تاریخ انتشارسه شنبه ۲۹ فروردين ۱۳۹۶ - ۰۸:۴۷
کد مطلب : ۲۸۳۹۶۲
فشار خون بالا ۱۴۰ روی ۹۰ است. فشار خون طبیعی، اما ۱۲۰ روی ۸۰. اگر عددی که خوانده می‌شود چیزی بین این دو باشد بدان معناست که درگیر پیش فشار خون بالا هستید.
۰
plusresetminus
به گزارش بلاغ، یکی از نگرانی‌هایی که همیشه درباره فشار خون وجود دارد این است که آن را حس نمی‌کنید و ممکن است اصلا متوجه نباشید که مبتلا به فشار خون هستید. ابتلا به فشار خون بالا می‌تواند خطر بیماری قلبی، سنگ کلیه، سکته مغزی یا آنوریسم را افزایش دهد. در ادامه این مطلب را به نقل از دکتر کرمانی بخوانید.
 
فشار خون بالا ۱۴۰ روی ۹۰ است. فشار خون طبیعی، اما ۱۲۰ روی ۸۰. اگر عددی که خوانده می‌شود چیزی بین این دو باشد بدان معناست که درگیر پیش فشار خون بالا هستید. اگر دچار پیش فشار خون بالا باشید، اعمال تغییراتی در سبک زندگی می‌تواند از تبدیل شدن این مشکل به فشار خون بالا پیشگیری کند.

در صورت ابتلا به فشار خون بالا هم تغییرات زیادی در سبک زندگی می‌توان اعمال کرد تا به کاهش فشار خون منجر شود.

«کاهش وزن، افزایش ورزش و ایجاد تغییر در برنامه غذایی‌تان می‌تواند تاثیر قابل توجهی روی فشار خونتان بگذارد»

تاثیر غذایی روی درمان فشار خون بالا تا به حال توسط چندین تحقیق مختلف به اثبات رسیده است. برنامه غذایی سرشار از میوه و سبزیجات، لبنیات کم چرب، غلات کامل و آجیل‌ها و همچنین محدود در گوشت قرمز و قندهای اضافه شده می‌تواند بسیار کمک کننده باشد. چنین برنامه غذایی تاکیدش روی دریافت بالای مواد معدنی پتاسیم، کلسیم و منیزیم است.
به دنبال چنین برنامه غذایی ای، کاهش وزن و افزایش ورزش و فعالیت بدنی می‌تواند راه‌های مناسب دیگری برای کاهش فشار خون باشد.

در ادامه، غذاهایی را به شما معرفی خواهیم کرد که تاثیر ویژه‌ای روی کاهش فشار خون دارند. سعی کنید به برنامه غذاییتان بیشتر از این غذا اضافه کنید تا در جهت بهبود این مشکل کمکتان کنند.
به خاطر داشته باشید تن‌ها یک غذا نمی‌تواند جادویی عمل کند و مشکلتان را به کلی برطرف کند، بلکه این ترکیبی از چندین غذا و مواد مغذی است که نتیجه بخش است.
 
لبنیات کم چرب

لبنیات منبع طبیعی کلسیم و پتاسیم هستند، دو ماده مغذی که برای فشار خون مفید می‌باشند. تحقیقات نشان داده دریافت محصولات لبنی کم چرب می‌تواند برای کاهش فشار خون مناسب باشد. محققان در این تحقیقات اطلاعات مربوط به بیش از ۴۵۰۰۰ نفر را بررسی کرده اند. بین مصرف محصولات لبنی کم چرب و کاهش فشار خون رابطه‌ای مستقیم دیده شد. این ارتباط فقط در محصولات لبنی کم چرب دیده شده است، نه پر چرب.
 
با این غذاها فشار خون را پایین بیاورید 
 
وجود پتاسیم و کلسیم می‌تواند تا حدودی روی اینکه لبنیات به کاهش فشار خون کمک می‌کنند تاثیر داشته باشد، اما به غیر از این دو، ترکیبات دیگری نیز در شیر کم چرب وجود دارد که باعث کاهش فشار خون می‌شوند.
 
متاسفانه بسیاری از مردم همچنان به اندازه نیاز روزانه از لبنیات استفاده نمی‌کنند. توصیه می‌شود در روز سه وعده از لبنیات استفاده کنید. منابع کم چرب می‌تواند شامل شیر کم چرب، ماست، کفیر یا پنیر باشد.

بذر کتان
بذر کتان منبع خوبی از امگا ۳، فیبر و آنتی اکسیدان است. مصرف بذر کتان بر اساس تحقیقات می‌تواند به پیشگیری از برخی سرطان ها، بیماری‌های قلبی عروقی و دیابت کمک کند.
 
بهترین حالت استفاده از بذر کتان زمانی است که به خوبی خرد شده باشند، چون در این وضعیت بدن می‌تواند بیشترین مواد مغذی را از آن جذب کند. اگر بذر کتان را به صورت کامل بخورید ممکن است همانطور دست نخورده و بدون اینکه چیزی از آن، جذب بدنتان شود از سیستم گوارشی عبور کند.
 
روغن بذر کتان نیز به عنوان مکمل مورد استفاده قرار می‌گیرد و همینطور در غذاهایی که به پختن نیاز ندارند و یا کمترین مقدار پخت را می‌خواهند مصرف می‌شود.
 
آیا خوردن بذر کتان می‌تواند به کاهش فشار خون کمک کند؟

بر اساس تحقیقاتی که در سال ۲۰۱۴ انجام شد اضافه کردن بذر کتان به برنامه غذایی می‌تواند روی کاهش فشار خون تاثیر گذار باشد.
محققان متوجه شدند وقتی شرکت کنندگانی که دچار بیماری‌های عروقی بودند به مدت ۶ ماه هر روز ۳۰ گرم بذر کتان مصرف می‌کردند فشار خونشان ۱۰ نمره پایین آمد.
 
سخت است که بگوییم تن‌ها امگا ۳ موجود در بذر کتان عامل کاهش فشار خون است چیز دیگری به نام اوکسی لیپینز در بذر کتان هم تاثیر زیادی روی کاهش فشار خون دارد.
 
این را به خاطر داشته باشید فقط، چون از بذر کتان استفاده می‌کنید بدان معنا نیست که تاثیرش جادویی است و همین یک تغییر برایتان کافی است. همچنان باید روی رعایت برنامه‌ای سالم تمرکز کنید و به همراهش بذر کتان نیز استفاده کنید.
بذر کتان به صورت کلی بی خطر شناخته می‌شود، اما خانم‌های باردار و شیرده نباید به برنامه غذایی خود بذر کتان اضافه کنند.
 
شکلات تلخ

دانه‌های کاکائو در خود چیزی به نام فلاوانول دارند که منبع آنتی اکسیدان است.

شکلات تلخ حاوی بالاترین درصد کاکائو است و در نتیجه مقدار زیادی از فلاوانول‌ها را به همراه شیر و یا شکلات سفید دارد.

دانه‌های کاکائو همچنین منبعی غنی از منیزیم هستند که می‌تواند برای پایین آوردن فشار خون مفید باشد. وقتی فلاوانول‌های کاکائو هضم و جذب بدن می‌شوند، می‌توانند تاثیر عمیقی روی شل کردن عضلاتی که در خط رگ‌های خونی قرار دارند بگذارد.
تاثیر این واکنش کاهش فشار خون است؛ بنابراین مصرف کاکائو که فلاوانول بالایی دارد می‌تواند تاثیرات مثبتی روی کمک به کاهش فشار خون بگذارد. در تحقیقی که سال ۲۰۰۵ انجام شد محققان به این نتیجه رسیدند این شکلات سیاه است که می‌تواند باعث کاهش فشار خون و حساسیت به انسولین بشود نه شکلات سفید.
 
شرکت کنندگان در این تحقیق به مدت ۱۵ روز، روزانه ۱۰۰ گرم شکلات تلخ می‌خوردند. این را به خاطر بسپارید هرچه مقدار کاکائو بیشتر باشد قدرت فلاوانول نیز بیشتر می‌شود.

چغندر

مانند ترکیبات موجود در شکلات تلخ، چغندر‌ها نیز حاوی ترکیباتی هستند که رگ‌های خونی را شل می‌کنند.

«در یک تحقیق ثابت شد روزانه خوردن یک فنجان آب چغندرمی‌تواند فشار خون را تا ۵ نمره پایین بیاورد»

نوشیدن روزانه یک فنجان آب چغندر کار نسبتا دشواری است، چون طعم آنچنان خوبی ندارد.

با این حال، محققان بر این عقیده هستند که خوردن بیشتر چغندر (به صورت کامل) می‌تواند به اندازه همان آب چغندر روی کاهش فشار خون تاثیر مثبت داشته باشد.
گیاهان دارای برگ‌های سبز همچنین دارای نیترات هستند که مسئول کاهش فشار خون است. برگ چغندر به غیر از نیترات، منبعی غنی از پتاسیم و آنتی اکسیدان هایی است که روی کاهش فشار خون تاثیر مثبت دارند.
 

ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما