تاریخ انتشاردوشنبه ۱۲ تير ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۴
کد مطلب : ۳۰۱۶۰۴
دولت در آستانه انتخابات، مستمری مددجویان را سه برابر افزایش داد اما فقط برای ۲ ماه.
۰
plusresetminus
به گزارش بلاغ، قبل از عید بود که خبر افزایش مستمری، دل مردم محروم را شاد کرد اما گویا این خوشحالی یک ژست انتخاباتی بیش نبود و کام این مردم نیازمند را شیرین نکرد.

افزایش 3 برابری مستمری مددجویان کمیته امداد و بهزیستی که به صورت مصوبه مجلس درآمد گویا امروز مانند برخی از مصوبه های مجلس فقط بر روی کاغذ اجر و قرب دارد.

دیگر گوش مردم به وعده های دولت عادت کرده اما این بار به گونه ای عجیب،  این مردم محروم، فریب داده شده اند.

این اقدام دولت در آستانه انتخابات با سوء استفاده از طبقه محروم جامعه اقدامی ناشیانه بوده چرا که واریز افزایش مستمری مددجویان آن هم به مدت علی‌الحساب 2 ماه، کمی مشکوک و دردسرساز شده است و بوی نامطبوع بهره گیری از ظرفیت ناتوانان و محرومان در پیروزی انتخاباتی از سوی دولت تدبیر به مشام می رسد.

چراکه به استناد ماده 79 برنامه ششم توسعه، قرار بود واریز این مستمری توسط دستگاههای مربوطه یعنی سازمان بهزیستی و کمیته امداد انجام شود اما دولت با بی اعتنایی به این ماده قانونی،مستقیم ورود کرد و واریز این مستمری را همانند واریز یارانه برعهده گرفت؛ آن هم به صورت علی الحساب به مدت 2 ماه!

دولت به مدت 2 ماه یعنی فروردین و اردیبهشت ماه، افزایش مستمری این مددجویان را به حساب یارانه سرپرست خانوارها واریز کرد اما اکنون که دیگر رآی خود را از مردم گرفته،  وعده قانونی خود را فراموش کرده و افزایش مستمری خردادماه برخی از مددجویان را که قرار بود به حساب کمیته امداد و بهزیستی واریز کند پرداخت نکرده است.

ان‌شاءالله واریز مستمری در قالب یارانه‌ها برای خدا بوده باشد

اقدامی که فاطمه رهبر معاون حمایت و سلامت خانواده کمیته امداد نسبت به آن واکنش نشان داده و می گوید: ما نگران این هستیم اگر این مستمری به شکل یارانه پرداخت شود، با توجه به مشکلات دولت در پرداخت یارانه‌ها، این مستمری نیز ادامه پیدا نکند. 

رهبر می افزاید: پرداخت مستمری یک خدمت از ده‌ها خدمت است و ما سطح‌بندی و برنامه‌ریزی برای مستمری‌ها داریم و نباید پول به دست مددجو داده شود، بسیاری از مددجویان با اقدام دولت که پول به حساب یارانه‌شان ریخته شده به ما هجوم آورده‌اند در حالی که کارت‌های دریافت مستمری برخی از این افراد در دست صاحبخانه است یا در دست سرپرست خانواری است که با آنها زندگی نمی‌کند.

وی می  گوید:‌ در هر صورت دولت به ما قول داده که در پرداخت مستمری خرداد ماه این مشکل را حل کند.

معاون حمایت و سلامت خانواده کمیته امداد در مورد شکایت از این اقدام دولت نیز می گوید: ما از اینکه این قانون تصویب شده و در بودجه سال جاری نیز گنجانده شده است خوشحالیم و ان‌شاءالله واریز مستمری در قالب یارانه‌ها برای خدا بوده باشد.

دولت از این قانون مصوب تعدی کرده و آن روی سکه خود را به مردمی که با جان و دل، چشم امید به این تصمیم دوخته بودند نشان داده است اما این انتقاد هم به سازمانهای حمایتی کمیته امداد و بهزیستی وارد است که پاسخگویی روشن و درستی به مددجویان خود ندارند و پیگیر حق و حقوق  این خانوار نیازمند نیستند چرا که با وجود مراجعه این مددجویان و سردرگمی آنها از قطع به یکباره افزایش مستمری، نه تنها پاسخ روشنی به آنها نمی دهند بلکه مشکل را فقط بر دوش دولت می اندازند و سلب مسئولیت می کنند.

هرچند که در این میان مسئولان کمیته امداد بارها اعلام کرده اند که از اقدام دولت برای افزایش مستمری به این شکل که به حساب یارانه افراد واریز شود ناراضی هستند اما این امر مسئولیت آنها را در قبال این افراد تحت پوشش کم نمی کند.

تبعات 3برابر شدن مستمری محرومان از زبان فتاح

پرویز فتاح رئیس کمیته امداد نیز در این بار گفت: اینکه باید مستمری‌ها افزوده می‌شده شکی نیست چرا که 10 سال بود رقم مستمری ثابت مانده بود و اثرگذاری در زندگی نداشت.

وی ادامه داد: اما ما در موضع حاکمیت هستیم و باید مردم را اداره کنیم اگر این افزایش مستمری باعث شود هجوم مردم به سازمان‌های حمایتی بیشتر شود از اثرات منفی آن خواهد بود و اگر باعث شده مردم تحت پوشش امداد رغبتی برای اشتغال نداشته باشند نیز از تبعات دیگر است.

فتاح بیان کرد: این آثار زیان‌بار را در بحث یارانه‌ها دیدیم که بیش از 70 میلیون نفر از مردم ثبت‌نام کردند و نشان داد «تبی» در جامعه است و اکنون نباید به این «تب» دامن بزنیم چون کار ما و دولت سخت‌تر می‌شود.

رئیس کمیته امداد تصریح  کرد: اصل موضوع پسندیده است اما تبعات آن به رفتار ما و دولت برمی‌گردد، در انتخابات ریاست جمهوری کاندیدا و حتی شخص روحانی مطرح کردند که می‌خواهند به اقشار محروم بیشتر برسند و در چند روز اخیر نیز دولت گفته قابلیت چند برابر کردن یارانه‌ها را دارد و این امر به تبعات آن دامن می‌زند.

وی افزود: در حال حاضر هم بار مراجعات به کمیته امداد بیشتر شده و این کار ما را سخت‌‌تر می‌کند، چرا که به روال عادی افراد نیازمند به امداد مراجعه می‌کنند و لازم نیست برای آمدن مردم به این نهاد تبلیغ شود. منابع مختلفی مثل امام جمعه،‌ نمایندگان مجلس، مسئولان و رسانه اغلب از وضعیت این افراد نیازمند مطلع می‌شوند و آنها را به ما معرفی می‌کنند.

فتاح گفت: این دامن زدن را به صلاح نمی‌دانم، حتی رئیس‌جمهور در افطاری ماه رمضان از من پرسید اینکه اعلام شده نیازمندان در سایت ثبت‌نام کنند آیا به صلاح است؟ که پاسخ دادم خیر. نیازی نیست سایت ایجاد کنیم و بگوییم بیایند ثبت‌نام کنند. ما نمی‌خواهیم مانند یارانه بشود، آن وقت می‌بینیم عدد بالایی ثبت‌نام شده و توقع هم ایجاد شده است.

رئیس کمیته امداد معتقد است:نیازی به ثبت‌نام این مردم نیست، ما روش‌ها و قوانینی داریم که نیازمندان را شناسایی می‌کنیم و دولت و مجلس اگر می‌خواهند کمکی کنند می‌توانند دامنه تحت پوشش ما را با ایجاد قوانین وسیع‌تر کنند.

تمام این وعده و وعیدها و از سربازکردن ها باعث شده تا طی روزهای اخیر مراجعات بسیاری از سوی برخی از مددجویان به نهادهای حمایتی و دولتی شود و نسبت به قطع افزایش این مستمری در خردادماه معترض شوند اما پاسخ روشنی به آنها داده نشده و در مقابل چشمان بهت زده و ناامیدشان، فقط به امید فردا حواله‌ شده اند.

ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

«محفل»، نمادی از تحول موفق
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۹
نقش هنر و هنرمندان در انقلاب اسلامی
دوشنبه ۲۷ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
بهار نارنج، ظرفیتی که فدای نام و نشان شد
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۲
حجاب نماد سلامت و توازن
شنبه ۲۵ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴
«حجاب» امنیت‌آفرین و آرامش‌بخش
جمعه ۲۴ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷