تاریخ انتشارپنجشنبه ۲۵ خرداد ۱۳۹۶ - ۲۳:۰۷
کد مطلب : ۲۹۸۴۴۷
این طرح که فروردین امسال ارائه شده بود، در زمان انتخابات ریاست جمهوری کشورمان به‌طور موقت کنار گذاشته شد و پس از مشخص شدن نتیجه انتخابات، روز چهارم خردادماه از تصویب اولیه گذشت.
۰
plusresetminus
به گزارش بلاغ، دقایقی پیش سنای آمریکا به طرح تحریم‌های جدید ضدایرانی موسوم به طرح «مقابله با اقدامات بی‌ثبات‌کننده ایران» رأی مثبت داد.



به گزارش صدای آمریکا، در این رأی‌گیری که نیاز به ۵۱ مؤید داشت، اکثریت قاطع سناتورها با 94 رأی مثبت به تحریم جدید ایران آری گفتند.

حتی برخی از چهره‌های شاخص دموکرات از جمله «برنی سندرز» که حامی توافق هسته‌ای بودند نیز به این تحریم‌ها رأی مثبت دادند.



طرح یادشده که فروردین امسال از سوی سناتور جمهوری‌خواه «باب کورکر» رئیس کمیته روابط خارجی کنگره ارائه شده بود، در زمان انتخابات ریاست جمهوری کشورمان به‌طور موقت کنار گذاشته شد و پس از مشخص شدن نتیجه انتخابات، روز چهارم خرداد ماه از تصویب اولیه گذشت و برای تصویب نهایی به صحن اصلی سنا ارائه شد.









به گزارش VOA، طرح موسوم به «مقابله با اقدامات بی‌ثبات‌کننده ایران» سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و زنجیره تولید برنامه موشکی ایران را هدف قرار داده است.

طبق مصوبه مذکور، مسائل حقوق بشری و آنچه "سرکوب آزادی در ایران" قلمداد شده، از دیگر بهانه‌های سناتورهای آمریکایی برای تحریم ایران می‌باشد!



باب کورکر در اولین واکنش به تصویب این طرح در کمیته روابط خارجی سنا گفت: ما به توافق هسته ای با ایران در تقابل با ایران محدود نمی‌مانیم. این تصویب نشان داد که بالاخره ایران را نسبت به اقدامات غیرهسته‌ای بی‌ثبات کننده‌اش پاسخگو خواهیم کرد.



جزئیات طرح

بر اساس این طرح، دولت آمریکا ظرف مدت ۹۰ روز باید تحریم‌های جدیدی علیه افراد و نهادهای فعال در توسعه برنامه‌های موشکی ایران تصویب کند. همچنین سپاه پاسداران انقلاب اسلامی برای اولین بار به‌طور مستقیم تحت تحریم قرار خواهد گرفت.

آمریکا پیش‌تر در سال ۲۰۰۷ نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را تحریم کرده بود.



طرح مزبور مبتنی بر سه محور است:

* تحریم‌های موشکی که افراد مرتبط با برنامه موشک بالستیک ایران و کسانی که با آن همکاری و معامله دارند را هدف قرار می‌دهد.

* تحریم‌های ضدتروریسم که برای اولین بار علیه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران إعمال می‌شود.

* تحریم‌های تسلیحاتی که شامل همه افرادی است که در فروش، تأمین قطعه، تعمیر و انتقال تانک، خودرو زرهی، تسلیحات با کالیبر بالا، هواپیماهای جنگی، بالگردهای تهاجمی، کشتی، موشک و سامانه‌های موشکی به ایران نقش‌آفرین باشند.



خاطرنشان می‌شود که وزیر خارجه سابق آمریکا پیش‌تر از قانونگذاران آمریکایی خواسته بود از هرگونه تحریم بیشتر ایران خودداری کنند.

جان کری هشدار داده بود که تصویب تحریم‌های بیشتر علیه ایران ممکن است ناقض برجام باشد.



سنای آمریکا روز گذشته طرح تحریم روسیه را نیز به طرح تحریم جدید ایران اضافه کرده بود. دخالت در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و اقدامات تهاجمی در نقاط مختلف جهان، بهانه فشارهای جدید به مسکو می‌باشد./ر
منبع : جام نیوز
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

سینمای دفاع مقدس؛ محبوب و مهجور
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
چرا مجازات ارتداد سنگین است؟
چهارشنبه ۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰