شرحی بر 14پروژه به‌نیت 14معصوم از زبان شهردار نکا

نکا توقفگاه مسافران می‌شود

تاریخ انتشاريکشنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۶ - ۱۳:۳۰
کد مطلب : ۳۳۴۰۹۲
شهردار نکا در نشست خبری با اصحاب رسانه به تشریح برنامه‌های پیش رو و پاسخ به سوالات خبرنگاران پرداخت که مشروح این جلسه در ادامه آورده شده است.
۰
plusresetminus
به گزارش بلاغ به نقل از پیک نکا، سیدمهدی احمدی در جمع فعالان رسانه‌ای شهرستان نکا با اشاره به 14 پروژه لیست شده در حوزه خدمات شهری، اظهار کرد: اگر بتوان این چند پروژه مهم را در این چهار سال به انجام رساند خدمت بزرگی به این شهر شده است.

وی افزود: اولین پروژه، ظرفیت موجود در رودخانه نکا است که البته علاوه بر داشتن ظرفیت خوب مشکلات بسیاری هم در این راستا وجود دارد.

شهردار نکا طول این پروژه را هشت کیلومتر توصیف و خاطرنشان کرد: طی جلساتی که با مسئولان مربوطه برگزار شده تاکنون 70 درصد از مسیر رودخانه آزادسازی شده است.

این مسئول اضافه کرد: ازجمله مشکلات موجود مربوط به ساکنان اطراف رودخانه است که باوجود امضا کردن تفاهم‌نامه هنوز اقدامی برای انتقال این خانواده‌ها صورت نگرفته است.

ظرفیت هشت کیلومتری حاشیه و بستر رودخانه نکا

احمدی با اشاره به اینکه تحویل رودخانه را شرط انجام کارهای دیگر قرار داده، خاطر نشان کرد: هم ستاد بحران هم شهرداری و هم سازمان آب منطقه‌ای در این مهم مدعی هستند که اگر تحویل شهرداری داده شود هم به بستر رودخانه و حریم آن را که دو مطلب جداگانه‌ است پراخته می‌شود.

وی افزود: شهرداری پذیرفت طبق خواسته آب منطقه‌ای که مدعی ا‌ست بعضی از قسمت‌های رود حریم آنجا است و باید در قالب قرار داد واگذارشود، قانونی وارد عمل شود.

شهردار نکا خاطر نشان کرد: در صورت در اختیار گرفتن رودخانه یک نقشه کامل از ابتدا تا انتهای رود تهیه و براساس آن نقشه که بخشی اجرا شده و بخشی ناتمام مانده، کارشناسان راه کارهای مشکلات سد لاستیکی را مطرح نمایند تا این رودخانه احیا شود.
 
 
مهدی احمدی با اشاره به تعجب گروهی از سرمایه گزاران به حاشیه خوب این مسیر چهار کیلومتری، اظهار کرد: در این صورت نکا به مرکز توریستی، تفریحی و گردشگری تبدیل می‌شود.

وی با بیان اینکه بهترین پایانه استان مازندران برای نکا است، یکی از مشکلات شهر را مربوط به کامیون‌داران خواند و خاطرنشان کرد: طرح ساماندهی این بخش نیز در دست اقدام قرار دارد.

شهردار نکا اضافه کرد: البته اگر قرار به انجام آن است همه باید هزینه کنند که درواقع به نوعی سرمایه محسوب می‌شود چراکه در این طرح علاوه بر سالم ماندن آسفالت‌ها، فکر، ذهن و روان شهروندان نکایی هم آرام می‌گیرد.

اما و اگرهای پل سی‌متری

این مسئول با اشاره به پروژه پل سی‌متری، اضافه کرد: حدود سه میلیارد تومان با شرکتی از گرگان قرار داد بسته شد که کلنگ آن ۶ماه پیش برای مدت 12 ماه بر زمین زده شد.

وی پل سی‌متری را یکی از مطالبات مردم و مسئولان خواند و تصریح کرد: این قول داده می‌شود که از حداکثر ۱۰ روز دیگر کار پروژه سی‌متری به طور جدی کار شروع خواهد شد.

شهردارنکا با بیان تأمین 300 میلیون تومان از اوراق مشارکت برای صورت وضعیت ارائه شده توسط پیمانکار، خاطر نشان کرد: بالغ بر ۱۰۰ میلیون تومان با مهندس ناظر قرار داد بسته شد تا کار پل سی متری در آینده‌ای نه‌چندان دور آغاز شود.

این مسئول با اشاره به بعضی مشکلات موجود در رابطه با مسیر سی‌متری اظهارکرد: فقط هزینه یک لاین آن ۳۰ میلیارد تومان شده که احتمالاً اگر همین امروز لاین دوم با همین پیمانکار بسته شود، کمتر از ۵ میلیارد تومن نخواهد گرفت.

وی گفت: مشکل این پروژه مربوط به کلنگ‌زنی قبل از تملک است ضمن اینکه با احداث پل سی‌متری مسیر آن باز خواهد ماند اما با تشکیل کارگروه تعریض امید است اهالی آنجا راضی شوند زمین‌ها را در اختیار شهرداری قرار دهند.
 
 
 
گذری بر ترکمچای ساحلی و پارکینگ طبقاتی نکا

احمدی با بیان اینکه نکا شهر ساحلی اما بدون یک متر ساحل است، اظهار کرد: طی جلساتی قرار شد یک قرارداد جدید میان منابع طبیعی و شهرداری نکا بسته شود.

وی افزود: تاکنون ۱۸۷میلیون تومان برای طرح دریای مروارید نکا هزینه شده است و ۲۳۰ میلیون تومان در تابستان ۹۶ درآمد برای شهرداری نکا کسب درآمد شده است.

شهردارنکا ضمن بیان برنامه‌های مد نظر برای طرح دریا، خاطر نشان کرد: احداث سالن اسکواش، زمین فوتبال ساحلی، زمین والیبال و زیرسازی، آسفالت و پارکینگ برنامه آتی برای طرح دریا به شمار می‌آیند که نه تنها در تابستان بلکه در طول سال شهروندان از آن استفاده کنند.

این مسئول در ادامه به موضوع پارکینگ طبقاتی مرکز شهر نکا پرداخت و اضافه کرد: با وجود داشتن 860 متر زمین درگیر مشکلاتی از قبیل تقسیم زمین با یک وضعیتی خاص و نابسامان هستیم.

وی با بیان انجام مذاکرات اولیه، پیگیری‌ها و نشست با مالکان زمین، اظهار کرد: به زودی مشکلات که حل شد این مهم به دست سرمایه‌گذار سپرده می‌شود که هم پارکینگ طبقاتی و هم مرکز تجاری، اداری و مسکونی ساخته شود.

از نشده‌های قرمرض تا کارخانه آسفالت

احمدی با بیان اهمیت و مشخصات فیزیکی و ظاهری طرح جنگل قرمرض نکا، خاطرنشان کرد: این پروژه طرح هادی نیز دارد که شامل احداث پارکینگ، نگهبانی، اطلاعات، سرویس بهداشتی و توسعه برق‍‌‌رسانی است.

وی افزود: البته چندین سال است که تیرهای چراغ برق در این منطقه نصب شده اما برق به آن وارد نشده که از جانب مدیرکل گردشگری قول داده شد تا عید مشکل برق حل شود.

شهردار نکا گفت: خرید مبلمان و تجهیزات، احداث مسیر پیاده‌روی، نمازخانه، آلاچیق، دیوارکشی، سکو و بقیه کارها وقتی که به شهرداری تحویل داده شد یکی یکی یا بصورت پیمانی یا امانی انجام می‌شود.
 
 
این مسئول با اشاره به اینکه یکی از برنامه‌های جدی شهرداری اجرای پروژه‌های با پیوست اشتغال است، تصریح کرد: حداقل ۵۰نفر در رودخانه مشغول به کار خواهند شد و یا اگر قرمرض احیا شود قطعاً پنج نفر مشغول خواهند شد.

وی همچنین با اشاره به فضای در نظر گرفته شده برای احیای کارخانه آسفالت شهرداری نکا، اظهار کرد: برنامه جامعی از کارخانه آسفالت گرفته شد تا براساس نقشه کار شود.

احمدی راه‌اندازی گارکاه بلوک‌زنی، نصب باسکول، راه‌اندازی سنگ‌شکن و پس از آن احداث کارگاه سازه‌های بتنی ازجمله برنامه‌های در نظر گرفته شده برای این واحد به شمار می‌آیند که امیدواریم تا پایان سال شاهد افتتاح کامل این مرکز باشیم.

خبر خوش دروازه قرآن و شهربازی

شهردار نکا دروازه قرآن در ورودی غربی نکا را دیگر پروژه در نظر گرفته شده برای این شهر برشمرد و اظهار کرد: با احتساب یک‌ونیم کیلومتر رفت و برگشت این طرح دارای ظفیت بالایی برای بهره‌برداری است.

این مسئول اضافه کرد: در این طرح مسیر کندرو مشخص و مسیر فضای سبز دیده شده است، همچنین پارکینگ ماشین‌ها، کمپین مسافر و المان‌های زیبای شهری نیز مورد بررسی قرار گرفت.

احمدی تنها مشکل برای اجرای طرح را بحث هدایت آب‌های سطحی دانست و با اشاره به اینکه 27 هکتار زمین در ورودی شهر نکا قراردارد، تصریح کرد: طی جلساتی قرار شد حدود چهار هزار هکتار در اختیار شهرداری قرار بگیرد که تبدیل به شهربازی خواهد شد.

وی افزود: با اجرای طرح ورودی شهر در کنار احداث شهر بازی در ابتدای زمین ۲۷هکتاری، قطعاً با این پروژه‌های ورودی شهر، نکا تبدیل به توقفگاه مسافرین می‌شود.

وَ مَا اَدراکَ مَا آرامستان

شهردار نکا پروژه آرامستان را ازجمله طرح‌های مهم در دست اقدام برشمرد و با اشاره به یکی از مشکلات شهر که عدم توجه به قبله مسلمانان در زمان دفن جسد آنان است، اظهار کرد: حصارکشی این طرح، گذاشتن در ورودی، زیباسازی و قطعه‌بندی زمین‌هایی که مانده نیز برعهده شهرداری است.

این مسئول اضافه کرد: الویت شهرداری بر این است که پروژه آرامستان تا پایان امسال آماده بهره‌برداری و تحویل مردم شود که در این زمینه با اوقاف نیز صحبت شده که امامزاده موجود در آن نیز بازسازی شود.

احمدی با بیان اینکه کل بودجه شهرداری نکا ۲۵ میلیارد تومان بوده و در حال حاضر مقدور به خرید مکان جدید با امکان جدید برای آرامستان نیست، خاطرنشان کرد: از این بودجه ۱۰ میلیارد و ۴۰۰ میلیون بودجه جاری و ۱۴ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان بودجه عمرانی ست.

وی افزود: این درحالی است که تنها برای پل سی‌متری به تنهایی پنج میلیارد هزینه برآورد شده است.
 
 
شهردار نکا در رابطه با بدهی شهرداری گفت: از ابتدای سال تا ۲۶ مهر امسال بیش از هفت میلیارد تومان بدهی ثبت شده که تا 25 آذر نزدیک به دو میلیارد تومان از آن پرداخت شده است.

این مسئول با اشاره به اینکه کل بودجه مصوب ۲۵ میلیارد تومان است تصریح کرد: تا امروز ۱۷میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان یعنی ۶۵ درصد بودجه تحقق پیدا کرده است.

وی با اشاره به ضرورت حمایت از مردم، گفت: ضمن پرداخت حقوق به کارکنان، حق شهرداری، مسائل مدیریتی، زیبا‌سازی شهر، ایجاد امنیت شغلی به پرسنل و شهروندان در اولیت کاری قرار دارد.

احمدی اظهار کرد: امکان دریافت وام کم‌بهره تا سقف پنج میلیون تومان برای پرداخت بدهی به شهروندان فراهم گردید و همچنین دادن وام به خبرنگاران برای اتحاد بین آنان و شهرداری در دستور کار است.

پایش یکپارچه تصویری در دست اقدام

شهردار نکا با بیان اینکه طبق قانون نوسازی شهرداری مکلف است هر پنج سال هم املاک و هم ابینه شهر را ممیزی کند، یادآور شد: یک‌ونیم سال از موعد مذکور گذشته و هنوز در شهر نکا انجام نشده شده است.

این مسئول اضافه کرد: با ممیزی ابنیه و املاک شناسنامه کامل املاک و ابنیه شهر تکمیل، آخرین تغییرات درمورد آن‌ها مشخص و تغییر کاربری‌ها رسیدگی می‌شود.

وی با بیان نقشه‌برداری قبل از ممیزی خاطر نشان کرد: می‌توان نکا کارت را نیز انجام داد و اصلاً می‌توان در حوزه پسماند کمک کار شهرداری بوده و از این محل درآمد خوبی نیز بدست می‌آید.

احمدی با بیان اینکه نکا مستثنی از خیلی آسیب‌های اجتماعی و سیاسی نیست، پایش تصویری را برای امنیت بیشتر شهر امری مورد نیاز برشمرد و تصریح کرد: مقدمات کار فراهم شده و تعداد دوربین مورد نیاز برای کنترل شهر نکا ۱۷ عدد می‌باشد که هفت عدد آن فعلاً خریداری شده است.

وی افزود: قرار شد تا یک طبقه از ساختمان امور شهری در خیابان علمیه در اختیار پایش تصویری قرار گیرد که با این کار مرکز کنترل مستقر در فرماندهی نیروی انتظامی نکا به ساختمان شماره دو شهرداری نکا منتقل می‌شود.
 
 
سرانه ناامید کننده فضای سبز

شهردار نکا سرانه فضای سبز نکا را کمتر از یک متر مربع توصیف و تصریح کرد: استاندار جهانی ۱۲ متر مربع است که با اضافه شدن پارک جنگلی قرمرض سهم نکا بیشتر خواهد شد.

این مسئول ساماندهی تابلوهای موجود در سطح شهر را گام دوم برشمرد و اضافه کرد: قرار شد تا مطالعه‌ای در طرح جامع صورت بگیرد اما فعلاً پیاده‌روسازی خیابان‌های اصلی شهر، نور پردازی شهر و طرح ساماندهی تابلوهای شهر در حال انجام است.

وی با اشاره به اینکه شاید ایده تبدیل شدن به نگین کشور ایران خنده‌دار به نظر برسد، گفت: اما اگر بخواهیم می‌شود با این همه امکانات یک مبلمان شهری اضافه شود زیبایی نکا واقعی می‌شود.

یک پیشنهاد ساده برای احیای کشتارگاه و کمپوست

احمدی با اشاره به آخرین وضعیت کارخانه کمپوست زباله و کشتارگاه، اظهار کرد: باتوجه به متوقف بودن کمپوست بهشهر و کشتارگاه نکا قرار شد هفته آینده مسئولان مربوطه از تهران برای کارشناسی حضور پیدا کنند.

وی افزود: بهترین راه برای برون رفت از این مشکل این است که یک شرکت سهامی عام تشکیل و کل پنج شهرداری عضو هیئت مدیره آن شرکت بشوند و یک مدیر عامل قوی انتخاب شود که در این صورت هم مشکل زباله پنج شهر حل و هم منبع درآمد شهرها می‌شود.

شهردار نکا همچنین به بازسازی و زیباسازی میدان امام حسین(ع) در بخش غربی شهر نیز پرداخت و گفت: برای طراحی میدان امام حسین(ع) طرحی ایرانی اسلامی درنظر گرفته شد که با گذشت زمان ارزش آن حفظ و بیشتر شود.
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما