عضو هیئت مدیره «اتحادیه گل و گیاه» مطرح کرد

انتقاد از تخریب هزاران هکتار از جنگل‌های شمشاد در شمال کشور

تاریخ انتشارچهارشنبه ۱۳ دی ۱۳۹۶ - ۰۰:۲۶
کد مطلب : ۳۳۸۵۱۵
عضو هیئت مدیره اتحادیه گل و گیاه کشور با انتقاد نسبت به نابودی هزاران هکتار از جنگل‌های هیرکانی شمشاد در شمال کشور، خسارات وارده را بسیار بالا دانست و گفت، آیا این است ثمره تلاش بی‌حاصل دولت تدبیر و امید؟
۰
plusresetminus
انتقاد از تخریب هزاران هکتار از جنگل‌های شمشاد در شمال کشور
به گزارش بلاغ، ایزدی‌فر طی نامه‌ای که خطاب به رئیس سازمان جنگل‌ها نوشته، آورده است: واقعاً جای بسی تأسف است بی‌تفاوتی مسئولان گذشته و همه مسئولان آن سازمان به نابودی هزاران هکتار از جنگل‌های هیرکانی شمشاد  در سرتاسر منطقه شمال کشور از آذربایجان تا گرگان، که به دلیل ورود بلایت و آفت شب پره همراه گیاهان قاچاق وارد کشور شده و هیچ گونه اقدام مؤثر و به موقع و کامل و جامعی در دفع آن و تعقیب مسببین این فاجعه بزرگ ملی به عمل نیامده است.

وی افزود: هم اکنون خسارات وارده با هزاران میلیارد دلار و در طی هزاران سال قابل جبران نیست چه رسد به نابودی کل جنگل‌های کشور و در خطر قرار گرفتن همه گیاهان پارکی و محصولات کشاورزی؛ آیا این است ثمره تلاش بی‌حاصل دولت تدبیر و امید چه کسی پاسخگو است.

آیا مسئولان وزارت کشاورزی و منابع طبیعی و حتی دولت نباید در محضر ملت شریف ایران و قوه قضائیه پاسخگو باشند؟ رواج روزافزون قطع و قاچاق درختان جنگلی و تبدیل جنگل‌های طرح اسکان دام برخلاف قرارداد منعقده بین سازمان منابع طبیعی و دامدار، طرح‌های قدیمی واگذاری ده هکتاری به احداث شهرک‌ها و...، آیا قابل بررسی و تعقیب قضایی نیست؟

عضو هیئت مدیره اتحادیه گل و گیاه کشور در خصوص منشأ بروز آفت و راه مبارزه با آن تأکید کرد: ابتدا این آفت به جنگل‌های چین حمله کرده بعد به جنگل‌های روسیه و آلمان حمله نموده که هر سه کشور سریعاً با آن مبارزه و مانع ایجاد خسارت شدند به ایران هم از طریق گیاهان قاچاق وارد شده متأسفانه تا سه سال با وجود ارسال صدها نامه هیچگونه اقدامی در مبارزه با این آفت و واردات گیاهان قاچاق به عمل نیامده فقط در سال گذشته منطقه ناچیزی در گیلان و چالوس با محلول پاشی وسیله bt حشره‌کش بیولوژیک و تله‌گذاری مبارزه شده و خیلی زود شب‌پره (آفت) در مقابل bt مقاوم شده ولی آلمان‌ها با آزمایشات و تحقیقات مؤثر موفق شدند با میمازول که از شیره درختی به نام چلیش استخراج شده مبارزه را ادامه داده و در این سه کشور آفت را نابود سازند.

ایزدی‌فر با تأکید مجدد بر اینکه این آفت با گل‌های قاچاقی که از باکو وارد کشور شده بود، از نبود اقدامی اساسی از سوی سازمان مبارزه با قاچاق خبر داد.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

«محفل»، نمادی از تحول موفق
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۹
نقش هنر و هنرمندان در انقلاب اسلامی
دوشنبه ۲۷ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
بهار نارنج، ظرفیتی که فدای نام و نشان شد
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۲
حجاب نماد سلامت و توازن
شنبه ۲۵ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴
«حجاب» امنیت‌آفرین و آرامش‌بخش
جمعه ۲۴ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷