تاریخ انتشارشنبه ۴ آذر ۱۳۹۶ - ۱۶:۰۲
کد مطلب : ۳۲۷۵۶۴
مدیر اداره حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست مازندران گفت: "امید" تک درنای سیبری و تنها بازمانده از گله غربی درناها، با تاخیر یک ماهه نسبت به سال گذشته صبح امروز در هوایی سرد و بارانی وارد تالاب فریدونکنار مازندران شده است.
۰
plusresetminus
به گزارش بلاغ،کوروس ربیعی صبح امروز در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در ساری با تایید خبر ورود "امید" تک درنای سیبری به تالاب فریدونکنار اظهار کرد: معمولا با گذشت چهار ماه از سال، تک درنای سیبری وارد تالاب فریدونکنار می‌شد و در 15 سال گذشته سابقه نداشته که ورود او تا این زمان طول بکشد، البته در سال 88 به مازندران نیامد و یا شده بود که تا 19 آبان ماه نیز آمدنش طول بکشد.
 
 

 

وی درباره علت تاخیر این پرنده مهاجر به مازندران گفت: شرایط آب و هوایی سال جاری در ایران و مازندران و با توجه به اینکه تابستان طولانی‌تری را نسبت به سال گذشته تجربه کرده‌ایم و با توجه به اینکه پرندگان مهاجر تابع شرایط آب و هوایی هستند و نه تاریخ و همچنین شرایطی که در مسیر مهاجرت خود داشته است، دیرتر از سال گذشته و امروز در یک هوای سرد و بارانی پس از پیمودن صدها کیلومتر راه، وارد تالاب فریدونکنار شده است و تا اوایل اسفندماه میهمان استان است.

مدیر اداره حیات وحش مازندران بیان کرد: تک درنای سیبری تنها بازمانده درناها از گله غربی سیبری سال‌ها است که از این منطقه به قزاقستان، ولگا، شمال آذربایجان و سپس به ایران می آید و در این مسیرها توقف دارد که یکی از زیستگاههای امن و خوش آب و هوا برای زمستانگذرانی او در فریدونکنار است، با این توضیح که در مسیر مهاجرت خود در توقفگاهها الزامی برای ماندن در تاریخ یا زمان مشخصی ندارد و تنها براساس شرایط اقلیمی حرکت می‌کند.

"امید" - تک درنای سیبری - صبح امروز - تالاب فریدونکنار

این مسول ادامه داد: درنای سیبری در 10 سال گذشته(غیر از سال 88) تک و تنها به مازندران آمده است و مردم بومی در اطراف تالاب های فریدونکنار، ازباران و سرخرود علاقه خاصی به او دارند و نامش را امید گذاشته اند.

ربیعی اظهار کرد: درنا سنبل زیبایی، رقص و آواز و طول عمر است که برآورد شده عمر آنها تا 70 سال می رسد، و تک درنای سیبری که به مازندران مهاجرت می کند؛ یک درنای بالغ است و در 15 سال گذشته توجه دوستداران طبیعت را به خود جلب کرده است.

به گزارش فارس، تاخیر در بازگشت "امید" بسیاری از علاقه‌مندان به حیات وحش را در هیاهوی کشتار پرندگان مهاجر در فریدونکنار بر آن داشت تا یادداشت‌های زیبا و گاه غم انگیزی را در وصف این پرنده دوست داشتنی بنویسند از جمله یکی از دوستان نوشته بود: امید، آیا هستی؟! آیا بال‌های سپید باشکوهت هنوز بر فراز کوه و دریا سایه می‌افکند؟! آیا هنوز در آسمان بیکران بال میزنی؟! آیا سازه‌ای، دکلی یا دامى هوایى تو را زخمی کرده؟! آیا طوفان تو را در هم کوبیده؟! آیا گلوله شکارچی تن رنجورت را دریده؟! اما صبح امروز که خبر بازگشت امید را برای یکی از دوستداران حیات وحش ارسال کردم، برایم نوشت: خدایا! شکرت.

ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما