ادامه سیاست «نه» سعودی در جواب سیاست «دست دراز ظریف»

جبیر: روابط ایران و عربستان نزدیک نمی‌شود

تاریخ انتشارپنجشنبه ۱۶ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۳:۳۱
کد مطلب : ۳۱۱۸۷۰
وزیر خارجه عربستان‌سعودی باز هم آب پاکی را روی دست برخی طیف‌های خوشبین در داخل ایران ریخت و گفت سیاست عربستان نزدیکی روابط با ایران نیست.
۰
plusresetminus
به گزارش بلاغ، عادل الجبیر در ساعات پایانی روز سه‌شنبه به وقت تهران، در لندن گفت اظهارات اخیر محمدجواد ظریف درباره نزدیکی 2 کشور مضحک است. جبیر همچنین گفت مذاکرات و هماهنگی‌های میان ایران و عربستان درباره حج هیچ ارتباطی با مناسبات دیپلماتیک 2 کشور ندارد. وزیر خارجه عربستان که کشورش مادر تروریست‌های القاعده و تکفیری بوده و ناآرامی‌های چند سال اخیر در منطقه با سفارش این رژیم به راه افتاده است، باز هم ایران را متهم به ایجاد ناامنی در منطقه کرد و این بار مدعی شد ایران سران القاعده را در تهران تحریک کرده در عربستان عملیات تروریستی انجام دهند!

وزیر خارجه عربستان در واکنش به سخنان وزیر امور خارجه کشورمان، گفت هیچگونه نزدیکی در روابط میان ایران و عربستان وجود ندارد. آنگونه که العربیه، رسانه وابسته به خاندان سعودی گزارش داده، عادل الجبیر، وزیر خارجه سعودی شامگاه سه‌شنبه 5 سپتامبر / 14 شهریور، سخنان محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران درباره نزدیکی میان ایران و سعودی را «مضحک» توصیف کرد.

روسیا الیوم نیز گزارش داد عادل الجبیر، وزیر خارجه عربستان در واکنش به سخنان محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران مدعی شد: سخنان محمدجواد ظریف تمسخرآمیز است و هیچگونه نزدیکی روابط میان ایران و عربستان وجود ندارد.

وی در ادامه ادعا کرد: هیچگونه جدیتی برای گفت‌وگو با ایران نمی‌بینم.

جبیر در ادامه با طرح اتهامی جدید علیه ایران گفت: فرماندهانی از گروهک القاعده در تهران وجود دارند که دستور انجام عملیاتی در داخل عربستان را داده‌اند.

جبیر همچنین مدعی شد: ایران از طریق حزب‌الله و حملات تروریستی در منطقه بی‌ثباتی ایجاد می‌کند و اگر تهران می‌خواهد با عربستان روابطی ایجاد کند باید عملیات تروریستی و دخالت در منطقه عربی را متوقف کند.

وی همچنین تاکید کرد: تماس‌های دیپلماتیک و گفت‌وگوهای مسؤولان ایرانی و سعودی در ارتباط با مراسم حج امسال، به معنای عادی‌سازی روابط و نزدیک شدن 2 کشور نیست و هیچ ارتباطی با سیاست ندارد.

اظهارات جبیر در حالی است که اخیرا وزارت امور خارجه ایران از گشایش‌های دیپلماتیک میان ایران و عربستان خبر داد.

محمدجواد ظریف اول شهریورماه این خبر را اعلام کرد و گفت: پس از برگزاری مراسم حج، یک هیات دیپلماتیک عربستانی به منظور بازدید از سفارتخانه این کشور در تهران، به ایران می‌آید.

بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه نیز 3مردادماه درباره بهبود روابط میان ایران و عربستان گفت: همانطور که می‌دانید روابط یک موضوع دوطرفه است. ما (ایران) اقدامات لازم را انجام داده‌ایم و امیدواریم مقامات عربستانی با واقع‌بینی بیشتری شرایط منطقه را تجزیه و تحلیل کنند.

قاسمی در پاسخ به این سوال که ایران چه اقداماتی را انجام داده است، گفت: همانطور که اشاره کردم ما اقدامات لازم را انجام داده‌ایم و اکنون نوبت عربستانی‌هاست که گام‌های بیشتری بردارند. با این حال اما اظهارات جبیر حاکی از آن است که در رژیم سعودی، همچنان سیاست‌های ضدایرانی عادل الجبیر مورد پسند قرار دارد. این در حالی است که محمدجواد ظریف در تازه‌ترین اظهارنظر خود درباره عربستان، باز هم به گونه‌ای اظهارنظر کرده که حاکی از تمایل وی به گفت‌وگو با سعودی‌هاست.

ظریف در گفت‌وگو با المیادین که همزمان با اظهارات عادل الجبیر منتشر شد، گفت: ما به منظور پایان دادن به درگیری‌های سوریه، بحرین و جنگ غیرعاقلانه یمن آماده‌ایم با تمام کشورهای اسلامی از جمله عربستان همکاری کنیم.

وی افزود: ایران همیشه آماده گفت‌وگو بوده است اما کشورهای همسایه آمادگی نداشتند. ما از هرگونه تحول در این راستا استقبال می‌کنیم. اگر عربستان خواهان ایجاد صفحه جدید با ایران است ما نیز آماده آن هستیم و برای ایجاد صفحه جدید نباید به اوضاع منطقه نگاه کرد زیرا وضع بحرانی است و به جای آن باید درباره همکاری بحث شود. تفاهم و گفت‌وگو در منطقه نیازمند تغییر برخی روش‌هاست که مهم‌ترین آنها وارد نکردن امنیت از خارج است زیرا کشورهای منطقه قدرت و توانایی آن را دارند که پایه‌های امنیت و ثبات را بنا کنند.

ظریف در ادامه با اشاره به اینکه افراط‌گرایی در تمام کشورهای منطقه وجود دارد و هیچ یک از کشورهای منطقه چه عربستان و چه کشورهای دیگر از این قاعده مستثنا نیستند، گفت: برای ایران نه‌تنها ثبات منطقه خلیج‌فارس بلکه ثبات تمام کشورهای منطقه مهم است و ایران یک شریک مهم و آماده برای همکاری با تمام همسایگان به منظور ایجاد امنیت و ثبات است.

وی همچنین گفت: ما برای حمایت از ملت فلسطین هزینه‌های زیادی کردیم همچنین از دیگر کشورها و اطراف از جمله کردها حمایت کردیم و روابط با عربستان در سطح خوبی نیست و امیدواریم این روابط بهبود یابد.

وزیر امور خارجه درباره مصافحه با عادل الجبیر در استانبول گفت: این دیدار در چارچوب حمایت از ملت فلسطین انجام شد و قوانین دیپلماتیک ما را بر این وامی‌دارد که رفتارمان متمدنانه باشد. تمام کشورهای اسلامی برای قضیه فلسطین باید متحد شوند زیرا این قضیه چالشی است که تمام امت اسلامی با آن مواجه هستند.
 

ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما