کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

پژوهشگر رسانه‌های اجتماعی مطرح کرد

زمان حذف فیلترینگ تلگرام/ فیلتر شبکه‌های اجتماعی روند رایج کشورهای جهان در زمان بحران

17 دی 1396 ساعت 10:00

پژوهشگر رسانه‌های اجتماعی پروسه روند تلگرام و زمان برداشته شدن فیلترینگ را تشریح کرد.


حسن میثمی در حاشیه نشست با فعالان رسانه‌ای مازندران در گفت‌وگوی اختصاصی با بلاغ در ارتباط با فیلترینگ و ارگان‌های تصمیمگیرنده برای این اقدام، اظهار کرد: فیلترینگ در کشور ما از دو کانال مدیریت می‌شود.

وی افزود: کانال اول دادستان است که بر اساس قانون می‌تواند در زمینه فیلتر اپلیکیشن و سایت‌ها متخلف مصالح ملی و عمومی ورود پیدا کند و کانال دوم کارگروه تعین مصداق مجرمانه است که این کارگروه 13 عضو دارد که هفت نفر اعضا دولتی و 6 نفر دیگر حاکمیتی هستند و در این کارگروه بر اساس آرا نسبت به اجرای کردن فیلترینگ تصمیم‌گیری می‌شود.

پژوهشگر رسانه‌های اجتماعی خاطرنشان کرد: در مواردی مثل فیلتر تلگرام؛ نه شورای عالی امنیت ملی بلکه شورای امنیت کشور، می‌تواند مصوبه داشته و به دادستان پیشنهاد داده و دادستانی دستور فیلتر موقت را صادر کند.

میثمی یادآور شد: فیلتر تلگرام در شورای امنیت کشور به ریاست وزیر کشور تصویب شده که به مدت محدودی تلگرام و اینستاگرام فیلتر شود، در حال حاضر اینستاگرام باز شده و برای تلگرام هم شرط گذاشته شد که باید کانال‌های تروریستی بسته شود تا زمینه دسترسی فراهم شود.

وی خاطرنشان کرد: دادستان هم بر اساس مصالح ملی به عنوان مدعی‌العموم در برخی از موارد ورود پیدا می‌کند و دستور فیلتر می‌دهد.

رئیس دفتر تحقیقات و توسعه رسانه‌‌های اجتماعی اضافه کرد: دستور فیلتر از سیستم قضائی خارج و توسط سیستم اجرائی عملیاتی می‌شود، این روند که از سال 88 قانون جرائم رایانه‌ای نوشته شد به همین منوال بوده و تغییر نکرده است.

میثمی در پاسخ به این سوال که آیا بحث فیلتر کانال‌ها و سایت‌های مجرمانه فقط در کشور ما اجرایی می‌شود، گفت: بحث فیلتر اپلیکیشن‌های مجرمانه و یا سایت‌ها در بیشتر کشورهای جهان رایج است ولی مسائل کشور ما به صورت بسیار زیاد برجسته می‌شود.

وی ادامه داد: دو سه سال پیش که لندن شلوغ شده بود فیلتر شبکه‌های اجتماعی رایج در این کشور در برنامه کاری قرار گرفته بود، انگلیس سایت‌ها و اپلیکیشن‌ها را تهدید کرده است که اگر به دغدغه سیاست‌مداران این کشور توجه نکند فیلتر می‌شود و چون با مقاومت تولیدکنندگان این مجموعه مواجه شده بود، فیلتر شدند.

پژوهشگر رسانه‌های اجتماعی در پایان گفت: در دوره زمانی کودتا در ترکیه فیسبوک فیلتر بود، در بسیاری از کشورها این اتفاق می‌افتد، فیلترینگ سرویس‌های پرکاربرد در همه کشورها در زمان بحران رایج است.


کد مطلب: 339184

آدرس مطلب :
https://www.bloghnews.com/news/339184/زمان-حذف-فیلترینگ-تلگرام-فیلتر-شبکه-های-اجتماعی-روند-رایج-کشورهای-جهان-بحران

بلاغ نیوز
  https://www.bloghnews.com