تاریخ انتشارجمعه ۲۶ آذر ۱۳۹۵ - ۲۲:۳۶
کد مطلب : ۲۵۰۳۱۸
یکی از ویژگی‌های مهم جهانی‌سازی اسلامی و مهدوی، بسط عدل و برابری در همه زمینه‌های فکری، اطلاعاتی، سیاسی، اقتصادی و اجتماعی است.
۰
plusresetminus
انقلاب امام زمان(عج) ژرف‌ترین انقلاب جهانی است/ حضرت مهدی(عج) منادی عدالت محقق نشده جهان کنونی
به گزارش بلاغ، بشر همواره در آرزوی تحقق عدالت در همه جنبه‌های زندگی فردی و اجتماعی خویش به سر می‌برد و عشق و علاقه به عدالت، امری فطری است.

 همه انسان‌ها از عدالت لذت برده و با تمام وجود، خواهان جهانی پر از عدل هستند و اهمیت یافتن رهبری و اداره عادلانه جامعه‌های بشری، بیداری ملت‌های مظلوم، ادعای گروه‌های گوناگون در هواداری از حقوق اجتماعی انسانها و ناامیدی بشر از انجام اصلاحات واقعی به دست زمامداران قدرتمند جهان از عواملی است که باور مسلمانان به ویژه شیعیان را درباره مصلح آخرالزمان، ارج و جلوه ای تازه بخشیده است.

عدالت، حلقه مفقوده جهان و تاکید نخست مهدویت
همین مسأله موجب شده انتظار از عقیده صرف مذهبی به دلبستگی و آرمان عمومی خیراندیشان و ستمدیدگان جهان درآید و به یقین، تحقق چنین آرزویی به وجود جامعه های فرمانبردار و آماده پذیرش اجرای حق و عدالت درباره خود و دیگران، برنامه‌ای مدون و الهی و به رهبری معصوم بستگی دارد.

در این حالت، منجی می‌تواند با ظهور و قیام خود، اسلام واقعی را در همه مراحل حیات معنوی و مادی و زندگی فردی و اجتماعی انسان‌ها تحقق بخشد.

یکی از ویژگی‌های مهم جهانی‌سازی اسلامی و مهدوی، بسط عدل و برابری در همه زمینه‌های فکری، اطلاعاتی، سیاسی، اقتصادی و اجتماعی است و امام زمینه بهره‌مندی همه مردم را از مواهب طبیعی فراهم می‌کند و هرگونه استثمار و سلطه و امتیازات ساختگی و دنیایی را نفی می‌کند.

عدالت، بشارت اول هر حکومت
عباس جعفری کارشناس علوم دینی در گفت‌و‌گو با خبرنگار ما، با اشاره به اینکه هر انقلاب و حکومتی بدون داشتن ساختار منظم حکومتی نمی‌تواند برای مدت زیادی دوام آورد، گفت: انقلاب جهانی حضرت مهدی(عج) نیز که مهم‌ترین و گسترده‌ترین و ژرف‌ترین انقلاب جهانی است، از این قانون مستثنی نیست و در حکومت امام زمان(عج)، پیشرفت علم و صنعت، عدالت، اخلاق، اندیشه، کشاورزی و دامداری، اقتصاد و غیره به اوج خود می‌رسد و عالی‌ترین تمدن بشری و حکومت جهانی براساس عدالت، برقرار می‌شود.  

وی افزود: چنین حکومتی در همه مراحل به مردان کارآزموده و با تقوا نیاز دارد.

این کارشناس علوم دینی به حدیثی، از امام صادق(ع) اشاره و تصریح کرد: پس از بیان شمار اصحاب حضرت مهدی(ع) از شهرهای گوناگون، در پاسخ ابوبصیر که می‌گوید، آیا در زمین غیر از این تعداد، مؤمن یافت نمی‌شود؟ می‌فرماید: «یافت می‌شوند، اما اینها کسانی هستند که بزرگان و حکّام و فقهای حکومت را تشکیل می‌دهند».

جعفری گفت: روش امام مهدی(عج) همان روش پیامبر (ص) است و روش‌های باطل پیشین را ویران می‌کند، همان گونه که پیامبر(ص) اسلام را نوسازی و تکمیل کرد.

حق یعنی همان عدالت
وی افزود: باید دانست اندیشه پیروزی نهایی نیروی حق، برقراری حکومت عدل جهانی و احیای همه جانبه ارزش‌های انسانی به دست شخصیتی مقدس و عالی‌قدر که در روایات متواتر اسلامی از او به مهدی قائم آل محمد(ص) یاد شد.

این کارشناس علوم دینی تصریح کرد: برقراری حکومت عدل جهانی اندیشه‌ای است که کم و بیش همه مذاهب اسلامی، با تفاوت‌ها و اختلاف‌هایی آن را باور دارند و این عقیده تنها به شیعه منسوب نیست، بلکه اصل قرآنی است.  

عاشوری گفت: وقتی امام قیام کند، از و‌ظایف اصلی ایشان، برقراری عدالت و رفع ستم از جامعه بشری است، تمام نظام‌های سیاسی با شعا‌ر عدالت‌محوری وارد میدان می‌شوند، ولی سر‌انجام دیده می‌شود که اولین قربانی، عدالت است، چرا که ستم‌گری‌های مدرن با شیوه‌های گو‌ناگون، جای آن‌ را می‌گیرد، به این ترتیب، تاکنون آن عدالت که خواست همگان است، محقق نشده است.

عدالت، مطالبه همه پیامبران و اولیای الهی
محمد نبی‌زاده کارشناس سیاسی در گفت‌و‌گو با خبرنگار ما، درباره مهدویت امام زمان(عج)، گفت: دنیایی که امام زمان(عج) می‌آید تا آن را بسازد، همان جامعه‌ای که همه پیامبران برای تأمین آن در عالم ظهور کردند، یعنی همه پیغمبران، مقدمه بودند تا آن جامعه ایده‌آل انسانی به وجود بیاید.

وی افزود: انبیای الهی(ع) از آغاز تاریخ بشریت، یکی پس از دیگری آمدند تا جامعه بشریت را قدم به قدم به آن جامعه آرمانی و آن هدف نهایی نزدیک کنند و انبیا همه موفق شدند حتی یک نفر از رسولان الهی هم در این راه و در این مسیر ناکام نماند.

این کارشناسی سیاسی تصریح کرد: عدالت اجتماعی در اسلام به عنوان یکی از ابعاد عدالت ایجاد فرصت‌های برابر و رفع موانع به طور مساوی برای همه آحاد جامعه است.

نبی‌زاده یادآور شد: عدالت قضایی را نیز می‌توان برابری همه آحاد جامعه در مقابل قانون تعریف کرد.

ذات تشیع و امامت، عدالت گرایی است
این کارشناس، گفت: مفهوم عدالت اقتصادی و توزیع عادلانه به عنوان یک اصل کلی عدالت در اسلام، به منزله صفت ‌ممیز نظام اقتصادی اسلام شناخته می‌شود، چرا که همه قوانین مربوط به اعمال اقتصادی، مجاز و خلاف از مصرف‌کنندگان، تولیدکنندگان و دولت و نیز مسئله حقوقی مالکیت و تولید و توزیع ثروت تماماً مبتنی بر مفهوم عدالت اسلامی است و باید دانست بین عدالت غربی و اسلامی تفاوت‌هایی وجود دارد.

وی خاطرنشان کرد: به نظر برخی از پژوهشگران مسلمان، عدالت در تفکر غربی عبارت از کیفیت رفتار یک فرد با دیگران است که تنها در رابطه با دیگران می‌تواند غیر‌عادلانه تلقی شود، در حالی که در اسلام، رفتار یک فرد با خود او نیز می‌تواند ناعادلانه به حساب آید. یعنی وقتی شخص با دیگری رفتاری غیرعادلانه دارد، احتمال انجام عمل متقابل همواره وجود دارد و در نهایت، بی‌عدالتی در این جهان و جهان آخرت به خود فرد می‌رسد.

به گزارش بلاغ، هدف اصلی و مهم پیامبران، بسط توحید بود، اما بدون عدالت و استقرار عدل، توحید معنایی ندارد. یکی از نشانه‌ها و ارکان توحید، نبودن ظلم و بی‌عدالتی است و این دو مستلزم یک‌دیگرند و جامعه توحیدی آن‌گاه توحیدی است که بعضی از انسان‌ها، ارباب و برخی دیگر، بنده نباشند و تمام امتیازات و ملاک‌های قومی و نژادی، جای خود را به برابری و برادری و اخوت بدهد و یکی از کارهای بزرگ پیامبران الهی، تلاش برای تحقق عدالت بود.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما