اشاره‌ای به یک عقب‌ماندگی تاریخی برای مازندران

سهم استان پُر آب کشور در مدیریت منابع آبی چقدر است

تاریخ انتشارچهارشنبه ۱۴ تير ۱۳۹۶ - ۱۹:۰۱
کد مطلب : ۳۰۱۹۶۶
بنابر اعلام مدیرعامل آب منطقه‌ای مازندران نبود زیرساخت‌های مناسب مدیریت منابع آبی در یکی از پر آب‌ترین استان‌های کشور، اکنون مازندران را باوجود پتانسل‌های فراوان به یک عقب ماندگی تاریخی در این زمینه دچار ساخته است.
۰
plusresetminus
به گزارش بلاغ، به نقل از پیک نکا، در همین زمینه محمد ابراهمی یخکشی در جریان سفر وزیر نیرو به مازندران وجود مشکلات تأمین آب در حوزه‌های کشاورزی، شرب و صنعت در این استان در کنار مسائل زیست محیطی و فاضلاب را باوجود بالاتر بودن سرانه آب مازندران از سرانه کشوری برشمرد.

وی نبود زیرساخت‌های مربوط به تأمین، انتقال و توزیع آب در حوزه‌های کشاورزی را به عنوان دلایل وجود مشکلات اساسی تأمین آب در استان خواند و افزود: این یک عقب ماندگی تاریخی محسوب می‌شود.

مدیرعامل آب منطقه‌ای مازندران این استان را تولیدکننده بیشترین برنج کشور، دارای رتبه‌های برتر حوزه‌های مختلف کشاورزی، برخوردار از جمعیت مقیم و مسافر فراوان توصیف و خاطرنشان کرد: این موضوعات نیاز به زیرساخت‌هایی دارد که متناسب با نیازها توسعه پیدا نکرده است.

این مسئول با اشاره به تنظیم و مهار تنها 9 درصد آب‌های سطحی در استان، اضافه کرد: این درحالی است که هم در بحث آب شرب و هم در کشاورزی نیاز به آب تنظیم شده است که مشکلاتی نیز در این بخش وجود دارد.

وی گفت: در حوزه تقسیم و توزیع آب کشاورزی نیز حدود 15 هزار هکتار شبکه مدرن درحال بهره‌برداری وجود دارد که در این بخش نیز باید توسعه لازم ایجاد شود.

یخکشی در ادامه تصریح کرد: ریل تأمین آب در مازندران از زیرزمینی به سطحی تغییر کرده که شامل 9 مجتمع آبرسانی شهرستانی با پوشش شهر و روستاها می‌شود همچنین در بحث سدسازی نیز 9 درصد آب سطحی تنظیم می‌شود که طبق برنامه ریزی باید به 42 درصد که 10 سد درحال مطالعات فرآیند اجرایی حدود 9 درصد و سه سد درحال ساخت هراز، گلورد و تکمیلی البرز درمجموع حدود 24 درصد از تنظیم آبهای سطحی را در آینده انجام می‌دهند.

وی در بحث شبکه آبیاری نیز افزود: 200 هزار هکتار شبکه آبیاری مدرن در دست برنامه‌ریزی قرار دارد که از این میزان 170 هزار هکتار در دست ساخت قرار دارد.

مدیرعامل آب منطقه‌ای مازندران در ادامه سد گلورد را از چند جهت حائز اهمیت برشمرد و خاطرنشان کرد: این سد در محلی واقع شده که مشکل آب وجود دارد چراکه شرق مازندران منطقه کم آبی است و تنها دشت ممنوعه آب زیرزمینی شمال کشور در این منطقه واقع شده است.

این مسئول با بیان عدم بهره‌مندی شرق مازندران از آب سطحی مناسب به غیر از رودخانه شهرستان نکا، تصریح کرد: به خاطر همین محدودیت‌های موجود همواره این منطقه با مشکل آب شرب و کشاورزی همراه بوده و به واسطه قرار داشتن کشاورزی به عنوان شغل اول مردم این منطقه، بر معیشت مردم نیز تأثیر داشته است.

وی گفت: در گذشته این سد برای تأمین آب کشاورزی بوده اما اکنون هدف اصلی آن تأمین آب شرب سه شهرستان نکا، بهشهر و گلوگاه است که باتوجه به داده شدن ردیف اجرایی آن به صورت همزمان امسال آبرسانی نیز با اعتبار اولیه 300 میلیارد تومانی در شرایطی که 30 میلیارد آن برای سال 96 اختصاص داده شده شروع می‌شود.

یخکشی تأمین آب کشاورزی را دومین هدف احداث سد گلورد برشمرد و یادآور شد: در پایین دست این سد 25 هزار هکتار شبکه در دست احداث قرار دارد و الآن بخش عمده آن آماده بهره‌برداری قرار دارد.

وی کنترل سیل شهر نکا را هدف دیگر این پروژه دانست و افزود: در سنوات گذسته به خصوص سال 78 سیل‌های مهیبی در این شهر حادث شد که منجر به فوت تعدای از شهروندان آن نیز شد که با این پروژه شهر ایمن می‌شود.

مدیرعامل آب منطقه‌ای مازندران تولید برق را یکی دیگر از کارایی‌های این سد برشمرد و خاطرنشان کرد: یک نیروگاه چهار مگاواتی پای سد و یک واحد چهار مگاواتی در مسیر انتقال آب برای تولید برق از این مجتمع درنظر گرفته شده است.

این مسئول ایجاد فضاهای تفریحی و توریستی را از دیگر برنامه‌های جانبی احداث سد گلورد برشمرد و اضافه کرد: سدهای مازندران چند منظوره به شمار می‌آیند که یکی از منظورهای آن مباحث تفریحی و توریستی است که برنامه‌ریزی‌های مربوط به آن در کنار مسائل مربوط به پرورش ماهی در حاشیه در دست اقدام قرار دارد.

در پایان وی با اشاره به اهمیت بهبود شبکه زیست محیطی، گفت: معمولاً سدهای مازندران با رهاسازی‌هایی که دارند محیط را تلطیف کرده و جریان آب به صورت دائمی و سطحی ادامه پیدا می‌کند.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

عملیات وعده صادق، آغازی بر یک پایان
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
قرآن و روش‌های تربیتی
چهارشنبه ۲۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
۱۹۵ هزار فعال صنفی مازندران در خطر محرومیت
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
بهار نارنج، ظرفیتی که فدای نام و نشان شد
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۲
حجاب نماد سلامت و توازن
شنبه ۲۵ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴