرات آن بر بازار طلا گفت: گرانی دلار همواره اثر مستقیم بر بازار طلا دارد و در واقع حکم تیر خلاص را دارد.

محمدرضا نصیری افزود: به طور طبیعی هرچه قیمت دلار بالا رود، قیمت طلا هم بالا می‌کشد.

عضو هیئت مدیره اتحادیه طلا و جواهر مرکز مازندران اظهار کرد: طی روزهای اخیر شاهد افزایش 20 هزار تومانی هر گرم طلا بوده‌ایم که این در اقتصاد یک فاجعه است.

نصیری سیاست‌ها و اظهارات غلط ترامپ در مسائل برجام، پیامدهای آن و همچنین اوضاع نابسامان داخلی درون کشور را از عوامل گرانی دلار برشمرد و خاطرنشان کرد: البته در این میان، سیاست‌های کاسب‌کارانه دولت در جابه‌جایی دلار که از تزریق و سپس خرید در بازار حاصل می‌شود نیز عامل موثر و کلیدی در نوسانات و گرانی قیمت حال حاضر دلار است.

رشد بی‌سابقه طلا و دلار در بازار

وی با بیان اینکه قیمت 4 هزار و 570 تومانی دلار، طی چند سال اخیر در کشور بی‌سابقه بوده است، تصریح کرد: قیمت هر گرم طلای آب‌شده، 144 هزار تومان و قیمت هر مثقال طلا نیز به 630 هزار تومان در بازار رسیده است که این امر طی سالیان اخیر بی‌سابقه بوده است.

عضو هیئت مدیره اتحادیه طلا و جواهر ساری قیمت امروز سکه در بازار مازندران را یک‌میلیون و 600 هزار تومان، نیم‌سکه را 750 هزار تومان و ربع سکه را 450 هزار تومان عنوان کرد.

بازار ارز این روزها درحال سرگیجه است

در این زمینه احمد حاتمی‌یزدی کارشناس اقتصادی طی گفت‌وگویی اظهار کرد: تصمیمات ترامپ و سخت‌گیری‌های اخیر او درباره برجام کاملا اوضاع را بهم ریخته است و معلوم نیست اقتصاد ایران در مدت این چهار‌ ماه و پس از آن چه ضربه‌ای از سوی آمریکا متحمل می‌شود. از سوی دیگر شایعاتی که در این مدت درباره غرق شدن نفتکش ایرانی مطرح شد باعث شده‌ است بازار ارز این روزها درحال سرگیجه و سردرگم است.

وی بیان کرد: حال اگر دولت همان‌طور که آرامش داخلی را برقرار کرد و شلوغی‌های دو‌هفته‌ای را سامان داد بتواند در عرصه بین‌الملل هم اطمینان بیشتری ایجاد کند این احتمال وجود دارد که نرخ ارز به حالت قبل خود بازگردد.

کارشناس اقتصادی و مدیرعامل سابق بانک صادرات تصریح کرد: به هرحال این روزها تلاطم ایجاد شده در روابط سیاسی ایران با جهان، شرایط را مبهم کرده و این بی‌ثباتی عامل ایجاد وضعیت ذهنی نامساعد برای فعالان این عرصه شده‌است؛ زیرا فعالان اقتصادی این روزها نمی‌دانند سرنوشت نرخ ارز چه خواهد شد و آیا بار دیگر شاهد افزایش تحریم‌های تجاری علیه ایران خواهیم بود یا مشکلات عرصه بین‌الملل رفع خواهد شد؟

آیا دست دولت در کار است؟

امید احمدی کارشناس بازار و سرمایه نیز طی گفت‌وگویی در این‌باره گفت: موضوع افزایش نرخ دلار از این‌جهت برای بنگاه‌های تولیدی قابل‌توجه است که در برخی موارد می‌تواند هزینه تولید را در شرکت‌ها افزایش دهد.

وی درباره دلایل افزایش قیمت دلار افزود: افزایش نرخ دلار در این فصل با توجه به نزدیک‌شدن به روزهای پایانی سال و نیز جبران کسری‌های دولت از طریق فروش دلار امری طبیعی است.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: از سوی دیگر با توجه به این‌که این روزها بودجه سال آینده کشور در حال نگارش است، بنابراین افزایش نرخ دلار در بازار آزاد می‌تواند دست دولت را برای بالا بردن قیمت دلار در بودجه سال آینده بازتر کند.

احمدی خاطرنشان کرد: از دیرباز موضوعاتی چون حضور دلال‌ها در بازار ارز و تاثیر آن در افزایش نرخ دلار موضوعی قابل بحث بوده است که این موضوع در افزایش این روزهای قیمت دلار نیز بی تاثیر نیست.

وی گفت: البته طرح موضوعاتی همچون شرایط نامعلوم برجام پس از روی کار آمدن ترامپ و احتمال هرگونه مخالفت یا اثرگذاری رئیس‌جمهور آمریکا بر روند اجرایی برجام و در پی آن ایجاد مانع برای نقل و انتقال ارز هم از جمله موارد اثرگذار بر افزایش قیمت دلار در این روزها است.

این کارشناس بازار سرمایه بیان کرد: البته به‌طور کلان با افزایش نرخ ارز نه‌تنها قیمت کالاهای وارداتی افزایش می‌یابد، بلکه قیمت برخی کالاهای تولیدی داخل کشور هم با افزایش مواجه می‌شود؛ چرا که این رخداد یعنی تضعیف پول ملی در مقابل ارزهای خارجی که تورم را در پی خواهد داشت و این موضوع با سیاست‌های دولت یازدهم مبنی بر کنترل تورم در تضاد است.

حرف پایانی...

 افزایش قیمت ارز طی روزهای اخیر موجب شد تا نرخ دلار از 4 هزار و 700 تومان هم عبور کند و عرضه قطره‌چکانی دلار بانکی به برخی صرافی‌های منتخب نیز تاکنون نتوانسته از تلاطم بازار بکاهد. همزمان با آغاز عرضه ارز به بازار، رئیس جمهور و رئیس کل بانک مرکزی به مردم اطمینان دادند که مشکلی برای ارز نداریم و وارد سوداگری ها نشوند چرا که دلار در روزهای آینده ارزان می‌شود.

با این وجود، بسیاری بر این باورند که بازار فعلی هنوز هیجانی است و نمی‌توان خیلی هم اعداد و ارقامی را که در آن رد و بدل می‌شود، جدی گرفت.

البته از سوی دیگر برخی دیگر معتقدند این افزایش قیمت‌ها در راستای تک نرخی شدن قیمت ارز انجام می‌شود و پس از رسیدن قیمت به نرخ دلخواه و موردنظر دولت و بانک مرکزی این افزایش متوقف و احتمالا چند تومانی افت قیمت را تجربه کند.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آمریکا مضحکه کارشناسان جهان شد
جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۱:۰۰
عملیات وعده صادق، آغازی بر یک پایان
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
۱۹۵ هزار فعال صنفی مازندران در خطر محرومیت
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
بهار نارنج، ظرفیتی که فدای نام و نشان شد
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۲
حجاب نماد سلامت و توازن
شنبه ۲۵ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴