تاریخ انتشارچهارشنبه ۲۴ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۰:۰۲
کد مطلب : ۲۹۷۳۸۳
شب قدر زمینه‌ای را فراهم آورده تا دعای مسلمانان زودتر اجابت شود و دل‌های مومنان بعد از قریب به 20 روز روزه‌داری، آماده تضرع و خضوع در برابر پیشگاه پروردگار شود.
۰
plusresetminus
شبی که دعا به استجابت نزدیک‌تر است/ قدرمان را در شب قدر تعیین کنیم
به گزارش بلاغ، شب قدر از شب‌های مقدس است که خداوند نیز در قرآن مجید از آن به بزرگی یاد کرده و در آیات آمده است که قرآن در این شب نازل شده و عبادت و احیای آن معادل بیش از هزار ماه بوده و برکات الهی در این شب نازل می‏‌شود.

شب قدر، فرصت محاسبه اعمال

حجت الاسلام ریاحی کارشناس مسائل مذهبی طی گفت‎وگویی اظهار کرد: شب قدر فرصت مناسبی برای محاسبه اعمال و رفتار و به خود پرداختن و به خدا رسیدن است که می‎تواند سرفصل جدیدی از زندگی با عزت را برای انسان رقم بزند.

وی افزود: شب قدر فرصتی برای محاسبه اعمال یک‌ساله خودمان است، زیرا هیچ فردی بهتر از خودمان از اعمال‌مان آگاه نیست.

ریاحی ادامه داد: چه بسیار اعمالی که انجام دادیم و از نگاه مردم پنهان ماند، اما نیت خدایی داشتیم و مورد تشویق کسی قرار نگرفتیم و چه بسیار اعمالی انجام دادیم که هرچند مورد تشویق افراد قرار گرفتیم، اما در دل‌مان می‌دانیم که نیتش خدایی نبود.

قدر، گوهری در میان جواهر رمضان

این کارشناس مذهبی خاطرنشان کرد: این شب عزیز، شب برکت، رحمت و مغفرت الهی است که ما بندگان خدا باید قدر و ارزش هر لحظه و دقیقه این سرمایه‎ی بزرگ را بدانیم و اعمال مخصوص این شب را بجا بیاوریم.

چه بسا در طول سال سعادت حضور در اماکن مذهبی را از دست دادیم، اما شب قدر را مغتنم شمرده و به همراه خانواده به مساجد و تکایا رفته تا ذکر گفته و عبادت کنیم و از خدای متعال بخواهیم تا تقدیر یکساله ما را آنچه که به صلاح ما هست رقم بزند.

شبی که دعا به اجابت نزدیک‌تر است

حجت‌الاسلام محمدی در خصوص شب قدر به خبرنگار ما گفت: فرصتی که برای دعا کردن در این شب بزرگ وجود دارد موجب می‌شود سرنوشت بهتر و آینده‌ای روشن‌تر برای ما رقم بخورد.

وی افزود: شب قدر زمینه‌ای را فراهم آورده تا دعای مسلمانان زودتر اجابت شود و دل‌های مومنان بعد از قریب به بیست روز روزه‌داری، آماده تضرع و خضوع در برابر پیشگاه پروردگار شود و دعا نیز به اجابت بیشتر نزدیک است.

محمدی تاکید کرد: شب‌هاي قدر از شب‌هاي پر فضيلتي است كه در كلام ائمه (ع) به اهميت آن بسيار تاكيد شده كه امام معصوم نيز در اين باره فرموده كار نيك در آن شب از كار در هزار ماه، كه در آنها شب قدر نباشد، بهتر است.

ماهی برای تزکیه و پاک‌شدن

این کارشناس دینی خاطرنشان کرد: مسلمان باید همواره رو به پیشرفت و کمال باشد و نباید دو روز آن یکسان باشد، ماه مبارک رمضان بستر مناسبی برای تزکیه نفس است و در شب قدر که در این ماه قراردارد، مقدرات یکساله رقم می‌خورد و باید عبادت کرده و اعمال نیک انجام دهیم.

وی ادامه داد: خداوند متعال برای بندگانش فرصتی قرار داده تا خودشان به حساب اعمال‌شان برسند، و با مراقبت بتوانند رفتارشان را اصلاح کنند، حال که در شب‌های قدر به ذکر دعا و مناجات پرداخته می‌شود و دل‌ها آماده پذیرش معارف الهی شده باید مراقب بود و از گناه پرهیز کرد تا این خانه پاک ویران نشود.

ضرورت حضور نوجوانان در مراسم معنوی شب قدر

مهدی حسنی متولی یکی از مساجد می‌گوید: یک سال انتظار می‌کشم تا فرصت میزبانی از روزه داران در ماه مبارک رمضان نصیبم شود، میزبانی از روزه دارانی که افطار می‌کنند و برای بجا آوردن اعمال شب قدر به مسجد می‌آیند و تا اذان صبح ذکر خدا می‌گویند و دعا می‌خوانند برای من افتخار بزرگی است.

وی بر حضور نوجوانان و کودکان در مسجد تاکید دارد و حضور نسل جوان را در کنار سالخوردگان و پدران و مادران یک فرصت مناسب برای تربیت دینی آینده سازان می‌داند.

این خادم مسجد معتقد است نسل جدید باید با فرهنگ ارزشی و مقدسات و مراسم مذهبی در چنین شب‌هایی انس بگیرند تا بتوانند عظمت این شب‌های عزیز را درک کنند.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما