تاریخ انتشاردوشنبه ۱۳ دی ۱۳۹۵ - ۱۶:۴۹
کد مطلب : ۲۵۶۷۱۰
جلسه کارگروه اقتصاد مقاومتی نکا با حضور فرمانده سپاه کربلا و مسولان شهرستان برگزار شد و موضوعاتی مانند چگونگی پرداختن به صنایع تولیدی خرد، رفع موانع تولید و عرضه پس از آن مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
۰
plusresetminus
صنایع تبدیلی خرد نیاز ضروری تولید محصولات باغی منطقه/ مردمی کردن اقتصاد، چاره مشکلات اقتصادی کشور
به گزارش بلاغ به نقل از پیک نکا، جلسه راهبردی قرارگاه جهاد اقتصادی بسیج نکا با حضور فرمانده سپاه کربلا مازندران، فرماندار نکا و سایر مسئولان شهرستانی در ناحیه مقاومت بسیج شهرستان برگزار شد و در آن آخرین اقدامات صورت گرفته در حوزه صنایع تبدیلی روستایی در قالب اقتصاد مقاومتی بسیج نکا به منظور حل مشکلات اقتصادی این حوزه از بخش کشاورزی منطقه مورد بحث، تبادل نظر و بررسی قرار گرفت.

سردار محمدحسین بابایی در این جلسه با اشاره به طی شدن مسیری در حوزه اقتصادی در کشور و ضرر دیدن از این روش، اظهار کرد: تمرکز در بحث تولید و شهرک‌های صنعتی منجر به این شد که بسیاری از سرمایه موجود نادیده گرفته شد و مجبور به سرمایه‌گذاری جدید شدیم.

وی با بیان اینکه در این نگاه روستاها از حالت تولیدی به حالت ویلایی تبدیل می‌شوند، خاطرنشان کرد: اقتصاد مقاومتی با شعار هر خانه یک کارخانه و هر ایرانی یک تولیدکننده عمل می‌کند که غیر از این نیاز به سرمایه‌های کشورهای ثروتمند صنعتی دنیا دارد که شامل حال کشور ما در شرایط فعلی نبوده و سعی بر این است که به جای سرمایه، افراد تعیین کننده قرار بگیرند.

فرمانده سپاه کربلا، اضافه کرد: تولید محصول از صنایع تبدیلی در این نگاه باید طوری طراحی شود که توسط مردم در روستاها و خانه‌ها انجام گرفته و پس از آن با تجمیع و بررسی‌های بهداشتی و طی سایر مراحل آماده عرضه در سطح جامعه و حتی صادرات شود.

این مسئول هماهنگی با میزان پول مردم، سهولت دسترسی برای تولیدکننده و قطع شدن وابستگی به صنایع سنگین را مهم‌ترین راهبردهای اقتصاد مقاومتی در پیشبرد اهداف اقتصادی تولیدمحور با نگاه به درون برشمرد.

وی تأکید کرد: برای موفقیت باید نگاه خود را از دولت‌ها برداشه و امید خود به دولت‌ها را قطع کنیم چراکه دولت‌ها بیشتر درگیر بازی‌های سیاسی بوده و اقتصاد دولتی در کل شکست خورده است، بنابراین زمانی نجات پیدا می‌کنیم که سهم دولت کاهش یافته و سهم مردم افزایش پیدا کند.

بابایی با انتقاد از وضعیت قاجاق در کشور آن را موجب نابودی تمام کارخانه‌های کشور دانست و تصریح کرد: این قاچاق اگر سازمان یافته نبوده و جلوی آن گرفته شود دیگر یک زن خانه‌دار با یک دستگاه چرخ خیاطی می‌تواند تولید مطلوب راا داشته باشد.

وی امنیت برپایه مردم سالاری در کشور را نمونه‌ای از اتکا به مردم در کشور برشمرد و افزود: اگر مشکل اقتصاد ما می‌خواهد مانند امنیت کشور برطرف شود باید مردمی شده و از حالت دولتی خارج شود.

مسئول قرارگاه جهاد اقتصادی سپاه کربلا مازندران در پایان کسب درآمد برای خانوار و تأمین محصولات مورد نیاز را ازجمله اهداف اولیه و ضروریات پرداختن به موضوعات اقتصادی امروز کشور برشمرد و خواستار رفع موانع موجود در راه دست‌یابی به اهداف مد نظر اقتصاد مقاومتی شد.



فروش محصول دغدغه تولیدکنندگان

در این جلسه علی طاهری مدیر جهاد کشاورزی نکا زمین، نیروی انسانی و آب را به عنوان منابع استراتژیک در زمینه تولید محصولات کشاورزیبرشمرد و اظهار کرد: دنیای کنونی درحال سپری کردن بحران‌های مختلف در این زمینه هستند که باتوجه به شرایط موجود کشور باید به خوبی آن را مدیریت کرد.

وی افزود: تمام کشاورزان دغدغه تولید نداشته و تنها نگرانی پس از فروش دارند بنابراین قبل از ایجاد قطب‌های تولید باید ابتدا شبکه فروش و ارائه محصول را ایجاد کرد تا کشاورزان بدون دغدغه به تولید خود پرداخته و نتیجه تولید خود را مشاهده کند.

مدیر جهاد کشاورزی نکا با بیان مشکلات موجود در زمینه‌های مختلف پس از تولید محصولات ازجمله صنایع تبدیلی و سبدسازی، خاطرنشان کرد: یکی از مشکلات بیان شده در زمینه کنستانتره محصولاتی مانند تامسون باید به این موضوع اشاره کرد که این محصولات موجود کیفیت و امکان تبدیل به کنستانتره را ندارند.

این مسئول اضافه کرد: در بحث بروکراسی اداری شامل بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌ها باید بازنگری شود که ارباب و رجوع برای رسیدگی به کارهای خود سرگردان ادارات و نهادها نشوند که این پروسه اکنون حدود یک ماه به طول می‌انجامد که نیاز است کوتاه‌تر از این شود.



نیاز توجه جدی به صنایع تبدیلی

در این جلسه محمدهادی موذن مسئول قشر معاون علمی، پژوهش و آموزش قرارگاه جهاد اقتصادی سپاه کربلا با اشاره به آموزش‌های متمرکز سطح استان، اظهار کرد: تاکنون 2 هزار و 412 ساعت کلاس در 15 رشته ازجمله زنبور عسل، پرورش قارچ، گاو شیری، گوسفند، مرغ بومی، خیاطی، گیاهان دارویی، پرورش انواع ماهیان سدآبی و گرم‌آبی، صنایع دستی و به زودی آموزش گوهر تراشی را شامل می‌شود.

همچنین محمدرضا باقری نایب رئیس کارگروه اقتصاد مقاومتی بسیج نکا نیز در این جلسه با اشاره به جمع‌آوری اطلاعات مورد نیاز در حوزه کشاورزیشهرستان، اظهار کرد: با بهره‌مندی از 12 هزار هکتار باغ در حوزه شهرستان و محصولاتی مانند هلو، شلیل و سایر مرکبات که قطب تولید استان هستیم اما به این تیجه رسیدیم که صنایع تبدیلی در این شهرستان مشکل داریم.

وی افزود: تولید محصولات کنستانتره و محصولات بعدی ازجمله سبدسازی نیاز جدی وجود دارد که براین اساس باتوجه به میزان تولید و نیازمندی به 40 کارخانه صنایع تبدیلی برای محصولات مختلفی ازجمله هلو، شلیل، انگور و چند محصول دیگر برای گرفتن آب میوه و ارسال باقی‌مانده تفاله محصولات برای خوراک دام و سایر مراحل محصولات دیگر به شدت احساس می‌شود.

وی بابیان جایگاه خوب تولید علوفه مازندران در کشور، بیان کرد: با وجو تولید بالاچون امکان ذخیره و نگهداری علوفه در این منطقه وجود نداشته و وجود سبب مشکل موجودی علوفه در مازندران شده است که این معضل در استان‌های دیگر وجود ندارد نیاز به دستگاه‌های لازم برای نگهداری مناسب علوفه‌ها در مدت زمان مناسب در سیلوها و انبارهای ساده نیز وجود دارد.

وی اضافه کرد: مشکل دیگر این حوزه مسائل مربوط به بهداشت است که پیشنهاد می‌شود فعالیت‌های دامپروری و کشاورزی شهرستان در یک شهرک از نظر بهداشتی به صورت تجمیعی انجام شود تا هم امکان ارائه تسهیلات و هم نظارت بعد از آن نیز به راحتی فراهم است.

وی در پایان اولیت بعدی را فروش محصولات برشمرد و تصریح کرد: در زمینه راه‌های بازاریابی و فروش نیز تدابیری ارائه شده که در مراحل پس از تولید برای انجام آن ارائه می‌شود تا به نتایج مطلوب بتوان دست پیدا کرد.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خشم؛ پسندیده یا ناپسند؟
دوشنبه ۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۳:۵۷
سپاه الگویی برای انقلاب‌های آینده جهان
دوشنبه ۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
پرستاران سر دو راهی خانه‌نشینی و تغییر شغل
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۳
آنچه خوبان همه دارند تو یک‌جا داری
يکشنبه ۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷
وعده صادق، ضربه پشیمان‌کننده و پیشگیرانه
شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴