کوتاه و گویا از همه جا/ دوشنبه

5خبر ویژه با طعم‌های مختلف

تاریخ انتشاردوشنبه ۶ دی ۱۳۹۵ - ۰۰:۱۸
کد مطلب : ۲۵۴۵۲۵
دفاع فعال فتنه از شیطان بزرگ /آمریکا برجام را نقض نکرده است!/چالش گزارش‌های دولت با واقعیت‌های جیب و معیشت مردم/آژیر قرمز روزنامه شرق برای بی‌تدبیری اقتصادی در آخرین سال دولت/وقتی سفیر ایران در فیلیپین واسطه واردات لوازم آرایش می‌شود!/ تشدید دلواپسی اصلاح‌طلبان درباره ریزش رای روحانی
۰
plusresetminus
به گزارش بلاغ،
دفاع فعال فتنه از شیطان بزرگ /آمریکا برجام را نقض نکرده است!
در حالی که از رئیس‌جمهور گرفته تا وزیر‌خارجه و رئیس سازمان انرژی اتمی بر نقض برجام از سوی آمریکا تصریح دارند، عضو مرکزیت کارگزاران مدعی شد طرفین به برجام پایبند بوده‌اند.

محمد عطریانفر که در فتنه 88 بازداشت شد و از نفوذ سرویس‌های جاسوسی بیگانه در برخی احزاب و جریان‌های سیاسی خبر داد، در مصاحبه با روزنامه آرمان می‌گوید: تاکنون هر دو طرف مذاکره، حسب اعلام نظر کارشناسان به تعهدات خود پایبند بوده‌اند. وی برخلاف اغراق‌های جریان سیاسی و رسانه‌ای بزک‌کار برجام که کارگزاران جزو آنها بود، مدعی شد: برخی گمان می‌کنند برجام «خم رنگرزی» است که باید یک‌شبه به وضعیت زندگی مردم را تغییر دهد. نتیچجه برجام در روندی 10 ساله آثار تمام‌عیار خود را نشان می‌دهد و تا پایان این دوره زمانی، نمی‌توان درباره سرنوشت توافق یا فرجام برجام اظهارنظر قاطع کرد.

عطریانفر گفت: برخلاف اینکه برخی عنوان می‌کنند نتایج موسع برجام باید بلافاصله در زندگی مردم آثار خود را نشان دهد، به نظر می‌رسد این توقع نوعی بزرگ‌نمایی درباره مطالبات از برجام است و با واقعیت‌های برجام همخوانی ندارد.

یادآور می‌شود عطریانفر جزو چند نفری است که سال 1377 به شکل پنهانی با جرج سوروس (سرمایه‌گذار صهیونیست کودتاهای مخملین) در ویلای شخصی وی ملاقات کردند و این ماجرا سال 1386 از سوی کاملیا انتخابی فرد (همکار فائزه هاشمی در روزنامه زن) لو رفت.

چالش گزارش‌های دولت با واقعیت‌های جیب و معیشت مردم
رئیس جمهور باید درباره سرانجام وعده‌های اقتصادی خود چاره‌ای بیاندیشد چرا که واقعیت‌های زندگی مردم با گزارش‌های دولت و آقای رئیس جمهور نمی‌خواند.

روزنامه رسالت در یادداشتی نوشت: نرخ دلار به 4 هزار تومان نزدیک شده است، وقتی دولت برای کسری بودجه خود به دلارفروشی در بازار آزاد رو می‌آورد، طبیعی است تب دلار بالا برود. وقتی از اختلاف 720 تومانی میان ارز مبادلاتی و نرخ آزاد، عده‌ای به نان و نوا می‌رسند و عده‌ای هم به خاک سیاه می‌نشینند، چه باید کرد؟ تکلیف مصرف کنندگانی که هر روز شاهد بالا رفتن قیمت‌ها و گرانی کالاها هستند، چیست؟

رئیس‌جمهور خبر از رشد اقتصادی 7/4 درصدی در 6 ماهه اول امسال می‌دهد، اما مردم ثمره این رشد را در جیب خود احساس نمی‌کنند. اقتصاد کشور همچنان در رکود است. مردم مشکل بیکاری و عدم اشتغال را با گوشت و پوست و استخوان خود حس می‌کنند. در هر خانه‌ای دو یا سه جوان تحصیلکرده بیکار وجود دارد!

رشد اقتصادی مورد ادعای دولت محصول فروش نفت است یا گران کردن 720 تومانی دلار؟ این را باید اقتصاددانان و آنان که در بازار حساب و کتاب می‌فهمند، بگویند. شاخص بورس در سرازیری و نزول قرار دارد. این رشد باید کجا خودش را نشان دهد؟ هزینه‌های دولت 3/2 برابر افزایش یافته است. در حالی که بودجه عمرانی افزایش چشمگیری نداشته است. این رشد باید کجا خودش را نشان دهد؟

آمارهای بانک مرکزی و مرکز آمار ایران در مورد رشد، همخوانی ندارد. دوگانه جیب مردم و ادعای دولت در این باره، باید یک جا خود را نشان دهد. از طرفی نرخ بیکاری در سال 95 افزایش یافته، نرخ سرمایه‌گذاری هم کاهش نشان می‌دهد، افزایش بهره‌وری تولید نیز در همین سال سیر نزولی داشته است، ظرفیت‌های اقتصادی کشور هم به دلیل بی‌برنامگی، بلااستفاده مانده است. پس صحت ادعای رشد 7/4 درصدی را کجا باید پیدا کرد؟

طبیعی است اگر رشد 7/4 درصدی واقعی باشد، باید نرخ بیکاری هم یک رقمی شود. در حالی که مرکز آمار ایران می‌گوید نرخ بیکاری به رقم بی‌سابقه 12/4 درصد رسیده است. آقای سیف،‌رئیس کل بانک مرکزی رشد اقتصادی 7/4 درصدی را محصول افزایش تولید و صادرات نفت می‌داند، اما پول نفت را هم به دلیل تحریم‌ها نمی‌توانستیم دست بزنیم.

امیرحسین زمانی‌نیا، معاون وزیر نفت می‌گوید: «هنوز بانک‌های بزرگ از ترس تنبیه آمریکایی‌ها برای همکاری با ما محتاط هستند.» البته خبر جریمه یک بانک ایتالیایی توسط آمریکا نشان داد بانک‌های کوچک هم مصون از مجازات و تنبیه آمریکایی‌ها نیستند.

فکر می‌کنم رئیس جمهور باید در مورد وعده‌های اقتصادی خود به مردم چاره‌ای بیندیشند. باید صدق ادعای رشد اقتصادی را مردم در جیب خود احساس کنند. ارزش پول ملی هر روز کمتر می‌شود و مردم وقتی هر روز به بازار می‌روند، باید پول بیشتری ببرند و کالای کمتری بخرند. این واقعیت را نمی‌شود انکار کرد.

آژیر قرمز روزنامه شرق برای بی‌تدبیری اقتصادی در آخرین سال دولت
روزنامه شرق در گزارشی نوشت: ورود بهای دلار به کانال سه هزار و 900 تومان، این ارز را به بالاترین قیمت در سال‌های گذشته رساند. قیمت سه هزار و 926 تومان که اتفاقا چند روز پیش هم تجربه شده بود، گران‌ترین رقم دلار در حداقل یک سال گذشته است. رئیس کل بانک مرکزی چند روز پیش به این روند واکنشی عملی نشان داد و دستش را برای طلب کمک به سوی پتروشیمی‌ها دراز کرد. پس از آن، در جمع خبرنگاران، به صراحت اعلام کرد در سه ماه پایانی سال، قیمت ارز کنترل خواهد شد. اما مرغ دلار یک پا دارد. کارشناسان نگران از این وضع معتقدند پس‌لرزه‌های نوسان نرخ ارز به ضرر اقتصاد و مردم تمام خواهد شد.

یحیی آل‌اسحاق رئیس پیشین اتاق بازرگانی تهران می‌گوید: افزایش نرخ ارز در بیشتر حوزه‌های اقتصادی اثرات خود را باقی خواهد گذاشت، اما مهم‌تر از افزایش نرخ ارز، ثبات و پایداری آن است.

برنامه‌ریزها باید بتوانند درباره نرخ ارز تصمیم‌گیری کنند. بدترین مشکل در شرایط کنونی آن است که این نوسانات، دامنه‌های بلندی داشته که بسیار خطرناک است و شرایط قمارگونه‌ای را ایجاد کرده‌ است که پیش‌بینی آن ممکن نیست و هر تصمیمی در این شرایط، منطبق با شانس است. چنین اتفاقی در حوزه اقتصاد بزرگ‌ترین ضربه را به تصمیم‌گیران اقتصادی می‌زند.

بیشترین فشار روی مصرف‌کنندگان (مردم) وارد خواهد شد، زیرا قیمت تمام شده محصولات افزایش یافته و آنها مجبورند ریال بیشتری برای خرید هر کالا یا خدمات بپردازند.

نهایتا فضای روانی که افزایش نرخ ارز ایجاد می‌کند، اثری منفی در معیشت مردم خواهد گذاشت و قیمت‌ها را بالاتر می‌برد. بیشترین فشار در بین اقشار مردم مربوط به اقشار متوسط رو به پایین است، زیرا درآمد آنها تغییری نمی‌کند، اما با افزایش قیمت در کالا یا خدمات خریداری شده مواجه می‌شوند و به تبع آن، قدرت خرید مردم کاهش می‌یابد.

از سویی ابهام در بازار ارز، سوداگری را افزایش می‌دهد. خرید و فروش ارز تبدیل به کاسبی خواهد شد.

محمدحسین برخوردار عضو سابق اتاق بازرگانی هم می‌گوید افزایش نرخ ارز نخستین اثرش را بر معیشت مردم نشان می‌دهد. درست است که این نوسان، مانند یک دومینو همه بخش‌های اقتصاد کشور را درمی‌نوردد اما نخستین پس‌لرزه‌ها بر زندگی مردم سایه می‌اندازد. در این نوسان حتی کالاهایی که در رکود مطلق بودند و خریداری ندارند، گران می‌شوند. حتی محصول‌هایی که نیاز به آورده اولیه خارجی ندارند با رشد قیمت مواجه می‌شوند و نتیجه اینکه قیمت تمام شده همه کالاها با افزایش مواجه می‌شود.

نتیجه آنکه این وضع به سرعت بر تجارت خارجی کشور هم اثر می‌گذارد. متاسفانه باید گفت که در این بحران، واردات بیش از تولید به نفع اقتصاد و البته فعالان اقتصادی و در نهایت مردم خواهد بود.
محسن بهرامی‌ارض‌اقدس عضو اتاق بازرگانی تهران نیز معتقد است: بی‌ثباتی ارزی، نگران‌کننده است. مهم‌ترین اثری که نوسان نرخ ارز بر اقتصاد ایران می‌گذارد، «بی‌ثباتی» است. بی‌ثباتی اقتصادی هم به این معناست که فعالان اقتصادی در همه بخش‌ها دچار بلاتکلیفی می‌شوند.

نخستین بخش هم بلاتکلیفی تجار است؛  هم صادرکننده‌ها و هم واردکننده‌ها دچار این سردرگمی می‌شوند که آیا به فعالیتشان ادامه دهند یا خیر. اینها در بیشتر مواقع، منتظر می‌مانند تا ببینند شرایط چگونه می‌شود. در سوی دیگر سرمایه‌گذاران خارجی هم با چنین نوسان‌هایی مردد می‌شوند. این بلاتکلیفی را می‌توان به سطوح تولید و بنگاه‌ها و البته زندگی روزمره مردم هم گسترش داد.

دقت کنیم که اگر افزایش قیمت ارز که حدود یک ماه است جان گرفته، پایدار بماند، به راحتی  می‌تواند برخی از تلاش‌های اقتصادی دولت را به  هم بزند. مهم‌ترین آن هم سیاست مهار و کنترل تورم است که دولت بیش از هر چیز بر آن مانور داده است و آن را سیاست محوری خود عنوان می‌کند. این موضوع در سال پایانی دولت و در حالی که نقدینگی بیش از هزار هزار میلیارد تومانی در اقتصاد وجود دارد، به ضرر تیم تدبیر و امید تمام خواهد شد؛ چرا که احتمالا پایداری این افزایش قیمت دلار اثر تورمی مهمی خواهد داشت. نخستین گام این ماجرا هم افزایش انتظار تورمی است؛ چرا که تقاضای سوداگرانه تحریک می‌شود و نتیجه هم جز تورم نخواهد بود. هر چند پایداری افزایش قیمت دلار، در کوتاه مدت می‌تواند به صادرات کشور رونق دهد.

وقتی سفیر ایران در فیلیپین واسطه واردات لوازم آرایش می‌شود!
سفیر ایران در فیلیپین گفت لوازم آرایشی می‌تواند شروع مناسبی برای صادرکنندگان فیلیپینی به منظور ورود به بازار ایران باشد.

تارنمای روزنامه «مانیلا استاندارد» به نقل از «محمد تنهایی» سفیر ایران در فیلیپین نوشت: مواد آرایشی از جمله محصولاتی هستند که درخواست گسترده‌ای برای آنها وجود دارد.

وی با معرفی ایران به عنوان یک بازار بالقوه وسیع برای محصولات فیلیپینی گفت که اگر آنها بتوانند بر تصورات غلط خود در مورد ایران فائق آیند، فرصت‌های تجاری و صادراتی گسترده‌ای منتظر شرکت‌های فیلیپینی در ایران است.

تنهایی در سمیناری در مورد مقاصد جدید برای محصولات فیلیپینی که توسط کمیته بازاریابی سازمان تجارت فیلیپین برگزار شد، گفت: مواد آرایشی از جمله محصولاتی هستند که درخواست گسترده‌ای برای آنها وجود دارد.

وی افزود: ایران یکی از اصلی‌ترین مقاصد لوازم آرایشی در حوزه خلیج فارس است. لوازم آرایشی می‌تواند شروع مناسبی برای صادرکنندگان فیلیپینی برای ورود به بازار ایران باشد.

«مانیلا استاندارد» به نقل از انجمن صنایع شوینده، بهداشتی و آرایشی ایران و همچنین واردکنندگان عطر نوشت: ایران از مجموع 7 میلیارد و 200 میلیون دلار بازار لوازم آرایشی و بهداشتی خاورمیانه حدود دو میلیارد و 100 میلیون دلار را به خود اختصاص می‌دهد که با این رقم پس از عربستان در جایگاه دوم منطقه خاورمیانه قرار دارد.

سفیر ایران همچنین به کمک‌های خود به یک شرکت فیلیپینی ساخت لوازم آرایشی برای ورود به ایران جهت شناخت بازار اشاره کرد و گفت که این شرکت فرصت‌های تجاری فراوان در ایران را تایید کرده است.

«تنهایی» خاطرنشان کرد: یک «اشتیاق بسیار قوی» برای انواع مدهایی از قبیل لباس‌های مردان، زنان و کودکان که تجار فیلیپینی می‌توانند برآورده سازند در این بازار وجود دارد که با توجه به لغو تحریم‌ها علیه ایران می‌توان از آن استفاده کرد.

سفیر ایران در فیلیپین خاطرنشان کرد: مزیت‌های زیادی برای انجام تجارت با ایران چه در زمینه واردات، صادرات و یا ایجاد سرمایه‌گذاری مشترک وجود دارد.

بر اساس این گزارش، ایران دارای تخصص زیادی در فناوری است و متمایل به تبادل دانش در تولید مواد دارویی و مصالح ساختمانی مانند سیمان است.

تشدید دلواپسی اصلاح‌طلبان درباره ریزش رای روحانی
جلسه سخنرانی محمدعلی نجفی (عضو ارشد ستاد انتخاباتی روحانی) با اصلاح‌طلبان در قم، به جلسه اظهار دلواپسی نسبت به سرنوشت روحانی تبدیل شد.

در حاشیه سخنرانی نجفی، محمد خون‌چمن دبیر حزب جوانان ایران اسلامی طی سخنانی گفت: دکتر روحانی در عرصه خارجی خوب عمل کرده ولی در عرصه داخلی خوب اقدام نکرد و به‌طور قطع رای ایشان ریزش دارد.

وی ادامه داد: در این چهار سال به پایگاه رای آقای روحانی بی‌توجهی شده و کسانی که در ستادهای رقیبان ایشان در سال 92 بودند امروز به عنوان مدیران دولت وی فعالیت می‌کنند و آقای روحانی انتظار نداشته باشد کسانی که در دوره قبل برای ایشان هزینه کردند امسال هم خود را هزینه کنند و خیلی خاطرجمع نباشد که رای گذشته را داشته باشد. روحانی در زمینه زیرساخت‌ها کار کرده ولی در سفره مردم چیزی نیامد.

حجت‌الاسلام غلامحسین نادی عضو مجمع مدرسین و محققین نیز گفت: مشکلات همچنان باقی است و مردم زیر فشار اقتصادی قرار دارند. وی افزود: شما پیام ما را به آقای روحانی برسانید و بگویید مگر نه اینکه در اسلام هر کسی  دزدی کرده باید دست او را قطع کنند،‌ چرا این مشکلات و معضلات در کشور وجود دارد؟
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

سینمای دفاع مقدس؛ محبوب و مهجور
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
چرا مجازات ارتداد سنگین است؟
چهارشنبه ۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰