کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

رئیس‌ کمیسیون انرژی مجلس:

دولت نباید هر وقت کم می آورد دست در جیب مردم کند

7 دی 1396 ساعت 0:12

نباید هر وقت کم می‌آوریم، دست در جیب مردم کنیم و با افزایش قیمت‌ها فشار سنگینی بر دوش مردم وارد کنیم.


به گزارش بلاغ، رئیس ‌کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه دولت نباید هروقت کم آورد دست در جیب مردم کند، گفت: فضای کلی مجلس با هرگونه افزایش قیمت حامل‌های انرژی از جمله بنزین، مخالف است.

بعد از ارائه لایحه بودجه 97 از سوی دولت و پیش‌بینی درآمد 17 هزار میلیارد تومانی از ناحیه افزایش قیمت حامل‌های انرژی –از جمله بنزین 1500 تومانی- انتقادات زیادی متوجه دولت شده است.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، فریدون حسنوند درباره واکنش مجلس به این موضوع اظهار کرد: اعضای کمیسیون انرژی ضمن شنیدن و بررسی نظرهای مخالف و موافق افزایش قیمت بنزین و دیگر حامل‌های انرژی به‌استناد مواد برنامه ششم توسعه کشور، تبصره 18 مبنی بر افزایش نرخ حامل‌های انرژی را حذف و مخالفت خود را با هرگونه افزایش قیمت از جمله بنزین و گازوئیل برای سال آینده اعلام کردند.

وی ادامه داد: سعی خواهیم کرد که وقتی این تصمیم به کمیسیون تلفیق رفت، با استدلال منطقی از تصمیم خود دفاع کنیم و برای سال آینده شاهد افزایش قیمت بنزین و گازوئیل نباشیم.

رئیس‌کمیسیون انرژی مجلس گفت: فضای کلی مجلس با افزایش قیمت حامل‌های انرژی برای سال آینده مخالف است و نمایندگان مجلس بر این باورند که با خلق منابع مالی دیگر می‌توانیم جایگزینی برای افزایش قیمت بنزین داشته باشیم.

حسنوند خاطرنشان کرد: نباید هر وقت کم می‌آوریم، دست در جیب مردم کنیم و با افزایش قیمت‌ها فشار سنگینی بر دوش مردم وارد کنیم.

یک استاد دانشگاه هم درباره عواقب گران شدن سوخت با تأکید بر اینکه افزایش قیمت حامل‌های انرژی تأثیر مستقیمی بر تمام صنایع و افزایش هزینه‌های تولید دارد، به فارس گفت: با توجه به شرایطی که در لایحه بودجه سال ۹۷ کل کشور پیش‌بینی شده، افزایش ۵۰۰ هزار نفری بیکاران در سال ۹۷ دور از ذهن نیست.

آرمان حاجیان‌فر در پاسخ به این سؤال که آیا افزایش قیمت حامل‌های انرژی برای دستیابی به منابع 17 هزار میلیارد تومانی ایجاد اشتغال اقدام مناسبی است یا خیر،‌ تصریح کرد: با توجه به کسری 12 هزار میلیارد تومانی یارانه‌های نقدی و مشکلات بودجه کشور و همچنین افزایش هزینه‌های معیشتی مردم، نمی‌توان انتظار داشت که از جیب مردم برای ایجاد ‌اشتغال هزینه کرد.

وی با تأکید بر اینکه افزایش قیمت حامل‌های انرژی موجب افزایش هزینه‌های تولید و کاهش سرمایه در گردش بنگاه‌های اقتصادی می‌شود، افزود: قطعاً این اقدام موجب می‌شود تا وضعیت معیشت کارگران وخیم‌تر شود و پیشنهاد می‌شود دولت به جای ایجاد شوک قیمتی ناشی از افزایش قیمت حامل‌های انرژی، از طرح‌های‌ اشتغال‌زایی گذشته درس بگیرد و مانع از افزایش مشکلات معیشتی مردم شود.

حاجیان‌فر با اشاره به اینکه از نگاه اقتصاد کلان، افزایش قیمت حامل‌های انرژی موجب افزایش هزینه‌های تولید و در نتیجه از دست رفتن فرصت‌های شغلی موجود کشور می‌شود، گفت: این در حالی است که یک تورم انتظاری پیرامون کالاهای اساسی در حال شکل‌گیری است که ناخودآگاه موجب افزایش قیمت کالاهای ضروری مردم می‌شود.


کد مطلب: 336961

آدرس مطلب :
https://www.bloghnews.com/news/336961/دولت-نباید-وقت-کم-می-آورد-دست-جیب-مردم-کند

بلاغ نیوز
  https://www.bloghnews.com