تاریخ انتشاريکشنبه ۱۵ دی ۱۳۹۲ - ۱۴:۱۸
کد مطلب : ۳۳۲۹۲
مدیرکل انتقال خون مازندران، شاخص اهدای خون در استان را 40 به ازای هر هزار نفر اعلام کرد و گفت: این میزان در کشور 20 به هزار نفر است.
۰
plusresetminus
به گزارش بلاغ،اسماعیل پوریانی در گفتگو با مهر افزود: این وضعیت درحالیست که دو هزار و 800 بیمار تالاسمی در استان وجود دارند که این تعداد در کل اروپا 25 هزار بیمار ودر ایران 18 هزار و 800 بیمار تالاسمی هستند.
وی با بیان اینکه بیماران، تالاسمی، دیالیزی، هموفیلی، سرطانی جزو بیماران خاص هستند، بیان داشت: در کل استان چهار هزار نفر بیماران خاص داریم که این تعداد 60 تا 70 درصد خون را مصرف می کنند.
اهدای 119 هزار واحد خون
وی به میزان اهدای خون در استان اشاره و اضافه کرد: در سال 91 حدود 180 هزار و 600 واحد خون و فرآورده های خونی و امسال تاکنون 119 هزار واحد خونی اهداء شده است.
پوریانی با بیان اینکه، مازندران دومین استان مصرف کننده فرآورده های خونی به نسبت جمعیت در کشور است، گفت: امسال 123 هزار و 338 نفر مراجعه کننده به انتقال خون داشتیم که از این میزان 98 هزار و 594 نفر موفق به اهدای خون شدند.
مدیرکل انتقال خون مازندران گفت: 55 هزار و 790 نفر جزو اهدا کنندگان مستمر هستند و و 23 هزار و 221 نفر جزو باسابقه ترین هستند.
وی اظهار داشت: از مجموع اهداء کنندگان خون، سه هزار و 36 نفر بانوان هستند و بانوان به دلیل ترسی که دارند کمتر مراجعه می کنند و این به دلیل باورهای غلط و نادرست است.
وی تصریح کرد: این درحالیست که در اتقال خون پزشکانی فعالیت دارند که بسیار مجرب هستند و به درستی معاینات را انجام می دهند و اکثر مردم به دلیل ناآگاهی و ترس ازاهدای خون سرباز می زنند.
پوریانی یادآورشد: درصد مشارکت بانوان در کشورهای توسعه یافته برای اهدای خون تا 50 درصد اهداکنندگان می رسد.
وی با بیان ایکه بیشترین میزان آمار اهدای خون استان در شهرستانهای ساری، آمل و بابل است، عنوان کرد: در اسفندماه بیشترین میزان مصرف خون را به دلیل دو هفته تعطیلات نوروزی داریم.
پوریانی همچنین با بیان اینکه هر عمل جراحی قلب 10 واحد خون مصرف می کند، اظهار داشت: این وضعیت درحالیست که به دلیل پایین بودن هزینه جراحی قلب باز، از کشورهایی مثل اوکراین و دیگر کشورها به استان سفر می کنند.
فعالیت 20 پایگاه ثابت و سیار
مدیرکل انتقال خون مازندران، شمار پایگاههای ثابت خونگیری در استان را 13 پایگاه اعلام کرد و گفت: در مجموع 20 پایگاه ثابت و سیار با احتساب کانکس و اتوبوسهای سیار در امر خونگیری فعالیت دارند.
وی با اشاره به افت دما و به تبع آن کاهش مراجعات مردم به پایگاهها برای اهدای خون بیان داشت: در حال حاضر به تمامی گروههای خونی بویزه گروههای منفی نیاز داریم.
مدیرکل انتقال خون مازندران درباره تجهیزات و امکانات انتقال خون استان افزود: آزمایشاتی که انجام می دهیم همگام با کشورهای اروپایی است و از جهت سلامت خون همگام با اروپا هستیم و کمبودی از نظر تجهیزات احساس نمی کنیم.
وی با اشاره به کمبود پزشک بیان داشت: این کمبود به دلیل برنامه پزشک خانواده است و همچنین حقوق انتقال خون که در نظر گرفته نمی شود.
پوریانی به برگزاری کارگاههای آموزشی برای ترویج فرهنگ اهدای خون در بین مردم اشاره کرد.
مدیرکل انتقال خون مازندران با اشاره به اینکه، در 30 سال اخیر هر ساله وارد کننده خون از استانهای معین در ایام خاص مانند نوروز و ماه رمضان بودیم ولی از دیماه سال گذشته تاکنون یک واحد خون نیز وارد نکرده ایم و این امر به جهت ارتباط خوب با رسانه ها بوده است و مرهون تلاشهای رسانه ملی و خبرگزاری ها هستیم و همچنین مردم نوعدوست و ایثاگر هستند که اساس رفع این نیاز را بنیان نهاده اند
مدیرکل پایگاه انتقال خون مازندران گفت: با برگزاری کارگاههای آموزشی در درصدد این هستیم که مصرف خون حداقل در جراحی ها پایین بیاید و بتوانیم در جراحی هایی که فوری و اورژانسی نیستند می توان با اقدامات قبل از عمل جراحی از خون و فراورده های خونی استفاده نکرد.
وی اظهار داشت: شاخص اهدای خون در مازندران 40 نفر از هر هزار نفر است و انتظار انتقال خون از جراحان و متصصان این است که قبل از جراحی به اصلاح کم خونی بیمار بپردازند تا نیاز بیمار به خون کاهش یابد و بهرین بازدهی را برای بیمار داشته باشد.
پوریانی گفت: در ادبیات طب امروز، طب بدون انتقال خون مطرح است و باید به این سمت پیش رویم.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

قرآن، برای تنها تلاوت یا عمل؟
پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
فقـر و غنــا در اسلام
چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
پرستاران سر دو راهی خانه‌نشینی و تغییر شغل
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۳
آنچه خوبان همه دارند تو یک‌جا داری
يکشنبه ۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷
وعده صادق، ضربه پشیمان‌کننده و پیشگیرانه
شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴