تاریخ انتشارچهارشنبه ۴ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۱:۳۳
کد مطلب : ۳۴۳۵۲۱
"هدر نائورت" سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در کنفرانس خبری به سوالات خبرنگاران پاسخ داد.
۰
plusresetminus
به گزارش بلاغ، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در کنفرانس خبری خود گفت که وزیر امور خارجه این کشور در سفر به لندن با مقامات انگلیسی درباره راه‌هایی مقابله با نقص‌های موجود در برجام صحبت کرده است.

"هدر نائورت" سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در کنفرانس خبری به سوالات خبرنگاران پاسخ داد.

وی در این کنفرانس خبری گفت: می‌خواهم امروز درباره برخی مسائل صحبت کنم. از زمان وقوع حملات هولناک در افغانستان در چند روز پیش، این نخستین باری است که دور هم جمع شده ایم. از این رو، امروز می‌خواهم با این موضوع بحث را آغاز کنم.

آمریکا قاطعانه حمله روز بیستم ژانویه را در هتل اینترکانتیننتال در کابل محکوم می‌کند. خشونت‌هایی همانند این جایی در افغانستان یا کشور‌های دیگر در جهان ندارند. ما مراتب تأسف و تسلیت عمیق خود را به اعضای خانواده و دوستان افرادی که در این حادثه کشته شدند ابراز می‌کنیم و خواهان بهبودی سریع افرادی هستیم که مصدوم شده اند، از جمله چنیدن شهروند آمریکایی که در زمره آن‌ها بودند. حفاظت از شهروندان آمریکایی مهمترین اولویت ما محسوب می‌شود. ما در حال ارائه کمک و اطلاع رسانی به خانواده در پی این حمله هستیم.

آمریکا در کنار دولت و مردم افغانستان ایستاده است و قاطعانه به حمایت از تلاش‌های افغان‌ها برای دست یابی به صلح، امنیت و شکوفایی برای کشورشان حمایت می‌کند.

علاوه بر این، می‌خواهم درباره برخی سفر‌ها صحبت کنم. شمار زیادی از شما با مارک گرین مدیر آژانس توسعه بین المللی آمریکا ملاقات کرده اید. او عضو سابق کنگره است. او روز گذشته به همراه ژنرال ووتل فرمانده تشکیلات فرماندهی مرکزی آمریکا به سوریه سفر کرد. آقای گرین بلندپایه‌ترین مقام غیر نظامی است که از زمان آغاز بحران در سوریه به این کشور سفر کرده است. این یک موضوع قابل توجه محسوب می‌شود. به خاطر بیاورید که چند ماه پیش، رقه همچنان تحت کنترل داعش قرار داشت؛ و اکنون این شهر آزاد شده است. مقامات وزارت امور خارجه و آژانس توسعه بین المللی آمریکا در کنار همکارانشان در وزارت دفاع در شمال سوریه حضور دارند تا به بازگشت مردم به خانه هایشان کمک کنند و به آن‌ها کمک کنند تا بر روی پا‌های خود بایستند.

آقای گرین با شماری ازاعضای این تیم‌ها دیدار و از برخی طرح‌های در حال اجرا در منطقه بازدید کرد که در تلاش برای احیای خدمات ضروری برای مردم رقه هستند. آقای گرین همچنین از یک اردوگاه افراد بی خانمان بازدید کرد که شمار زیادی از آن‌ها از دست داعش فرار کرده بودند. آمریکا از زمان آغاز بحران در سوریه در سال ۲۰۱۱، کمک‌های بشردوستانه به ارزش هشتصد و هفتاد و پنج میلیون دلار در اختیار مردم این کشور قرار داد. در حالی که مردم در حال بازگشت به مکان‌هایی همانند رقه هستند و اقدام به بازگشایی مغازه‌ها و مدارس می‌کنند، ما در واقع شاهد وجود امید‌هایی واقعی هستیم.

این یکی از چیز‌هایی است که آقای گرین امروز درباره آن با من صحبت کرد. زمانی که او در راه رفتن به داووس بود ما تلفنی با یکدیگر گفتگو کردیم. او قرار است در نشست داووس درباره اوضاع انسانی در سوریه با شرکای بین المللی گفتگو کند و او گفت: شاهد ویرانی‌های شدیدی در سوریه بود، اما در عین حال، شاهد برخی امید‌ها نیز بود. او زنی را دید که در ویرانه‌های خانه اش ایستاده بود و در حال کنار زدن ویرانه‌ها بود. تصور کنید: در میان ویرانه‌ها او تلاش می‌کرد وسایل را کنار بزند و می‌خواست کسب و کارش را بار دیگر به راه بیندازد. از این رو، می‌توانیم بگوییم که مطمئنا امید‌هایی در مردم سوریه به وجود آمده است. تلاش می‌کنم زمانی که آقای گرین به آمریکا بازگشت، مطالب مطرح شده با شما را در اختیار گرین قرار دهم؛ و همچنین می‌خواهم کمی در ارتباط با سفر وزیر امور خارجه آمریکا به اروپا صحبت کنم و اطلاعاتی به روز شده را در اختیار شما قرار دهم. او روز گذشته در لندن بود، جایی که در آنجا با ترزا می‌نخست وزیر، بوریس جانسون وزیر امور خارجه و همچنین با مشاور امنیت ملی انگلیس دیدار و گفتگو کرد. مطمئن هستم که شما در جریان اظهارات او در دیدار با آقای جانسون قرار گرفته اید. وزیر امور خارجه آمریکا بر اهمیت روابط ویژه و خاص ما با انگلیس تأکید کرد و درباره یافتن راه‌هایی برای مقابله با نقص‌های موجود در برجام و همچنین در ارتباط با دیگر موضوعات مورد نگرانی دو جانبه از جمله سوره، لیبی و کره شمالی و اوکراین با مقامات انگلیسی گفت‌وگو کرد.

امروز، آقای تیلرسون در پاریس است. او با وزیر خارجه فرانسه دیدار کرد و سپس در نشست «شراکت بین المللی برای مقابله با مصونیت استفاده از تسلیحات شیمیایی» حضور یافت. در پایان این نشست، آقای تیلرسون فرصت گفتگو با رسانه‌ها را درباره موضوعی یافت که می‌دانم برای همه ما مهم است. مطمئن هستم که در جریان سخنان او در ارتباط با تسلیحات شیمیایی قرار گرفته اید، اما می‌خواهم بر برخی مسائلی تأکید کنم که وزیر امور خارجه آمریکا امروز درباره آن‌ها صحت کرد.

نائورت با ادعای تکرار گذشته گفت: حملات اخیر در شرق غوطه در سوریه سبب بروز نگرانی‌هایی جدی در این باره شده است که سوریه ممکن است همچنان به استفاده از تسلیحات شیمیایی علیه مردم خود ادامه دهد. هر کسی که این حملات را انجام دهد، اما این روسیه است که در نهایت مسئول قربانیان در شرق غوطه و شمار زیادی از دیگر سوری‌هایی است که از زمان حضور روسیه در سوریه با تسلیحات شیمیایی هدف قرار گرفته اند. نمی‌توان این موضوع را رد کرد که روسیه با حمایت از هم پیمان خود در سوریه، تعهدات خود را در قبال آمریکا به عنوان تضمین کننده یک چارچوب نقض کرد. این کشور به کنوانسیون تسلیحات شیمیایی و قطعنامه ۲۱۱۸ شورای امنیت سازمان ملل متحد خیانت کرد و سه بار قطعنامه‌های شورای امنیت را در ارتباط با اجرایی شدن ساز و کار تحقیقی مشترک سازمان ملل (جیم) و ادامه این مأموریت وتو کرد.

ناکامی روسیه در حل و فصل موضوع تسلیحات شیمیایی در سوریه سبب ایجاد بحران شده است. در کمترین سطح ممکن، روسیه باید روند وتو کردن و رأی ممتنع دادن به قطعنامه‌های آتی شورای امنیت در ارتباط با این موضوع پایان دهد. ما از جوامع مسئول و کشور‌های متمدن می‌خواهیم به روند استفاده از تسلیحات شیمیایی پایان دهند.

عصر امروز، وزیر امور خارجه آمریکا با گروهی کوچک از مسئولان هیئت‌ها در اروپای غربی دیدار و درباره اولویت‌های سیاسی آمریکا در منطقه با آن‌ها گفتگو خواهد کرد. او همچنین در نشست در سطح وزرا در ارتباط با سوریه شرکت خواهد و نشستی را نیز در ارتباط با بحران کنونی در یمن برگزار می‌کند. موضوعات زیادی وجود دارند که می‌توانم درباره آن‌ها صحبت کنم، اما نخست می‌خواهم به سوالات شما پاسخ دهم.

نائورت در پاسخ به سوالی درباره تعداد تلفات آمریکایی‌ها در حمله اخیر افغانستان گفت: اطلاعات زیادی در این باره ندارم که بتوانم در اختیار شما قرار دهم. در این حمله چندین آمریکایی کشته شدند. برخی از اعضای خانواده قربانیان همچنان در جریان این موضوع قرار می‌گیرند. از این رو اگر بخواهم اکنون ارقامی را در اختیار شما قرار دهم باید بگویم که برخی خانواده هستند که هنوز به آن‌ها اطلاع رسانی نشده است. نمی‌خواهم من این خبر را به آن‌ها بدهم.

افسران ما در کنسولگری آمریکا در تلاش برای برقراری ارتباط با خانواده‌ها هستند. متأسفانه آنگونه که امروز مطلع شدم، این وظیفه بر عهده آنهاست؛ و این یک وظیفه دشوار برای هر آمریکایی محسوب می‌شود که می‌خواهد چنین خبری را به یک آمریکایی دیگر بدهد.‌

نمی‌توانم در این باره جزییاتی را در اختیار شما قرار دهم، اما به محض آن که بتوانم، خوشحال خواهم شد که شما را در جریان قرار دهم. اما اجازه دهید به خانواده‌های قربانیان در افغانستان تسلیت بگویم. همان گونه که همه شما می‌دانید، قربانیانی از دیگر کشور‌ها هم هستند. ما همچنان در کنار مردم افغانستان ایستاده ایم و قلب‌های ما با افغان ها، دیگر قربانیان و قربانیان آمریکایی است.
منبع : تسنیم
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

قرآن، برای تنها تلاوت یا عمل؟
پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
فقـر و غنــا در اسلام
چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
پرستاران سر دو راهی خانه‌نشینی و تغییر شغل
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۳
آنچه خوبان همه دارند تو یک‌جا داری
يکشنبه ۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷
وعده صادق، ضربه پشیمان‌کننده و پیشگیرانه
شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴