کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

26 عيد ماه برگزار شد

مراسم سنتی «جشن مردگان» در سوادکوه+تصاویر

28 تير 1396 ساعت 16:06

مراسم سنتی 26 عيد ماه كه به جشن مردگان شهرت يافته است درسوادکوه برگزار شد.


به گزارش بلاغ به نقل از سوادکوه آنلاین، در مراسم سنتی «جشن مردگان» شهرستان سوادکوه، مردم شهر و روستاها به صورت جمعی به قبرستان محل سكونت خود رفته و با برپايی مراسم روضه و پخش ميوه و شيرينی اين روز را به ياد پدر و مادر و بستگان خويش جشن می‌گيرند.

در اين روز سنتی كه بيشتر در روستاهای سوادکوه مرسوم است، هر فرد به نيت اموات خويش غذاهایی از قبيل شيرينی، خرما، هندوانه، خربزه و مركبات را تهيه و به قبرستان محل می‌برند و در مكان معينی اين غذاها جمع‌آوری شده و بعد از برپايی روضه اين غذاها بين مردم توزيع می‌شود.


در اين روز قبرستان روستاهای سوادکوه مملو از زنان و مردانی است كه به نيت اموات خويش در قبرستان محل جمع شده تا ياد و خاطره آنها را گرامی دارند، چون كه معتقدند در اين روز مردگان در جمع خانواده‌های خويش حاضر شده و در جشن آنها شريک می‌شوند.


مراسم سنتی 26 عيدماه يكی از مراسم‌هايی است كه گذشت زمان آن را كم‌رنگ نكرده و با گذشت ساليان زياد همچنان مردم مازندران به ويژه شهرستان سوادکوه آن را گرامی می‌دارند.


همچنین حین برگزاری این جشن، مسابقات کشتی سنتی لوچو برای شناسایی چهره پهلوان‌ترین فرد منطقه اجرا می‌شود که از دیرباز جوایزی به پهلوانان اهدا شده که در قدیم بیشتر این هدایا قوچ و دیگر دام‌های بومی بوده است.

مردمان سوادکوه آیین‌ها و مراسم‌هایی هم‌چون جشن خرمن، تیر ماه سیزده شو و ... که ریشه در باورها، اعتقادات و مسایل اسطوره‌ای دارد و متاثر از مشاغل سنتی آنهاست را بر اساس گاه‌شماری مازندرانی برگزار می‌کنند.


کد مطلب: 304150

آدرس مطلب :
https://www.bloghnews.com/news/304150/مراسم-سنتی-جشن-مردگان-سوادکوه-تصاویر

بلاغ نیوز
  https://www.bloghnews.com