تاریخ انتشاريکشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۹:۴۳
کد مطلب : ۲۹۲۶۳۱
برای برگزاری هر انتخابات در کشور حجم عظیمی از کاغذ برای تبلیغات، معرفی و رای دادن استفاده می‌شود که تهیه آن تنها با خروج ارز از کشور ممکن است.
۰
plusresetminus
به گزارش بلاغ، هر ۴ سال یک بار در کشور انتخابات ریاست جمهوری، شورای شهر و مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان برگزار می شود. هر یک ازاین انتخابات با حضور تعدادی کاندیدا و رای دهنده برگزار شده و به تناسب حال و هوا از شور و حال تبلیغاتی و مشارکت برخوردار است.



اگرچه این روزها فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی بیشترین اثرگذاری و نفوذ را بین مردم و خصوصا حائزین شرایط حضور در انتخابات دارند، اما همچنان در زمان برگزاری هر انتخابات مقادیر بسیار زیادی کاغذ برای تبلیغات و اطلاع رسانی استفاده می‌شود. بخشی از این کاغذ پیش از انتخابات و به منظور تبلیغات و بخش دیگری به شکل برگه های تعرفه انتخاب کاندیدا مصرف می شود. محاسبه میزان کاغذ مورد استفاده در تبلیغات به جهت گستردگی محیطی و تعدد کاندیداهای شورای شهر تقریبا ناممکن است. اما بد نیست به محاسبه هزینه و حجم مصرف کاغذ در حین انتخابات و از طریق محاسبه تعداد تعرفه های رای بپردازیم.



درانتخابات ریاست جمهوری حدود ۴۵ میلیون برگه تعرفه رای با ته قبض مورد استفاده قرار گرفت. البته این رقم بدون احتساب برگه هایی است که منتشر شد اما استفاده نشد.



کاغذ مورد استفاده برای تعرفه های رای از نوع کاغذ اسکناس بوده و بیش از ۱۰ نشانه امنیتی را داراست. این کاغذ در داخل کشور تولید نداشته و صرفا از طریق واردات تامین می شود.



برای اطلاع از میزان واردات کاغذ مورد استفاده در تعرفه های رای با ابوالفضل روغنی گلپایگانی رئیس سندیکای تولید کاغذ و مقوای کشور گفتگو کردیم.



روغنی گلپایگانی درباره میزان واردات سالانه کاغذ تحریر به خبرنگار مهر گفت: نیاز کاغذ تحریر در کشور ما حدود ۳۷۰ هزار تن است که تنها ۱۰۰ هزار تن از آن تولید داخل بوده و ۲۷۰ هزار تن کاغذ تحریر در سال از طریق واردات تامین می شود.



وی گفت: به صورت متوسط قیمت کاغذ وارداتی بدون در نظر گرفتن تنوع و کشور مبدا حدود ۸۰۰ دلار به ازای هر تن بوده و به ازای هر تن تولید کاغذ در داخل کشور، رقمی در حدود ۳۵۰ تا ۴۰۰ دلار هزینه می شود.



رئیس سندیکای تولید کاغذ و مقوای کشور افزود: از آنجا که سرمایه گذاری روی تولید کاغذ در کشور حاشیه سود پایینی دارد جذابیتی برای سرمایه گذاران و فعالان اقتصادی ندارد. ضمن اینکه دولت هم حمایتی از از این بخش برای سرمایه‌گذاری نمی کند و این عدم حمایت نیز مزید بر علت شده و علاقه به سرمایه‌گذاری و تولید کاغذ در کشور را کاهش می‌دهد.



وی در ادامه افزود: با توجه به ضریب نفوذ شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی در حوزه اطلاع‌رسانی طی دو سال گذشته مصرف کاغذ برای مواردی مانند روزنامه و مجله کاهش چشمگیری داشته است.



به گفته وی طبق آخرین آمار تا سال ۲۰۱۴ سالانه ۴۰۵ میلیون تن تولید و مصرف کاغذ در دنیا وجود داشت که این رقم در سال های ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ با کاهش بین ۵ تا ۱۰ میلیون تن در سال مواجه شده است.



روغنی گلپایگانی اظهار کرد: به تبع این کاهش مصرف در دنیا، ما نیز در کشور کاهش مصرف داشتیم اما هر ساله در فصل نمایشگاه کتاب و ایام انتخابات این مصرف افزایش پیدا می کند.



بر اساس اطلاعات ارائه شده توسط رئیس سندیکای تولید کاغذ و مقوای کشور برای واردات ۲۷۰ هزار تن کاغذ تحریر سالانه رقمی حدود ۲۱۶ میلیون دلار و برای تولید رقمی حدود ۴۰ میلیون دلار ارز مصرف می شود.



محاسبات سرانگشتی از تعداد تعرفه ها و وزن کاغذ مورد استفاده نشان می دهد به ازای ۴۵ میلیون برگ رای حدود ۳ میلیون و ۷۵۰ هزار شیت کاغذ با وزن کل معادل ۳۰۰ تن مورد استفاده قرار گرفته است. رقمی حدود ۲۴۰ هزار دلار ارز (با احتساب هر دلار ۳۷۶۰ تومان) معادل ۹۰۲ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان به طور میانگین برای آن نیاز است. اگر چه نوع کاغذ امنیتی و قیمت آن با محاسبات این گزارش تفاوت داشته و قطعا رقم بیشتری برای وارد کردن این میزان کاغذ هزینه شده است.



فارغ از در نظر گرفتن میزان ارز خارج شده برای واردات کاغذ و مواد چاپ مورد استفاده در انتخابات، هزینه های مربوط به توزیع، تجهیزات، نیروی انسانی، آسیب های زیست محیطی برای تولید کاغذ و از بین رفتن درختان و میزان مصرف آب برای تولید کاغذ نیز از نکاتی است که نمی توان به راحتی از کنار آن گذشت.



بر اساس مطالعات مرکز ConservaTree از مجموع چوب‌های سخت و نرم ۲۴ درخت با ارتفاع ۱۲.۲۰ متر و قطر بین ۱.۸ تا ۲.۴ متر می توان یک تن کاغذ مخصوص نوشتن تولید کرد. یعنی به عبارتی از هر چهار تن چوب می‌توان یک تن کاغذ تولید کرد.



حال اگر بخواهیم همان ۴۵ میلیون تعرفه رای را از تولید داخل تامین کنیم باید به ازای ۳۰۰ تن کاغذ حدود ۷۲۰۰ اصله درخت با مشخصات بالا را قطع کنیم تا انتخابات ریاست جمهوری برگزار شود.



برای محاسبه دقیق روی مصرف کاغذ و میزان ارز خارج شده از کشور در سایر انتخابات کشور نیاز به دسترسی به اطلاعات وزارت کشور و ستادهای انتخاباتی است که از اختیار رسانه ها خارج می باشد، اما اگر تنها تعرفه های مورد استفاده در ۴ انتخابات ریاست جمهوری، شورای شهر، مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان را در نظر بگیریم ارقام نهایی بسیار بیشتر از گزارش حاضر خواهد بود. از طرفی تبلیغات هر یک از این رویدادها نیز با مصارف نجومی کاغذهای تبلیغاتی و بنر و پوسترها از بهترین مسیرها برای خروج ارز کشور است./ر
منبع : مهر
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما