کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

علی‌رغم بدعهدی در تحویل هواپیما صورت گرفت

سود کلان فرانسوی‌ها از افزایش 49 درصدی فروش رنو به ایران

26 دی 1396 ساعت 23:49


به گزارش بلاغ، همزمان با آنکه خودروسازی رنو فرانسه اعلام کرده فروش محصولاتش به ایران در سال گذشته میلادی حدود 50 درصد رشد داشته، هواپیماسازی ایرباس رسما اعلام کرد در زمان مقرر هواپیماهای ایران را تحویل نمی‌دهد.
شرکت‌های بزرگ فرانسوی از سال‌ها قبل ارتباط زیادی با ایران داشته‌اند و در حوزه‌های مختلف بویژه صنعت، انرژی و ...در ایران فعالیت داشته و سودهای خوبی برده‌اند.
با این حال کشور ما خاطره خوبی از این شرکت‌ها ندارد و عمده دلایل این موضوع هم همراهی فرانسوی‌ها با تحریم‌های غرب علیه کشورمان باز می‌گردد. فرانسوی‌ها قبل از تحریم‌های اوایل دهه 90، در حوزه صنعت نفت و همچنین خودروسازی حضور داشتند اما با آغاز تحریم‌ها، ایران را تنها گذاشتند.
هم‌اکنون با گذشت دو سال از توافق هسته‌ای دولت روحانی با غرب و بر اساس وعده‌هایی که برای روزهای پس از توافق داده می‌شد، انتظار می‌رفت تحریم‌هایی همچون خرید هواپیمای مسافربری، انجام مبادلات بانکی بین‌المللی و... بر طرف شده و گشایش‌های برجام عملیاتی شود. البته پس از برجام در برخی حوزه‌ها، همکاری‌ها از سر گرفته شد ولی در برخی دیگر این اتفاق نیفتاد.
با نگاه به حوزه‌هایی که غربی‌ها به طور جدی ورود کرده‌اند و مقایسه آن با حوزه‌هایی که همکاری نمی‌کنند این شائبه را ایجاد می‌کند که گویا آنها در عمل در مواردی که ایران کمک جدی‌تر نیاز دارد –همچون صنعت هوایی- ورود نکرده‌اند و تحریم‌های گذشته همچنان باقی است.
در این بین فرانسوی‌ها در مذاکرات هسته‌ای نقش پلیس بد را بازی می‌کردند و انتظار منطقی آن بود که دولت با برخوردی قاطع، آنها را از امتیازات بعد از توافق محروم کند، اما ظاهرا شرکت‌های فرانسوی بیشترین بهره را از دوران خاکستری پسابرجام می‌برند.
سود کلان در بازار خودرو
در همین رابطه شرکت خودروسازی رنو فرانسه روز گذشته اعلام کرد به علت موفقیت فروش دو محصول خود، فروش محصولات این شرکت در سال گذشته میلادی در ایران 49/3 درصد رشد داشته است.
به گزارش خبرگزاری فارس، رنو در سال 2017 میلادی 162 هزار و 79 دستگاه از محصولاتش را در بازار ایران به فروش رسانده است و ایران هشتمین بازار این کشور در سال 2017 بوده است.
گروه رنو در سال 2017 با فروش 3/76 میلیون خودرو، رشد 8/5 درصدی را نسبت به سال پیش از آن ثبت کرده است. بر این اساس، 4/3 درصد کل فروش رنو در جهان به فروش در ایران اختصاص داشته است.علیرغم این سود سرشار فرانسوی‌ها از بازار خودرو ایران، مدیر فروش شرکت هواپیماسازی ایرباس که دفتر مرکزی آن در شهر تولوز فرانسه قرار دارد، در مصاحبه با «رویترز» پیش‌بینی کرد که تحویل هواپیماهای این شرکت به ایران با تأخیر انجام خواهد شد.
«جان لیهی» گفته است «من فکر می‌کنم آن معاملات انجام خواهند شد، اما نه بر اساس برنامه‌ریزی زمانی اولیه». وی ادامه داد: «ما باید ساز و کارهای تأمین مالی آن را فراهم کنیم؛ آنها باید قبل از تحویل هواپیماها پرداخت بیعانه برای آن را در نظر بگیرند.»
بر اساس پیش‌قراردادی که بین دولت ایران و ایرباس با سفر حسن روحانی به اروپا در زمستان 94 و به فاصله یک ماه بعد از برجام منعقد گردید، قرار شد بیش از 100 فروند هواپیمای مسافربری از این شرکت خریداری شود که ایرباس تاکنون تنها سه فروند هواپیما به ایران تحویل داده است.
بانک‌های بین‌المللی گفته‌اند بی‌میلی نهادهای بین‌المللی غربی برای انجام تراکنش‌های مربوط به ایران تجارت با این کشور را علیرغم رفع برخی تحریم‌ها ذیل «برجام» دشوار کرده است.
شرکت ایرباس در دولت قبلی آمریکا موفق شد از وزارت خزانه‌داری این کشور مجوز صادرات هواپیما به ایران را بگیرد. این مجوزها اوایل دهه بعد باطل می‌شوند و ایرباس بایستی در آن زمان، بار دیگر مجوزهای خود را تمدید کند.
دیپلمات‌ها به رویترز گفته‌اند فرایند صدور یا تمدید مجوزها، به دلیل ابهام‌ها در سیاست آمریکا در قبال ایران روال کندتری داشته است.
منابع آگاه گفته‌اند ایران به دلیل عدم تأمین فاینانس خارجی برای خرید این هواپیماها مجبور شده هزینه هواپیماهایی که تاکنون دریافت کرده را از طریق بانک مرکزی خود و به صورت نقد پرداخت کند.
سوءاستفاده غربی‌ها از برجام
این اتفاقات و برخوردهای دوگانه غربی‌ها که از یک سو تلاش می‌کنند در حوزه خودرو و با وجود توانمندی صنعت ملی، بازار را تصاحب کنند و از طرف دیگر هواپیماهای مورد نیاز کشور را تحویل نمی‌دهند - و ممکن است هیچ وقت تحویل ندهند- این شائبه را تقویت می‌کند که آنها قرار نیست در فضای پسابرجام به نفع ایران کار کنند بلکه به فکر سوءاستفاده از این موقعیت هستند.
در این بین، اظهارات مقامات غربی هم بر این تحلیل صحه می‌گذارد. مهرماه امسال بعد از سخنرانی تند و وقیحانه‌ای که رئیس‌جمهور آمریکا علیه جمهوری اسلامی و برجام انجام داد، رسانه‌های خارجی خبر دادند که او به دوستان فرانسوی و انگلیسی خود توصیه کرده به گرفتن پول‌های کلان از ایران ادامه دهند و لذت ببرند!
روزنامه بریتانیایی «دیلی میل» گزارش داد که دانلد ترامپ به دوستانش امانوئل ماکرون و ترزا می‌گفته که «تا می‌توانید از ایران پول بگیرید و نگران تحریم‌های ایران نباشید.» او گفته بود «آن‌ها (فرانسه و انگلستان) دوست دارند که من (در برجام) بمانم، تنها به یک دلیل: به پول‌هایی که(به این کشورها) جابه جا شده، نگاه کنید.»حالا با آمار فروش رنو به ایران درسال گذشته میلادی می‌توان معنای عملی این اظهارات غربی‌ها و پاس گل‌هایی که به همدیگر می‌دهند را فهمید؛ اقدامی که انتظار می‌رفت با واکنش ملی دولت مواجه شود.


کد مطلب: 341606

آدرس مطلب :
https://www.bloghnews.com/news/341606/سود-کلان-فرانسوی-ها-افزایش-49-درصدی-فروش-رنو-ایران

بلاغ نیوز
  https://www.bloghnews.com