تاریخ انتشارجمعه ۵ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۲
کد مطلب : ۲۹۳۶۱۲
یک شبکه ماهواره‌ای جدید به مجموعه تلویزیون‌های فارسی‌زبان ضدانقلاب پیوسته است. در این گزارش اطلاعات مفیدی در رابطه با شبکه مذکور ارائه می‌شود.
۰
plusresetminus
به گزارش بلاغ، مرکز مطالعات خلیج فارس گزارش داد: تنها چندروز پس از آنکه جانشین ولیعهد عربستان صحبت از کشیدن جنگ به داخل ایران می‌کند و در زمانی که ترامپ با عربستان سعودی قرارداد چندصد میلیاردی تسلیحاتی امضا کرده و در برابر جمعی از سران کشورهای اسلامی سخن از انزوای ایران می‌راند، در انگلستان تلویزیونی شروع به‌کار کرده به‌نام «ایران اینترنشنال».


اگر به صفحه آفکام (سازمان تنظیم مقررات رسانه‌ای بریتانیا) سری بزنید و نام ایران اینترنشنال را به انگلیسی جستجو کنید، با صفحه ای که تصویرش در ذیل آمده روبرو می‌شوید.



بر اساس اطلاعات موجود در وبگاه آفکام، دارنده لایسنس یا همان مجوز تلویزیون مزبور، شرکتی است به‌نام: "GlobalMediaCirculatingLimited"


حال اگر با یک جستجوی ساده در درگاه اینترنتی شرکت‌های ثبت شده در انگلستان، ردّ شرکت گلوبال مدیا را بگیرید، درمی‌یابید که دایرکتور یا همان مدیر شرکت گلوبال مدیا شخصی است به‌نام "عادل عبدالکریم" تبعه عربستان سعودی.

و اگر روی اسم این شخص کلیک کنید متوجه می‌شوید که عادل عبدالکریم همزمان در چند شرکت دیگر ثبت شده در بریتانیا نیز صاحب منصب است؛ از جمله در هلدینگ (شرکت مادر) سرمایه‌گذاری به‌نام: "ORHOLDINGSANDINVESTMENTSLIMITED"



جالب است بدانید که مدیر سابق این هلدینگ کسی نیست جز "عبدالرحمان الراشد" روزنامه‌نگار مشهور سعودی و مدیر سابق تلویزیون العربیه که مواضعش به‌شدت علیه ایران می‌باشد.


سعودی‌ها به‌دنبال چه هستند؟

بر اساس شنیده‌ها، بودجه این تلویزیون بالغ بر چندده میلیون لیره استرلینگ (پوند) است و گفته می‌شود حقوق کارمندانش چندین برابر دیگر تلویزیون‌های ماهواره‌ای فارسی زبان در نظر گرفته شده است.

همچنین بر اساس گفته‌های مسئولان این رسانه، آن‌ها قصد دارند در مدت نسبتا کوتاهی ساعات پخش را افزایش داده به 24 ساعته برسانند. بدیهی است چنین سرمایه‌گذاری عظیمی بر روی یک رسانه فارسی‌زبان محض رضای خدا انجام نمی‌گیرد!


آیا می‌توان راه‌اندازی ایران اینترنشنال را نوعی جنگ رسانه‌ای علیه دولت و نظام ایران ارزیابی کرد؟ در این صورت دولت ما چه باید بکند و چگونه می‌تواند در برابر ماجراجویی‌هایی از این سنخ واکنش نشان دهد؟

یک راه طبیعی، تلاش دیپلماتیک برای رساندن صدای اعتراض دولت و ملت ایران به دست‌های پنهان و آشکاری است که احیانا پشت اینگونه پروژه‌ها قرار گرفته‌اند.

راه دیگر بی‌تردید باید مقابله و رویارویی در حوزه رسانه باشد. به‌عبارت دیگر، تقویت رسانه‌های برون‌مرزی ایران علی‌الخصوص رسانه‌های عربی.


حال که آن‌ها به حوزه رسانه فارسی‌زبان ورود پیدا کرده‌اند، ما نیز می‌بایست رسانه‌های عرب‌زبان‌مان را تقویت کنیم.

متأسفانه در سال‌های اخیر رسانه‌های زبان عربی ما همچون تلویزیون "العالم" توفیق چندانی در جذب گسترده مخاطبان جهان عرب نداشته‌اند.

این در حالی است که تحولات اخیر نشان می‌دهد که دیگر نباید از این حوزه غافل شد و دست‌اندرکاران رسانه‌های برون‌مرزی ما می‌بایست هرچه زودتر در پی بهبود وضعیت رسانه‌های عربی جمهوری اسلامی ایران برآیند.

استفاده از تجربیات رسانه‌های دوست در جهان عرب همچون تلویزیون "المیادین" می‌تواند یکی از این چاره‌اندیشی‌ها باشد. تلویزیون المیادین که تنها پنج سال از تأسیس آن می‌گذرد در همین مدت کوتاه توانسته جای خود را در میان شبکه‌های پرمخاطب جهان عرب باز کند و به رقیبی قدرتمند برای الجزیره و العربیه تبدیل شود.

این تلویزیون جذاب و پرمخاطب در دفاع از محور ایران، عراق، سوریه و لبنان کم نگذاشته است و همواره حمایت از ملت مظلوم فلسطین را سرلوحه قرار داده است.

ضمنا با دنبال کردن برنامه‌های خبری و سرگرمی این شبکه خبری متوجه می‌شویم که سطح خوبی از تعامل میان این شبکه و کارشناسان و هنرمندان ایرانی وجود دارد.



بدیهی است انتقال تجربیات موفق المیادین به تلویزیون العالم و افزایش بودجه رسانه‌های برون‌مرزی ایران در حال حاضر مؤثرترین کاری است که می‌بایست برای مقابله با جنگ نرم رسانه‌ای انجام گیرد.

در درازمدت و به موازات تقویت رسانه‌های عرب‌زبان، جذاب‌تر کردن برنامه‌های خبری-تحلیلی شبکه خبر و دیگر بخش‌های خبری صداوسیمای ایران می‌تواند راهی باشد برای بی‌نیاز کردن مخاطبان ایرانی از مشاهده تلویزیون‌هایی همچون ایران اینترنشنال.



* دکترآریابرزن محمدی، دانشگاه دورهام انگلستان



- پی نوشت مرکز مطالعات خلیج فارس:

شبکه ماهواره‌ای ایران اینترنشنال تلاش دارد تا القائات مسموم سعودی را در کنار برنامه‌های جذاب به مردم ایران ارائه کند.

برخی از عناصر پیشین شبکه‌های صدای آمریکا و من و تو و همچنین چهره‌های کارشناس شبکه بی بی سی از قبیل علی اصغر رمضان‌پور، آرام بلندپز، طناز خامه، آرمین خامه، مازیار بهاری، حسین رسام، کامیار بهرنگ، شراره عزیزی، محمد منظرپور، سامان رسول‌پور و... در این شبکه نقش دارند.

دفتر ایران اینترنشنال در لندن مستقر است و گردانندگان آن با صرف بودجه هنگفت ابراز امیدواری کرده‌اند که آن را به "سی ان ان ایرانی‌ها" مبدل سازند! گواینکه تا کنون برنامه‌های آن از کیفیت قابل اعتنایی برخوردار نبوده است.

شروع به پخش شبکه یادشده در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری ۹۶ ابهامات زیادی را به همراه آورده است؛ از جمله این‌که چرا راه‌اندازی ایران اینترنشنال اینقدر شتاب‌زده صورت گرفت؟ حال آنکه می‌توانست به پس از انتخابات و فضایی معمول‌تر موکول شود./ر
منبع : جام نیوز
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آمریکا مضحکه کارشناسان جهان شد
جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۱:۰۰
عملیات وعده صادق، آغازی بر یک پایان
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
۱۹۵ هزار فعال صنفی مازندران در خطر محرومیت
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
بهار نارنج، ظرفیتی که فدای نام و نشان شد
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۲
حجاب نماد سلامت و توازن
شنبه ۲۵ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴