کوتاه و گویا از همه جا/شنبه

5خبر ویژه با طعم‌های مختلف

تاریخ انتشارشنبه ۴ دی ۱۳۹۵ - ۰۰:۰۰
کد مطلب : ۲۵۳۸۷۸
درماندگی سخنگوی وزارت خارجه آمریکا درباره جشن مردم حلب/اقتصاد کلاً رشد کرده اما از جزئیاتش نپرسید!/ بروجردی: ظریف نمی‌خواست سخنانش منتشر شود/ بحران اقتصادی شدید پاداش خوش‌خدمتی ترکیه به غرب/نقیض‌گویی‌های وزیر درباره مسکن مهر و دهن‌کجی به مردم منتظر
۰
plusresetminus
به گزارش بلاغ،
درماندگی سخنگوی وزارت خارجه آمریکا درباره جشن مردم حلب
پرسش‌های خبرنگاران از سخنگوی وزارت خارجه آمریکا درباره واقعیت افکار عمومی در شهر حلب و کتمان جشن و شادمانی مردم، این سخنگو را منفعل کرد.

در نشست خبرشی سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، یک خبرنگاری به جان کربی گفت «پرسش من درباره حلب است. شما بارها از این تریبون وقتی که از شما درباره حلب پرسیده شده بود، به افراد توصیه کرده بودید که تلویزیون‌های خود را روشن کنند و ببینند که در حلب چه خبر است! آیا همچنان همین نظر را دارید؟»

جان کربی در واکنش گفت: فکر می‌کنم که شما دارید حرف‌های من را به شدت تحریف می‌کنید. من نگفتم که تنها راه کسب اطلاعات درباره حلب این است که تلویزیون‌ها را روشن کنید. من به پرسش‌هایی درباره رقصیدن مردم در خیابان‌ها پاسخ می‌دادم. من انکار نمی‌کنم که شاید تصاویری درباره شادی مردم در حلب وجود داشته باشد(!) اما گفته بودم که من چنین تصاویری را ندیدم. من در آن موقع که پاسخ می‌دادم چنین تصاویری را ندیدم.

خبرنگار در ادامه گفت: «یکی از موضوعاتی که در تلویزیون‌های آمریکایی مورد توجه قرار گرفته بودند این بود که پیام‌هایی که مردم حلب می‌فرستند آخرین پیام‌هایشان است. مردم توئیت می‌کردند و می‌گفتند که این آخرین پیام‌شان است و وقتی که شهر آزاد شود ما کشته خواهیم شد. اکنون مشخص شد که این پیام‌ها، پیام‌های آخر نبودند. حتی یک نفر از این مردم هم قتل عام نشدند. آیا همچنان نگاه کردن به رسانه‌های آمریکا معتبر است؟» کربی در پاسخ گفت: «پرسش شما هدف‌دار است. شاید اطلاعات خاصی درباره افرادی دارید که توئیت می‌فرستند!»

اقتصاد کلاً رشد کرده اما از جزئیاتش نپرسید!
تعلل بانک مرکزی در انتشار جزئیات نرخ رشد ادعایی، تردیدها درباره اصالت این آمارها را افزایش داده است.

به گزارش مشرق، هفته گذشته پس از آن که آقای روحانی خبر از رشد اقتصادی 7/4  درصدی داد، بانک مرکزی در اطلاعیه‌ای کوتاه ضمن تایید سخنان روحانی اعلام کرد: گزارش مشروح در این خصوص به همراه آمارهای مربوطه متعاقبا توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران اطلاع‌‌رسانی خواهد شد.

ادعای بانک مرکزی درباره رشد 7/4 درصدی، تاکنون مورد انتقاد بسیاری از اقتصاددانان و فعالان اقتصادی قرار گرفته که این رشد را غیرواقعی عنوان کرده‌اند.

با این حال، با گذشت یک هفته، هنوز هم بانک مرکزی جزئیات آمار رشد اقتصادی را منتشر نکرده که این تاخیر، شائبه دست‌کاری آماری را تقویت می‌کند. شیوه محاسبه رشد اقتصادی کشور به‌گونه‌ای است که تا زمانی که جزئیات آمار در دست نباشد، نمی‌توان به رقم رشد اقتصادی رسید.

بر اساس تعریف بانک مرکزی، کل ارزش ریالی محصولات نهایی تولیدشده توسط واحدهای اقتصادی مقیم کشور در دوره زمانی معین (سالانه یا فصلی) را تولید ناخالص داخلی می‌نامند. تقسیم تولید ناخالص داخلی هر دوره زمانی به دوره زمانی قبل را رشد اقتصادی می‌گویند.

تولید ناخالص داخلی کشور از 4 بخش تشکیل می‌شود؛ بخش کشاورزی، بخش نفت، بخش صنایع و معادن و گروه خدمات.

برای محاسبه رشد اقتصادی کشور باید ارزش افزوده هر یک از زیربخش‌های این 4 گروه محاسبه شود و سپس ارزش افزوده هر بخش تعیین شود. آنگاه با تجمیع ارزش افزوده بخش‌های کشاورزی، نفت، صنایع و معادن و خدمات، تولید ناخالص داخلی دوره مربوطه به دست می‌آید. برای نیمه اول 95، بانک مرکزی لابد این روش را انجام داده یعنی ارزش افزوده تمام زیربخش‌ها و بخش‌ها را محاسبه کرده و آنگاه ارزش تولید ناخالص داخلی کشور در این مدت را به دست آورده، سپس با تقسیم این عدد به تولید ناخالص داخلی نیمه اول سال 94 به رشد اقتصادی 7/4 درصدی رسیده است.

بنابراین تعلل بانک مرکزی در انتشار جزئیات آمار رشد اقتصادی نیمه اول امسال، عجیب و مشکوک است و نشان می‌دهد  احتمالا مسئولان مربوطه در حال دست‌کاری و بالا و پایین کردن آمار بخش‌ها و زیربخش‌های اقتصادی کشور هستند تا از آن، رشد اقتصادی به دست آید. اگر غیر از این بود، دلیلی نداشت بانک مرکزی طی چند روز اخیر جزئیات آمار رشد اقتصادی نیمه اول امسال را منتشر نکند و همان روز شنبه گذشته می‌توانست جدول یک صفحه‌ای جزئیات آمار رشد اقتصادی نیمه اول 95 را منتشر کند.

مشرق همچنین با طرح این سؤال که آیا رکود اقتصادی را می‌توان با آمارسازی رفع کرد؟ نوشت: ابراز تردید نسبت به صحت آمارهای دولت درباره تک‌رقمی شدن تورم، رشد اقتصادی 7/4 درصدی و احیاء واحدهای تولیدی با تزریق وام، عمدتا از جانب فعالان اقتصادی و کارشناسان اصلاح‌طلب و حامی دولت مطرح شده است و دولت نمی‌تواند انتقادات را به مخالفان سیاسی خود ربط دهد.

به عنوان مثال، انتقاداتی که  در یک هفته اخیر رؤسای اتاق‌های بازرگانی تهران و ایران از عملکرد اقتصادی دولت مطرح کرده‌اند، آن‌قدر شدید بود که رسانه‌های حامی دولت یازدهم را به فحاشی علیه این افراد مجبور کرد. این در حالی است که اتاق بازرگانی از حامیان پر و پا قرص دولت روحانی از همان زمان انتخابات ریاست جمهوری سال 92 بوده است.

ادعای رشد 7/4 درصدی اقتصاد در حالی است که اکثر بازارهای کشور در رکود به سر می‌برند و وضع بیکاری نیز حادتر از سال‌های قبل است.

درباره کاهش نرخ تورم نیز باید به همان جمله‌ای که حسن روحانی در تبلیغات ریاست جمهوری مطرح می‌کرد، اکتفا کرد،  معیار تورم، جیب مردم است.

بروجردی: ظریف نمی‌خواست سخنانش منتشر شود
رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تلویحاً تأیید کرد مطالب نقل شده از وزیر خارجه در جلسه این کمیسیون درست است.

کریمی قدوسی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی روز چهارشنبه گفته بود که ظریف در جلسه این کمیسیون گفته است «اعتراف می‌کنم اشتباه کردم و به جان کری اعتماد کردم، اگر استراتژی خود را دنبال می‌کردم اکنون با مشکل مواجه نمی‌شدم. می‌پذیرم که اشتباه کردم و مسئولیت آن را قبول می‌کنم». در پی انتشار این سخنان محافل غربگرا به دست‌وپا افتاده و سعی کردند سخنان ظریف را انکار کنند یا با ادعای محرمانه بودن سخنان، اصل این اظهارات را به حاشیه ببرند.

علاءالدین بروجردی رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس در گفت‌وگو با خبرگزاری صدا‌و‌سیما هر چند حاضر به ورود به محتوای سخنان ظریف نشد اما گفت: آقای کریمی قدوسی در دوره قبل هم این عقیده را داشتند که «به نظر من مطالب محرمانه نیست و قابل افشاست.»

وی ادامه داد: در موضوع اخیر هم به رغم اینکه آقای کریمی قدوسی در جلسه حضور نداشت ولی به گونه‌ای مطلع شد.

بروجردی گفت: با وجود اینکه آقای ظریف سه بار در جلسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی اعلام کرده بودند «مطالبی را عنوان می‌کنم و تأکید دارم حتماً این موارد از قول من عنوان نشود و اگر عنوان شود به روال کار جاری وزارت خارجه به خصوص در عرصه هسته‌ای ضربه می‌زند» اما این اتفاق رخ داد و موجب شد که ما عملاً یک بار دیگر در شرایط قبلی قرار بگیریم.

بحران اقتصادی شدید پاداش خوش‌خدمتی ترکیه به غرب
اوضاع اقتصادی ترکیه (متحد سیاسی اروپا در منطقه) بحرانی است.

خبرنگار دویچه وله آلمان در گزارشی نوشت: کودتا، ترور و بحران سیاسی، تاثیر منفی بر حیات اقتصادی ترکیه گذاشته است. راسته‌ها و بازارهای استانبول پهناور اما کساد و خالی از مشتری است. حسین سلامت که در این بازار، زرگری دارد، با اشاره به کودتای چندماه پیش می‌گوید: «اولین روز پس از کودتا تغییر زیادی در بازار حس نمی‌کردیم. اما با گذشت زمان تاثیر  این کودتا بیشتر و بیشتر شد و مشتریان کمتر و کمتر. البته من می‌توانم موقعیت گردشگران را درک کنم. خیلی‌ها دچار وحشت شده‌اند. از سفر به استانبول اجتناب می‌ورزند.»

ترکیه سالانه 13 درصد تولید ناخالص ملی خود را وامدار توریسم است. حال آنکه میزان درآمد ناشی از صنعت گردشگری در سال 2016 نسبت به سال قبل 40 درصد کاهش یافته است. فشار ناشی از کاهش شمار جهانگردان در ترکیه برای همه یکسان نیست. حسن سلامت می‌گوید: «کسادی بازار ما به اوج خود رسیده است. اگر بخواهم آمار و ارقام درآمد امسال را با سال قبل مقایسه کنم، در بهترین حالت می‌توانم بگویم که درآمد امسال ما 80 درصد کاهش داشته است.»

اقتصاد ترکیه بر اثر رویدادهای مختلف آسیب دیده است. نرخ رشد اقتصادی این کشور در سه ماهه سوم سال 2016 نسبت به مدت زمان مشابه سال پیش 1/8 درصد کاهش یافته است. چنین چیزی از سال 2009 تاکنون بی‌سابقه بوده است. حال انتظار می‌رود که نرخ رشد اقتصادی ترکیه در سال 2017 فقط 2/7 درصد باشد.

دویچه وله بدون اشاره به پادویی ترکیه برای غرب در جنگ نیابتی سوریه می‌نویسد: بهای لیره به نازل‌ترین سطح خود رسیده است. همت کاراداغ معاون هیئت رئیسه بازار بورس استانبول می‌گوید: «در ترکیه تحولات اقتصادی را نمی‌توان از رویدادهای سیاسی جدا کرد. بازار بورس استانبول ماه‌ها پیش از کودتا توسط پیروان و هواداران جنبش گولن تحت فشار بوده است». کاراداغ می‌افزاید: «نگاه کنید به سازمان تروریستی پ‌ک‌ک و همدستان سوری آنها، یعنی یگان‌های مدافع خلق. این موضوع را شما چطور توجیه می‌کنید که اتحادیه اروپا این سازمان تروریستی که تعداد نیروهایش به زور به 300 نفر می‌رسد را به عنوان جایگزینی برای کل ترکیه بشناسد و مایل به همکاری با آن باشد».

اگه یازگان، پروفسور و استاد اقتصاد در دانشگاه بیلگی استانبول از کاهش سرمایه‌گذاری در ترکیه ابراز نگرانی می‌کند. بر اساس برآوردهای او، میزان سرمایه‌گذاری‌های مستقیم خارجی در ترکیه در نیمه نخست سال 2016 کمتر از نصف زمان مشابه سال قبل شده است.

در بازار بزرگ استانبول، واقع در بخش تاریخی شهر، جایی برای خوش‌بینی نیست. بر اساس اطلاعات منتشر شده توسط انجمن فروشندگان بازار، 600 مغازه از مجموع 2000 فروشگاه بازار تعطیل شده‌اند.
کاهش سرمایه‌گذاری‌ها، کاهش بی‌سابقه ارزش لیره ترکیه، از نفس افتادن اقتصاد صادراتی و ضربه جدی به صنعت گردشگری این کشور جایی برای خوش‌بینی زیاد باقی نگذاشته است.

نقیض‌گویی‌های وزیر درباره مسکن مهر و دهن‌کجی به مردم منتظر
وزیر راه و شهرسازی که پیش از این مسکن مهر را «مزخرف» نامیده بود ترجیح داده تا روز استیضاح همین دست فرمان را برود. حالا او مدعی است که از همان روز اول مخالف مسکن مهر بوده است و این سخنی جدید نیست! اما او در شرایطی این سخنان را می‌گوید که اتفاقا در اولین سخنان رسمی خود به مسکن مهر هم اشاره کرده و برخلاف این ادعا گفته بود که «هیچ‌وقت مخالف مسکن مهر نبوده و نیستم»!

به گزارش رجانیوز حکایت این روزهای آخوندی، حکایت زمین خورده‌ای است که برای حفظ آبرو مجبور است تا خانه سینه‌خیز برود.

روزهای سختی برای عباس آخوندی است. وزیری که حالا این روزها علاوه بر ناکارآمدی در حوزه شهرسازی و جاده‌ای، باید پاسخ‌گوی جان باختن 47 نفر از هموطنانمان در ایستگاه هفت‌خوان سمنان باشد. حادثه‌ای که باعث شد تا مردمی بی‌گناه زنده‌زنده در آتش خیانت یا بی‌هنری وزیر راه و یارانش در قطار بسوزند و در انتها هم، همه‌چیز را به گردن لوکوموتیوران بیندازند.

وی در اولین مصاحبه خود بعد از این واقعه بدون پذیرش مسئولیت وزارت‌خانه متبوعش نوید داد که «همه مسافران این قطار بیمه بوده‌اند و از این بابت جای هیچ نگرانی‌ای نیست»!

وزیر راه مدعی است که از همان روز اول مخالف مسکن مهر بوده و این سخنی جدید نیست! او دراین‌باره می‌گوید: «من عقلم می‌رسد که در ابتدای مسئولیت وزارت راه و شهرسازی به جای اینکه با مسکن مهر مخالفت کنم بروم 2 هزار، 5 هزار مسکن مهر افتتاح کنم، اما چون این سرمایه‌گذاری کاملا غیراقتصادی و به ضرر منافع ملی ایران است، روز اول با آن مخالفت کردم و هنوز هم با آن مخالف هستم».

وی در شرایطی این سخنان را می‌گوید که اتفاقا در اولین سخنان رسمی خود به مسکن مهر هم اشاره کرده بود اما برخلاف ادعای این روزهایش که گفته بود «هیچ‌وقت مخالف مسکن مهر نبوده و نیستم»!

آخوندی در آن زمان مدعی بود که من نه تنها مخالف مسکن مهر نبوده‌ام بلکه در آینده هم با آن مخالف نخواهم بود. او حتی ادعا می‌کند که من اولین کسی بودم که ساخت مسکن برای افراد کم‌درآمد را مطرح کردم، با این وجود بیان می‌کند که مسکن مهر تنها نیاز جامعه نیست بلکه باید به فکر ساخت مسکن برای  افراد متوسط جامعه نیز بود. او به همین منظور پای مسکن اجتماعی را نیز به میان کشید. با این وجود حالا بعد از گذشت سه سال و نیم از عمر دولت روحانی نه تنها خبری از مسکن اجتماعی نیست بلکه مسکن مهر نیز «مزخرف» خوانده شده است و بسیاری از پروژه‌های آن متوقف شده است. صاحبان مسکن مهر هم با وزیری مانده‌اند که وعده اتمام مسکن مهر را داده بود ولی این روزها ترجیح داده است با قوت مقابل خانه‌دار شدن جمع زیادی بایستد.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

۱۹۵ هزار فعال صنفی مازندران در خطر محرومیت
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
بهار نارنج، ظرفیتی که فدای نام و نشان شد
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۲
حجاب نماد سلامت و توازن
شنبه ۲۵ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴