رئیس انجمن صنایع غذایی و دارویی مازندران:

نسبت به رویه توزیع شیر مدارس در مازندران به‌شدت گله‌مندیم

تاریخ انتشارچهارشنبه ۲۰ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۰
کد مطلب : ۲۶۶۴۸۰
رئیس انجمن صنایع غذایی و دارویی مازندران با بیان اینکه مازندران پیش‌روترین استان در زمینه کیفی‌سازی شیر مدارس در کشور بود، گفت: متاسفانه مبحث شیر مدارس در آموزش و پرورش به عنوان یک کار اضافی و رفع تکلیف دیده می‌شود.
۰
plusresetminus
به گزارش بلاغ، اسماعیل خاتمی‌مقدم  طی گفت‌وگویی با بیان اینکه بهترین کیفیت شیر مدارس در مازندران رقم خورده است، اظهار کرد: به دلیل بی‌مسؤولیتی آموزش و پرورش تبلیغی نیز برای واحدهای لبنی استان نشد.

وی افزود: دولت امسال به جای 70 نوبت توزیع شیر مدارس، 20 نوبت را در دستور کار قرار داده و این عملکرد رفع تکلیفی، موجب شده تا کیفیت شیر مدارس به شدت کاهش پیدا کند.

رئیس انجمن صنایع غذایی و دارویی مازندران با بیان اینکه امسال از مجموعه فعالیت‌های کیفی‌سازی برای شیر مدارس خبری نیست، تصریح کرد: زمانی که توزیع شیر مدارس از وزارت جهاد کشاورزی به آموزش و پرورش انتقال داده شد، کمیته‌ای با نام کیفیت شیر مدارس با دبیری انجمن صنایع غذایی و دارویی مازندران و همکاری انجمن مهندسی کیفیت صنعت غذای استان، دامپزشکی و استاندارد در آموزش و پرورش شکل گرفت.

خاتمی‌مقدم وظیفه این کمیته را نظارت بر فرآیند کیفی تولید شیر مدارس معرفی کرد و گفت: هر سال بعد از اعلام آمادگی دولت برای توزیع شیر مدارس، این کمیته، کارخانه‌هایی را که تمایل به شرکت در طرح داشتند شناسایی و در سه گروه کیفی رتبه‌بندی می‌کرد.

وی خاطرنشان کرد: کمیته کیفیت شیر مدارس برای تایید واحدهای لبنی متقاضی، علاوه بر شرط دارا بودن استاندارد بهداشتی، استانداردی با محوریت کیفیت شیر مدارس وضع کرده بود، به گونه‌ای که کارخانه‌های متقاضی می‌بایست دو استاندارد داشته باشند تا بتوانند در لیست بررسی کمیته قرار گیرند.

این فعال صنعتی اضافه کرد: براساس رتبه‌بندی که به واحدهای متقاضی لبنی داده می‌شد، سهمیه و قیمت آن نیز تعیین می‌شد، به‌طوری که واحدهای لبنی گروه الف با سهمیه‌ای بیشتر و قیمتی بالاتر محصول خود را به دولت می‌فروختند.

خاتمی‌مقدم با بیان اینکه این رویه فقط در مازندران رخ داده است، بیان کرد: با پیگیری انجمن صنایع غذایی و دارویی مازندران در استانداردهای ملی شیر مدارس نیز دست بردیم و تضامین کیفی آن را برای عقد قرارداد ارتقا دادیم.

وی به نظارت میدانی بر تولید شیر مدارس اشاره کرد و گفت: هر ماه در دو مرحله از واحدهای لبنی تولیدکننده شیر مدارس بازدید می‌کردیم و هر ماه از این کارخانه‌ها نمونه‌برداری می‌شد، چه بسا که اگر نسبت به فعالیت یک واحد تولیدی نیز نگرانی به وجود می‌آمد، چندین نوبت از واحد تولیدی نمونه‌برداری می‌شد.

رئیس انجمن صنایع غذایی و دارویی مازندران با بیان اینکه فعالیت‌های صورت گرفته موجب شد تا کیفیت شیر مدارس در مازندران روند رو به رشدی پیدا کند، اظهار کرد: به دلیل تاخیری که امسال در توزیع شیر مدارس رخ داد، شاهد ضعیف‌ترین شکل ممکن در انجام این مهم هستیم.

خاتمی‌مقدم اضافه کرد: عملا کمیته کیفیت شیر مدارس کنار گذاشته شد و بدون درنظر گرفتن الزامات ایجاد شده، اقدام به خرید و توزیع شیر در مدارس می‌کنند.

وی با ابراز تاسف از این رویکرد ضعیف، گفت: نه تنها نتوانستند این حرکت خوب را تبدیل به الگو کنند بلکه با یک حرکت رفع تکلیفی کیفیت را فدای کمیت کرده‌اند.

رئیس انجمن صنایع غذایی و دارویی مازندران تاکید کرد: به شدت از رویه موجود گله‌مند هستیم و آن را به صلاح سلامت دانش‌آموزان نمی‌دانیم.

این فعال صنعتی در پایان عملکرد آموزش و پرورش مازندران را در تغذیه مدارس ضعیف ارزیابی کرد و گفت: در آموزش و پرورش مسؤولیت تغذیه مدارس را مدام و پشت سر هم عوض می‌کنند و فردی ثابت در این جایگاه قرار نمی‌گیرد که بتوانیم وی را به صورت حرفه‌ای و علمی توجیح کنیم.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

قرآن، برای تنها تلاوت یا عمل؟
پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
فقـر و غنــا در اسلام
چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
پرستاران سر دو راهی خانه‌نشینی و تغییر شغل
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۳
آنچه خوبان همه دارند تو یک‌جا داری
يکشنبه ۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷
وعده صادق، ضربه پشیمان‌کننده و پیشگیرانه
شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴