تاریخ انتشاردوشنبه ۲۰ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۰
کد مطلب : ۳۱۲۳۸۸
کاربری حدود 20 هزار هکتار از اراضی شالیزاری استان مازندران در دهه‌های گذشته به‌صورت غیرمجاز به ویلا تغییر یافت.
۰
plusresetminus
تبدیل غیرمجاز 20 هزار هکتار از اراضی شالیزاری مازندران به ویلا
به گزارش بلاغ، رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران با اعلام این خبر گفت: در دو دهه گذشته بین ۱۴ تا ۲۰ هزار هکتار از شالیزارهای استان تغییر کاربری داده ‌شده‌اند و این اراضی یا به باغ و یا به مسکن تبدیل ‌شده‌اند.

دلاور حیدرپور یکی از دلایل تبدیل اراضی شالیزاری را به باغ کمبود آب بیان کرد و ادامه داد: کاهش بارندگی و کمبود ذخیره آب‌های سطحی سبب شده تا شاهد تغییر کاربری در برخی مناطق باشیم زیرا برنج محصولی پرآب‌طلب است.

وی مشکل بالابودن هزینه‌های تولید را از دیگر عوامل تغییر کاربری بیان می‌کند و می‌گوید: باید شرایط تولید رقابتی و به‌صرفه باشد تا کشاورز به کار راغب‌تر شود.

وی با اشاره به تأکید مقام معظم رهبری مبنی بر حفظ اراضی و اظهار نگرانی از تغییر کاربری اراضی گفت: در راستای اقتصاد مقاومتی باید اراضی کشاورزی را حفظ و غذای مورد نیاز را از داخل کشور تأمین کنیم تا محتاج دیگر کشورها نباشیم.

تبدیل اراضی در همه جای مازندران

در گوشه و کنار مازندران حتی در ییلاقات کوهستانی و صعب‌العبور اما خوش آب‌وهوای مازندران می‌توان رد پای بسازوبفروش‌ها را بدون چشمان مسلح هم مشاهده کرد و افسوس که دستگاه‌های ذی‌ربط دیرتر از ویلا‌سازان و در مراحل پایانی متوجه تغییر غیرمجاز کاربری می‌شوند و در برخی موارد نیز اقدام به قلع‌وقمع بنا می‌کنند.

رویه ساخت‌وساز ویلا در مزارع و بعد هم تخریب و قلع‌وقمع، نوشدارویی پس از مرگ سهراب برای کشاورزی مازندران به شمار می‌رود چراکه آن زمین حاصلخیز دیگر به‌ندرت به چرخه تولید و زراعت بازمی‌گردد. به‌راستی آیا مقابله با تغییر کاربری اراضی و حفظ مزارع سبز و حاصلخیز، تأمین امنیت غذایی با رویه کنونی راه به ‌جایی خواهد برد و آیا آیندگان از زراعت و کشاورزی جز خاطره، چیز دیگری به یاد خواهند داشت.

انکار در روز روشن توسط آقای استاندار!

استاندار مازندران با بیان اینکه اکنون تغییر کاربری در این استان متوقف ‌شده، اظهار داشت: هزاران پرونده در دستگاه قضایی مانده است تا رسیدگی آن در دستور کار قرار گیرد.

ربیع فلاح جلودار با اعلام اینکه باید قابلیت‌های لازم در اراضی مازندران فراهم شود تا کشت دوم و سوم رونق و تداوم یابد گفت: باید برای جلوگیری از تغییر کاربری اراضی برنامه‌ریزی جامع و اصولی صورت گیرد.

وی تجهیز به امکانات و نیروی انسانی متخصص و مروجین در این مراکز برای تفهیم کشاورزان و بهره‌برداران به عواقب تغییر کاربری غیرمجاز زمین‌های زراعی و باغات را ضروری خواند.

این حجم از تخلف گویای اهمیت مغفول ماجراست

طبق بررسی‌ها و آمارها، از سال ۸۸ تاکنون تعداد سه هزار و ۸۲۵ فقره پرونده تغییر غیرقانونی کاربری اراضی از سوی سازمان جهاد کشاورزی به محاکم قضایی استان ارائه‌شده برای سه هزار و ۶۸۷ فقره آن رأی صادر شده است.

به تأکید کارشناسان، دست داشتن افراد صاحب نفوذ، دانه ‌درشت و بعضاً سیاسی در تغییر غیرمجاز کاربری اراضی از مهم‌ترین چالش‌هایی است که مزارع بکر و حاصلخیز استان را تهدید می‌کند و در دورترین مناطق مازندران می‌توان رویش قارچ‌گونه ویلاهایی را به نظاره نشست که مالک امروز آن یا وکیل دیروز خانه ملت است و یا صاحب‌منصبان پرنفوذ امروز.

مرگ‌آفرینی در اعماق ییلاقات مازندران

بررسی‌های میدانی نشان می‌دهد که در دل ییلاقات بکر و کوهستانی، لاریجان، کجور، مناطق شرقی و مرکزی استان ویلاهایی بدخیم سبز شده‌اند و حصارهای بتنی، دیوار حائلی بین آن و مناطق روستایی ایجاد کرده است که اگر نام مالک آن پرسیده شود، بومی‌ها می‌گویند متعلق به فلان شخص سیاسی است.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

سینمای دفاع مقدس؛ محبوب و مهجور
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
چرا مجازات ارتداد سنگین است؟
چهارشنبه ۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰