تاریخ انتشاريکشنبه ۱۷ دی ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۰
کد مطلب : ۳۳۹۱۸۴
پژوهشگر رسانه‌های اجتماعی پروسه روند تلگرام و زمان برداشته شدن فیلترینگ را تشریح کرد.
۰
plusresetminus
زمان حذف فیلترینگ تلگرام/ فیلتر شبکه‌های اجتماعی روند رایج کشورهای جهان در زمان بحران
حسن میثمی در حاشیه نشست با فعالان رسانه‌ای مازندران در گفت‌وگوی اختصاصی با بلاغ در ارتباط با فیلترینگ و ارگان‌های تصمیمگیرنده برای این اقدام، اظهار کرد: فیلترینگ در کشور ما از دو کانال مدیریت می‌شود.

وی افزود: کانال اول دادستان است که بر اساس قانون می‌تواند در زمینه فیلتر اپلیکیشن و سایت‌ها متخلف مصالح ملی و عمومی ورود پیدا کند و کانال دوم کارگروه تعین مصداق مجرمانه است که این کارگروه 13 عضو دارد که هفت نفر اعضا دولتی و 6 نفر دیگر حاکمیتی هستند و در این کارگروه بر اساس آرا نسبت به اجرای کردن فیلترینگ تصمیم‌گیری می‌شود.

پژوهشگر رسانه‌های اجتماعی خاطرنشان کرد: در مواردی مثل فیلتر تلگرام؛ نه شورای عالی امنیت ملی بلکه شورای امنیت کشور، می‌تواند مصوبه داشته و به دادستان پیشنهاد داده و دادستانی دستور فیلتر موقت را صادر کند.

میثمی یادآور شد: فیلتر تلگرام در شورای امنیت کشور به ریاست وزیر کشور تصویب شده که به مدت محدودی تلگرام و اینستاگرام فیلتر شود، در حال حاضر اینستاگرام باز شده و برای تلگرام هم شرط گذاشته شد که باید کانال‌های تروریستی بسته شود تا زمینه دسترسی فراهم شود.

وی خاطرنشان کرد: دادستان هم بر اساس مصالح ملی به عنوان مدعی‌العموم در برخی از موارد ورود پیدا می‌کند و دستور فیلتر می‌دهد.

رئیس دفتر تحقیقات و توسعه رسانه‌‌های اجتماعی اضافه کرد: دستور فیلتر از سیستم قضائی خارج و توسط سیستم اجرائی عملیاتی می‌شود، این روند که از سال 88 قانون جرائم رایانه‌ای نوشته شد به همین منوال بوده و تغییر نکرده است.

میثمی در پاسخ به این سوال که آیا بحث فیلتر کانال‌ها و سایت‌های مجرمانه فقط در کشور ما اجرایی می‌شود، گفت: بحث فیلتر اپلیکیشن‌های مجرمانه و یا سایت‌ها در بیشتر کشورهای جهان رایج است ولی مسائل کشور ما به صورت بسیار زیاد برجسته می‌شود.

وی ادامه داد: دو سه سال پیش که لندن شلوغ شده بود فیلتر شبکه‌های اجتماعی رایج در این کشور در برنامه کاری قرار گرفته بود، انگلیس سایت‌ها و اپلیکیشن‌ها را تهدید کرده است که اگر به دغدغه سیاست‌مداران این کشور توجه نکند فیلتر می‌شود و چون با مقاومت تولیدکنندگان این مجموعه مواجه شده بود، فیلتر شدند.

پژوهشگر رسانه‌های اجتماعی در پایان گفت: در دوره زمانی کودتا در ترکیه فیسبوک فیلتر بود، در بسیاری از کشورها این اتفاق می‌افتد، فیلترینگ سرویس‌های پرکاربرد در همه کشورها در زمان بحران رایج است.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما