تاریخ انتشارشنبه ۱۵ مهر ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۰
کد مطلب : ۳۱۶۲۸۲
جذب سرمایه‌گذاری خارجی مستقیم در چهار سال دولت حسن روحانی به طور متوسط سالیانه 2/6 میلیارد دلار بود که نسبت به سال پایانی دولت احمدی‌نژاد حدود 45 درصد کاهش داشته است.
۰
plusresetminus
جذب سرمایه خارجی در دولت‌یازدهم 45 درصد کاهش یافته است
به گزارش بلاغ، سرمایه‌گذاری خارجی در دولت یازدهم از جمله شاخص‌هایی است که علیرغم کاهش آن در دولت حسن روحانی، مسئولان دولتی تاکید بر موفقیت خود در این زمینه دارند.

به عنوان نمونه چندی پیش محمد جواد ظریف در مجلس شورای اسلامی اعلام کرد: «طبق آخرین آمار 11 میلیارد و 800 میلیون دلار سرمایه خارجی در طول دولت یازدهم وارد کشور شده است.»

اسحاق جهانگیری هم طی هفته‌های اخیر با بیان اینکه در دوران بعد از برجام حدود ۱۴ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی جذب شده، بیان کرد: «بیش از ۱۱ میلیارد و ۶۶۰ میلیون دلار سرمایه وارد کشور شده و در واقع تبدیل به کارخانه و صنعت در کشور شده است.»

از سردرگمی مسئولان دولتی همین بس که وزیر خارجه 11 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری را مربوط به چهار سال اخیر می‌داند و معاون اول رئیس‌جمهور مربوط به یکسال و نیم پس از برجام!

نکته مهم در این زمینه که بارها و بارها از سوی کارشناسان و رسانه‌ها گفته شده، در این خصوص است که رقم اعلام شده مربوط به سرمایه‌گذاری مصوب بوده و مقدار اندکی از آن جذب یا به عبارت دیگر وارد کشور شده است.

به دیگر سخن مسئولان دولتی، آگاهانه یا ناآگاهانه میزان سرمایه‌گذاری مصوب شده را به جای سرمایه‌گذاری جذب شده اعلام کرده‌اند.

در حال حاضر نیز نگاهی به آمارهای رسمی که از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت با عنوان «گزارش وضعیت سرمایه‌گذاری خارجی در ایران» در سال 95 منتشر شده است، به خوبی نشان می‌دهد سرمایه‌گذاری خارجی در این دولت نسبت به دولت احمدی‌نژاد کاهش پیداکرده است.

به گزارش تسنیم، در حالی در سه سال پایانی دولت دهم 12/6 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی جذب شده بود که این رقم در سه سال ابتدایی دولت یازدهم به 7/2 میلیارد دلار کاهش یافته است.

بر اساس آنچه در این گزارش آمده است: «جذب سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در صنعت رقم متوسط سالیانه 8 میلیارد دلار، از جمله اهداف کمی اعلام شده در برنامه پیشنهادی وزارتخانه بوده است. بررسی عملکرد میزان ورود سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی (FDI) به ایران طی سال‌های 2013، 2014 و 2015 مقارن با سال‌های 1392، 1393 و 1394 در مقایسه با سال‌های قبل دارای روند نزولی قابل ملاحظه‌ای بوده است.»

بنابر گزارش وزارت صنعت؛ «بنابراین در سال‌های 1392، 1393 و 1394 به طور متوسط سالیانه حدود 2/4 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری مسقیم خارجی جذب شده که با هدفگذاری وزارتخانه مبنی بر رقم متوسط سالیانه 8 میلیارد دلار، هر سال حدود 5/6 میلیارد دلار انحراف دارد.»

لذا همانطور که از این گزارش برمی آید جذب سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی طی سه سال نخست این دولت نسبت به سه سال پایانی دولت قبل 43 درصد کاهش یافته است.

ضمن اینکه درخصوص سال گذشته هم طبق آمار کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل (آنکتاد) که خرداد ماه امسال منتشر شد؛ طی سال 2016 یعنی سال اجرای برجام میزان جذب سرمایه‌گذاری خارجی سه میلیارد و 372 میلیون دلار بوده است.

یعنی در چهار سال دولت حسن روحانی به طور متوسط سالیانه 2/6 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی جذب شده که نسبت به سال پایانی دولت احمدی‌نژاد (4/7 میلیارد دلار) حدود 45 درصد کاهش داشته است.

یعنی حتی با وجود اجرای برجام، که مسئولان آن را آفتاب تابان می‌دانستند و می‌گفتند حتی آب خوردن ما هم به آن بستگی دارد هم همچنان این رقم به میزان سال پایانی دوره احمدی‌نژاد نرسید، چه برسد به اینکه نسبت به آن افزایش هم داشته باشد.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما