تاریخ انتشارچهارشنبه ۸ دی ۱۳۹۵ - ۰۶:۲۰
کد مطلب : ۲۵۵۲۲۴
مشاور اقتصادی رئیس‌جمهوری گفت: شمار بیکاران از دو و نیم میلیون نفر در سال ۹۳ به بیش از سه میلیون و سیصد هزار نفر در پایان نیمه نخست امسال افزایش یافته است.
۰
plusresetminus
مشاور ارشد اقتصادی رئیس‌جمهور از افزایش نرخ بیکاری در دولت یازدهم خبر داد
به گزارش بلاغ، مسعود نیلی در برنامه تیتر امشب شبکه خبر سیما اظهار داشت: اکنون تعداد بیکاران از دو و نیم میلیون نفر در سال 93 به بیش از سه میلیون و 300 هزار نفر در پایان نیمه نخست سال 95 افزایش یافته است.
نیلی گفت: نرخ بیکاری نیز از 10/6 درصد در سال 93 به 12/7 درصد رسیده است. وی افزود: از سال 75 تا سال 84 میانگین ایجاد شغل در کشور 638 هزار شغل در سال بود اما از سال 84 تا 93 عملاً شغلی در کشور ایجاد نشده و میانگین آن سالانه 76 هزار شغل بوده است. وی گفت: ریشه بیکاری کنونی به 35 سال پیش باز می‌گردد که جمعیت کشور در آن زمان 16 میلیون نفر از سال‌های 60 تا 65 افزایش یافت. نیلی افزود: در نیمه دوم دهه 80 شغلی ایجاد نشده است اما به دلیل زیاد نبودن متقاضیان اشتغال، نرخ بیکاری در این سال‌ها افزایش نیافته است.

مشاور اقتصادی رئیس‌جمهور دلیل اصلی این موضوع را گسترش آموزش عالی و افزایش بسیار تعداد دانشجویان کشور دانست.

نیلی گفت: اکنون این فارغ‌التحصیلان وارد بازار کار شده‌اند و از پاییز سال 93 یکباره یک میلیون نفر به متقاضیان کار افزوده شده است. وی افزود: این در حالی است که از سال 84 تا 91 ورودی بازار کار تقریباً صفر بوده است.

نبوغ دولت یازدهم در ایجاد شغل!
نیلی افزود: این دولت سالانه 704 هزار شغل ایجاد کرده است که جزو پنج کشور دنیا در این زمینه است. وی گفت: اما به دلیل موج زیاد متقاضیان کار و ورود سالانه 308 هزار نفر به جمع بیکاران، این ایجاد شغل پاسخگوی متقاضیان کار نیست و سالانه بر تعداد آنها افزوده می‌شود.

نیلی با بیان اینکه ایجاد سالانه 704 هزار شغل در کشور بی‌سابقه است افزود: تا پایان تابستان تعداد شاغلان کشور به 26 میلیون و 400 هزار نفر افزایش یافته است.

گفتنی است اظهارات عجیب مشاور اقتصادی رئیس‌جمهور آنقدر عجیب و دور از ذهن است که صدای اعتراض مردمی که با آمار دولت بیگانه‌اند را بلند کرده است.

یکی از مخاطبان در این باره نوشته است: متاسفانه تحليل مشاور رئیس‌جمهور بسيار ضعيف و فاقد چارچوب تئوريك و داراي فروض بي اساس و نادرستي هست.

مثلا گفته شده بين سال هاي 84 تا 93 ورودي بازار كار تقريبا صفر بوده همه در حال تحصيل بوده و جوياي كار و شغل نبوده‌اند. البته که این حرف بي اساسي است. همچنين گفته‌اند در همين دوره اشتغال هم تقريبا صفر بوده وسالانه فقط 70 هزار شغل درست شده است. يعني علي‌القاعده بايد حدودا در اين دوره بيش از 7 ميليون نفر به جمعيت بيكاران اضافه شده باشد كه اين هم به لحاظ آماري تاييد نمي شود. مضافا ايشان هم در دولت اصلاحات بوده وهم در دولت فعلي همكاري مي‌كنند وبه همين دليل تمايل دارند تمامي خرابي‌ها را به دولتي نسبت بدهند كه با آن همكاري نداشته‌اند.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما