تاریخ انتشارشنبه ۱۴ دی ۱۳۹۲ - ۱۹:۱۵
کد مطلب : ۳۳۲۲۲
درگیری‌های مسلحانه‌ای که از روز گذشته در مناطق شمالی سوریه بین ارتش آزاد مورد حمایت ترکیه و گروه‌های وابسته به القاعده و مورد حمایت عربستان آغاز شده، نشان از آغاز تسویه‌‌حساب‌های سعودی - اردوغانی در سوریه دارد.
۰
plusresetminus
به گزارش بلاغ، درگیری‌های مسلحانه میان گروه مسلح موسوم به «ارتش آزاد سوریه» با دیگر گروه‌های تروریستی وابسته به «القاعده» و «داعش» و «جبهه اسلامی» در مناطق مختلف سوریه به ویژه مناطق شمالی به شکل بی‌سابقه‌ای تشدید شده و افزایش یافته است.
درگیری‌هایی که روز گذشته (جمعه) مناطق شمالی سوریه شاهد آن بود و کارشناسان آن را به سوختن در آتش شهر «ادلب» میان گروه‌های وابسته به ارتش آزاد و گروه‌های وابسته به القاعده توصیف کردند، همچون دفعه‌های گذشته نشان نمی‌دهد که بر سر تقسیم غنایم و یا به دست آوردن مناطق جدید نفوذ صورت می‌گرفت.
اطلاعات به دست آمده تاکید می‌کند که این درگیری‌ها در واقع درگیری میان کشورهای حامی این گروه‌هاست. عربستان سعودی با حمایت از گروه‌های سلفی جهادی از جمله «داعش» و «جبهه النصره» تلاش می‌کند، گروه‌های تروریستی مورد حمایت ترکیه در سوریه را تحت پیگرد و مجازات قرار دهد و به همین دلیل ناظران این درگیری‌ها را نبرد دستگاه‌های اطلاعاتی طرف‌های منطقه‌ای و بین المللی تاثیرگذار در بحران سوریه ارزیابی می‌کنند.
اما اطلاعات ویژه‌ای که خبرگزاری فارس به آن دست یافته است، تاکید می‌کند که درگیری‌ها در ادلب این بار با هدف خلاصی از «ارتش آزاد سوریه» صورت می‌گیرد که وارد مرحله نهایی خود شده است، چراکه این گروه‌ها هم اکنون در مناطقی حضور دارند که باری بر دوش گروه‌های وابسته به القاعده در سوریه به شمار می‌آید.
این اطلاعات که از سوی یکی از ساکنان روستاهای نزدیک به مقرهای سرکردگان گروه‌های تروریستی به دست آمده است، تاکید می‌کند: گروه‌های مسلح وابسته به ارتش آزاد سوریه که توان مبارزه را از دست داده‌اند، با تبعیض‌های شدید نظامی از سوی گروه‌های وابسته به القاعده مواجه هستند و این گروه‌ها تلاش دارند به هر طریق ممکن مناطق تصرف ارتش آزاد را تصرف کنند، به ویژه آنکه آنها را به مزدوری متهم و تاکید می‌کنند، ضرباتی که داعش و جبهه اسلامی در جبهه‌های مختلف از سوی ارتش سوریه متحمل می‌شود، به خاطر آنهاست.
اما منابع آگاه تاکید می‌کنند، این اتهامات یاوه‌هایی بیش نیستند و گروه‌های وابسته به القاعده تلاش می‌کنند، با وارد آوردن چنین اتهاماتی به ارتش آزاد آنها را از پیش روی طرح گروه القاعده در سوریه بردارند.
براین اساس سرکردگان گروه‌های تروریستی وابسته به القاعده از گروه‌های ارتش آزاد می‌خواهد تا خود را تسلیم القاعده کند و با پرداخت مبالغی حمایت آنها را به دست آورد.
این در حالی است که خطراتی که گروه‌های وابسته به القاعده از جمله داعش و جبهه النصره در مناطق شمالی سوریه و هم مرز با ترکیه برای دولت آنکارا به وجود آورده‌اند، «رجب طیب اردوغان»، نخست وزیر ترکیه را به حمایت از گروه‌های وابسته به ارتش آزاد سوریه و واداشتن آنها به ادامه مبارزه با گروه‌های وابسته به القاعده واداشته تا از سوی دیگر وی بتواند، سر و سامانی به اوضاع سیاسی و اقتصادی آشفته ترکیه و به ارتش این کشور نیز قدرت تامین امنیت مرزهایش برای مقابله با القاعده را بدهد، به ویژه آنکه اردوغان در این شرایط به هیچ وجه خواهان درگیر کردن خود با عربستان سعودی و بازگشت مجدد به عرصه بحران سوریه نیست.
به همین دلیل منابع آگاه تاکید می‌کنند که روزهای آینده حقایق بیشتری از این درگیری‌ها را افشا خواهد کرد، به ویژه آنکه مشخص و عیان است که این درگیری‌ها، درگیری‌های ساده و گذرا نیستند.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما