کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

هشدار معاون وزیر بهداشت نسبت به روند رو به رشد چاقی در کودکان کشور

ایسنا , 19 دی 1396 ساعت 17:55

معاون وزیر بهداشت گفت: در یک روند ۱۰ ساله در ایران چاقی کودکان دو برابر شده است.افزایش سطح قند خون می‌تواند باعث بروز بیماری‌هایی مانند کبد چرب، تخریب سلول‌ها و بروز سرطان‌های مختلف شود.


به گزارش بلاغ، علیرضا رئیسی در نشست خبری وزارت بهداشت که با موضوع بسیج تغذیه سالم برگزار شد، گفت: هر ماده غذایی که قابل خوردن باشد، باید به میزان مجاز استفاده شود. حتی سالم‌ترین نوع مواد غذایی مانند آب هم در مصرف بیش از اندازه باعث مسمومیت می‌شود. زمانی که بدن بیش از نیاز سلول‌های خود ماده غذایی دریافت کند، آن را به صورت چربی انبار می‌کند که این چربی عامل بسیاری از بیماری‌هاست و می‌تواند فرد را دچار اضافه وزن و چاقی کند.

رئیسی با بیان اینکه ۷۶ درصد بیماری‌ها و مرگ و میر ایرانیان مربوط به بیماری‌های غیر واگیر است، افزود: ابتلا به بسیاری از این بیماری‌ها مانند دیابت و سرطان به روش تغذیه بازمی‌گردد. اگر می‌خواهیم بار بیماری را در کشور کم کنیم و زندگی سالمی داشته باشیم باید تغذیه سالم در برنامه خود داشته باشیم و راه پیشگیری از بسیاری بیماری‌ها، غذای سالم و استاندارد است.

وی بیان کرد:‌ در ایران ۱۴ درصد کودکان در معرض اضافه وزن قرار دارند که در بسیاری از استان‌ها مانند گیلان و اردبیل به ۲۰ درصد نیز می‌رسد.

معاون وزارت بهداشت با بیان اینکه در یک روند ۱۰ ساله در ایران چاقی کودکان دو برابر شده است، افزود: ‌۲۰ درصد دانش‌آموزان و ۶۰ درصد جمعیت بالای ۱۸ سال دچار چاقی هستند.

رئیسی گفت: سازمان بهداشت جهانی توصیه می‌کند که فقط ۱۰ درصد انرژی روزانه باید از قندهای ساده تامین شود، حتی توصیه شده است که این رقم به پنج درصد کاهش یابد، این یعنی هر فرد می‌تواند حداکثر ۲۵ گرم شکر سالم استفاده کند، اما متاسفانه در ایران روزانه ۶۶ گرم قند ساده به صورت میانگین مصرف می‌شود. این در حالی است که مصرف قند اضافی ارتباط نزدیکی با شیوع بیماری‌ها دارد و علاوه‌بر این می‌تواند چربی مفید بدن را کاهش و تری‌گلیسیرید را افزایش دهد.

به گفته وی، افزایش سطح قند خون می‌تواند باعث بروز بیماری‌هایی مانند کبد چرب، تخریب سلول‌ها و بروز سرطان‌های مختلف شود.

این مسئول وزارت بهداشت ادامه داد: ما ذائقه کودکان خود را به خوراکی‌های شیرین عادت دادیم و کارخانه‌های تولید‌کننده مواد غذایی، ذائقه مردم را شناخته و به همان سمت حرکت می‌کنند. برنامه‌های وزارت بهداشت در راستای کم کردن نمک، شکر و چربی است، اما صنایع غذایی به این موضوع اعتراض می‌کنند.

وی با ‌اشاره به مستقر شدن ۱۱۰۰ کارشناس تغذیه در مراکز بهداشت و پایگاه‌های سلامتی شهری و روستایی، گفت: لازم است به موضوع سموم باقی‌مانده در سبزیجات و محصولات کشاورزی بیشتر پرداخته شود.

چاقی در اقشار کم‌درآمد

مدیر دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت نیز در این نشست با ‌اشاره به بروز اضافه وزن و چاقی در ۶۰ درصد از جمعیت ایران، گفت: در حال حاضر مشکل چاقی فقط در گروه‌های پردرآمد دیده نمی‌شود، بلکه اقشار کم‌درآمد با بودجه محدودی که دارند، انتخاب درستی در زمینه مواد غذایی ندارند.

زهرا عبداللهی با تاکید بر اینکه مشکل ما در زمینه مصرف مواد غذایی رعایت نشدن اعتدال است، افزود:‌ 30 درصد از جوانان ما هفتگی فست فود می‌خورند، اگر مردم رعایت کنند حتی مصرف نوشابه نیز ‌اشکالی ندارد اما ما با زیاده‌روی در مصرف این گونه مواد غذایی روبرو هستیم.


کد مطلب: 339619

آدرس مطلب :
https://www.bloghnews.com/news/339619/هشدار-معاون-وزیر-بهداشت-نسبت-روند-رو-رشد-چاقی-کودکان-کشور

بلاغ نیوز
  https://www.bloghnews.com