تاریخ انتشارپنجشنبه ۵ دی ۱۳۹۲ - ۰۸:۲۹
کد مطلب : ۳۲۳۶۰
صد نماینده ای که این طرح را ارائه کرده اند، تأکید دارند ایران برای سوخت زیردریایی‌های اتمی، و مسئله کاهش آلودگی هوا به غنی‌سازی ۶۰ درصد نیاز دارد.
۰
plusresetminus
پس از آن که کنگره آمریکا لایحه افزایش تحریم ها علیه ایران را ارئه کرد، مجلس شورای اسلامی ایران هم با ارائه طرحی که امضای صد نماینده را بر خود دارد، دولت را ملزم به ارتقاء غنی سازی تا 60% می کند. نگاهی می اندازیم به انتشار این خبر در سه سایت فارسی زبان غربی:
 
سایت بی بی سی فارسی(bbc persian) با اعلام این خبر نوشت:
 
تعدادی از نمایندگان مجلس ایران در گفت‌وگو با رسانه‌ها از امضای طرح غنی‌سازی ۶۰ درصدی اورانیوم توسط ۱۰۰ نماینده مجلس خبر داده‌اند. مهدی موسوی‌نژاد، عضو کمیسیون انرژی مجلس به خبرگزاری خانه ملت گفت که این طرح دو فوریتی تقدیم هیئت رئیسه مجلس شده است.
 
به گفته آقای موسوی‌نژاد با تصویب این طرح، در صورت "تشدید تحریم‌ها ، وضع تحریم‌های جدید و تعرض به حقوق هسته‌ای ایران" توسط گروه ۱+۵، دولت ملزم می‌شود که زیرساخت‌های هسته‌ای فردو و نطنز را تکمیل کند.
 
او این هدف از تهیه این طرح را "مقابله به مثل با کنگره آمریکا در جهت تصویب تحریم‌های جدید علیه جمهوری اسلامی ایران" عنوان کرده است.
 
هفته گذشته ۲۶ سناتور آمریکایی از هر دو حزب دموکرات و جمهوری‌خواه، طرحی را برای تحریم بیشتر صنعت نفت ایران آماده کردند.
 
هرچند کاخ سفید که مخالف اعمال تحریم‌های تازه علیه ایران است، گفت در صورت تصویب طرح تحریم‌ها در سنا، باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا آن را وتو خواهد کرد.
 
تلاش نمایندگان کنگره برای به جریان انداختن طرح تحریم‌های تازه علیه ایران، با واکنش منفی مقام‌های دولت و محافظه‌کاران در ایران روبرو شده است.
 
پیش از این محمدرضا باهنر، نایب رئیس مجلس ایران از تهیه طرح غنی‌سازی ۶۰ درصدی در مجلس خبر داده بود.
 
حسین نقوی حسینی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ایران هم امروز، چهارشنبه به خبرگزاری خانه ملت گفت: «در مقدمه این طرح ذکر شده در صورتی که طرف غربی به توافقات عمل نکند و درصدد اعمال تحریم‌های جدید باشد و حقوق ملت ایران را رعایت نکنند، در این صورت دولت ملزم است که غنی‌سازی را تا مرز۶۰ درصد ارتقا دهد.»
 
اظهارات نمایندگان درباره تقدیم طرح غنی سازی ۶۰ درصدی به هیئت رئیسه مجلس در حالی منتشر می شود که یکی از اعضای این هیئت به خبرگزاری ایرنا گفته است که هیئت رییسه هنوز این طرح را دریافت نکرده است.
 
سایت رادیو فردا(radiofarda) این خبر را این طور پوشش داد:
بنا بر گزارش‌ها، صد نماینده مجلس شورای اسلامی طرحی دوفوریتی را تقدیم هیئت رئیسه مجلس کردند که بر اساس آن در صورت تشدید تحریم‌ها علیه ایران، دولت جمهوری اسلامی ملزم خواهد شد غنی‌سازی اورانیوم را به میزان حداقل ۶۰ درصد افزایش دهد.
 
به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، این نمایندگان تأکید کرده‌اند که ایران برای سوخت زیردریایی‌های اتمی، و مسئله کاهش آلودگی هوا به غنی‌سازی ۶۰ درصد نیاز دارد.
 
بر پایه این طرح که روز چهارشنبه، چهارم دی، به مجلس ارائه شده دولت همچنین ملزم خواهد شد در صورت تشدید تحریم‌ها، بلافاصله اقدام به توسعه زیرساخت‌های تاسیسات هسته‌ای ایران بکند.
 
مهدی موسوی‌نژاد، عضو شورای مرکزی فراکسیون اصول‌گرایان مجلس، در گفت‌وگو با ایسنا در توضیح جزئیات این طرح گفت: «این طرح بر این اساس تنظیم شده که اگر طرف‌های مقابل مذاکره‌کننده تحریم‌ها را تشدید کرده، تحریمی جدید وضع کرده و یا رفتار سیاسی خلاف حقوق هسته‌ای نظام جمهوری اسلامی را نشان دهد دولت موظف شود بلافاصله زیرساخت‌های سایت هسته‌ای فردو را تکمیل و آب سنگین اراک را راه‌اندازی کند.»
 
مهدی موسوی‌نژاد در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم با تأیید تقدیم این طرح به هیئت رئیسه مجلس گفت که «این طرح در راستای مقابله به مثل با کنگره آمریکا تهیه و تدوین شده است.»
 
این تصمیم نمایندگان مجلس شورای اسلامی پس از آن اتخاذ می‌شود که گروهی از قانون‌گذاران آمریکایی روز سوم آذر با ابراز تردید نسبت به پیروی ایران از مفاد توافق‌نامه هسته‌ای ژنو از کنگره آمریکا خواستند تا مقررات تحریمی مضاعفی را آماده کند تا در صورت به هم خوردن توافق ژنو به اجرا گذاشته شود.
 
اما در حالی که نمایندگان مختلف در گفت‌وگو با خبرگزاری‌های ایسنا، فارس، و تسنیم امضا و تقدیم این طرح به هیئت رئیسه مجلس را تأیید کرده‌اند، روز چهارشنبه احمد شوهانی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، در این باره به خبرگزاری ایرنا گفت: «این مسئله صرفا در حد حرف بوده و در کمیسیون امنیت ملی بحثی در این زمینه مطرح نشده‌ است.»
 
صفر نعیمی، عضو دیگر این کمیسیون، نیز در گفت‌وگو با ایرنا از وجود چنین طرحی ابراز بی‌اطلاعی کرد.
 
سوخت زیردریایی اتمی، کمک به محیط زیست
روز چهارشنبه مهدی موسوی‌نژاد، عضو شورای مرکزی فراکسیون اصول‌گرایان مجلس، در ادامه توضیحاتش در گفت‌وگو با ایسنا گفت که «تکمیل و راه‌اندازی این زیرساخت‌ها نیز در جهت تامین سوخت پیشرانه‌های شناور دریایی و زیردریایی است که به اورانیوم حداقل ۶۰ درصد غنی‌سازی شده نیاز دارد، ما از دولت خواسته‌ایم در این راستا اقدامات لازم را انجام داده و هر سه ماه یک بار گزارش پیشرفت را به مجلس ارائه کند.
 
 
زیرساخت‌های یادشده همان تأسیساتی هستند که باعث نگرانی غرب نسبت به احتمال وجود ابعاد نظامی در برنامه هسته‌ای ایران شده و تأکید غرب برای کاستن از درجه غنی‌سازی اورانیوم در ایران نیز در راستای پیشگیری از استفاده از این مواد در ساخت بمب اتم است؛ امری که ایران آن را تکذیب کرده و نگرانی در این خصوص را نیز بی‌پایه می‌داند.
 
به گزارش ایسنا، امیرحسین قاضی‌زاده، عضو شورای مرکزی فراکسیون اصول‌گرایان مجلس، به عنوان یکی دیگر از امضاکنندگان این طرح این‌ گونه اظهار نظر کرد که «انرژی هسته‌ای ارزان‌ترین و بهترین نوع سوخت است که آلودگی‌ای را به وجود نمی‌آورد» و افزود که «برای حفاظت از محیط زیست باید بتوان از انرژی هسته‌ای استفاده بهینه را به‌ کار برد».
 
در همین حال فریدون عباسی، رئیس پیشین سازمان انرژی اتمی ایران، روز سه‌شنبه توافق‌نامه ژنو را هدف انتقاد قرار داده و گفت که «کاهش غنی‌سازی اورانیوم ما را از رسیدن به توسعه در زمان مقرر و با تکیه به دانش و فناوری بومی باز می‌دارد».
 
توافق‌نامه ژنو که ماه گذشته منعقد شد، ایران را برای شش ماه متعهد می‌سازد که فعالیت‌های اتمی خود را محدود کند و از جمله غنی‌سازی اورانیوم را در سطوح پایین‌تر از ۲۰ درصد ادامه دهد.
 
با وجود این توافق، گروه‌هایی در کنگره آمریکا همواره بر افزودن بر تحریم‌های ایران تأکید دارند، فشاری که دولت باراک اوباما، رئیس‌جمهوری ایالات متحده، در برابر آن مقاومت می‌کند؛ دولت اوباما معتقد است که باید به مذاکرات ژنو فرصت بیشتری داد.
 
سایت دویچه وله(dw.de) ضمن نمایشی خواندن این طرح نوشت:
مهدی موسوی‌نژاد، نماینده دشتستان و عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی روز چهارشنبه (۴ دی ۹۲/ ۲۵ دسامبر) اعلام کرد طرحی که در صورت تصویب دولت را ملزم به تکمیل نیروگاه اراک و غنی‌سازی بالای ۶۰ درصدی اورانیوم می‌کند امروز با امضای ۱۰۰ نماینده تقدیم هیئت رئیسه شد.
 
سایت خبری تسنیم از قول موسوی‌نژاد علت تهیه این طرح را "به‌نوعی مقابله به مثل با کنگره آمریکا در جهت تصویب تحریم‌های جدید علیه جمهوری اسلامی ایران" عنوان کرد.
 
غنی‌سازی برای سوخت کشتی اقیانوس‌پیما
شماری از رسانه‌های نزدیک به نیروهای امنیتی و نظامی، و منابع نزدیک به محافظه‌کاران تندرو پیشتر خبر تهیه این طرح را منتشر کرده بودند.
 
به گزارش باشگاه خبرنگاران ابوالقاسم جراره، عضو کمیسیون صنایع ۲۴ آذر (۱۴ دسامبر) انگیزه تهیه این طرح را مشخص کردن نیازهای هسته‌ای کشور در حوزه‌های مختلف و ملزم کردن دولت به تبدیل "ظرفیت‌های بالقوه هسته‌ای کشور را به ظرفیت‌های بالفعل" توصیف کرد.
 
جراره در توضیح این نیازها به باشگاه خبرنگاران گفت: «به طور مثال در بحث صنعت کشتیرانی برای اینکه کشتی‌های اقیانوس‌پیمای ما بتوانند مسافت‌های طولانی‌تری را در زمان بیشتری طی کنند نیاز به غنی‌سازی اورانیوم با غنای بالای ۶۵ درصد را دارند.»
 
۲۸ آبان ماه، پیش از امضای موافقت‌نامه هسته‌ای ژنو نیز ۱۱۰ نماینده مجلس طرحی به نام "الزام دولت به حفظ حقوق هسته‌ای" را با قید دو فوریت امضاء و به هیئت رئیسه ارائه کردند.
 
پیگیری یک طرح مسکوت مانده
این طرح که در صورت تصویب شدن جلوی هر گونه توافقی در مذاکرات هسته‌ای ایران با کشورهای ۱+۵ را سد می‌کرد از سوی هیئت رئیسه مجلس اعلام وصول نشد و عملا مسکوت ماند.
 
سایت خبری تسنیم ۲۴ آذر ماه به نقل از موسوی‌نژاد نوشت، امضاء کنندگان طرح "الزام دولت" به علت آنچه نقض آشکار توافق‌نامه ژنو از سوی آمریکا خوانده شده بندهایی از جمله درباره غنی‌سازی بالای ۶۰ درصد به این طرح اضافه کرده‌اند و قصد دارند آن را دوباره به جریان بیندازند.
 
نام طرح جدید که ظاهرا چهارم دی‌ماه به هیئت رئیسه تقدیم شد به "طرح جامع هسته‌ای" تغییر یافته و الزام دولت به تکمیل و راه‌اندازی رآکتور آب سنگین اراک از جمله بندهای اضافه شده به آن است.
 
مطابق این طرح الزام‌های پیش‌بینی شده برای دولت موکول به تشدید تحریم‌ها و وضع تحریم‌های جدید علیه ایران توسط ایالات متحده آمریکا شده است.
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما