تاریخ انتشارشنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۳
کد مطلب : ۲۴۹۷۰۹
از 4 میلیون و 700 هزار تن ظرفیت مرکبات تولیدی در کشور، میزان 2 میلیون و 700 هزار تن مرکبات سهم تولید در مازندران است که با اصرار و پافشاری برخی دلالان و سودجویان جهت انجام واردات، باغداری مازندران در ورطه نابودی است.
۰
plusresetminus
کسی از باغداران مازندران حمایت نمی‌کند/ فکر واردات، خیانت به جامعه باغداران است
به گزارش بلاغ، محمدرضا شعبانی در گفت‌وگویی اظهار کرد: در سال جاری میزان تولید مرکبات مازندران به حدی بود که مازاد بر حد پیش‌بینی هم داشتیم؛ اما برف و یخ اخیر موجب شد تا که برخی شک کنند مرکبات مازندران یخ‌زده و مشکل دارد.
 

وی با بیان اینکه باید قبل از بروز برف و سرما برنامه‌ریزی‌ها در استان انجام می‌شد، افزود: در حال حاضر و با بروز برف و یخ‌زدگی در استان، ما در بحران هستیم و در شرایط بحران نمی‌توان تصمیم درست و جامعی گرفت.

 
عدم ابلاغ مصوبه خرید مرکبات کمیسیون کشاورزی از سوی وزارت جهاد
 

رئیس اتحادیه باغداران مازندران با بیان اینکه از دو ماه قبل کمیسیون کشاورزی مجلس میزان 40 هزار تن مرکبات استان را با قیمت خرید 2 هزار و 500 تومان را مصوب و ابلاغ کرد، اما متولی طرح که وزارت کشاورزی است این مصوبه را به سازمان‌های متبوع ابلاغ نکرد، تصریح کرد: پس از این وقفه و عدم ابلاغ این مصوبه، متاسفانه با برف و یخبندان مواجه شدیم و محصولات ما با ضربه شدیدی روبرو شد و این در حالی است که در وضعیت موجود مسئولان نسبت به سلامت و کیفیت مرکبات مازندران شک دارند و در نهایت با تولیدکنندگان و باغداران قرارداد نمی‎بندند و این ابلاغیه تاکنون نیز ابلاغ و اجرایی نشد.

 
 
فکر واردات مرکبات، خیانت به جامعه باغداران است
 

شعبانی در ادامه به برخی شنیده‌ها مبنی بر واردات مرکبات به کشور اشاره و اظهار کرد: برخی معتقدند که مرکبات مازندران از کیفیت برخوردار نیست و باید برای ذخیره‌سازی شب عید نسبت به واردات مرکبات اقدام شود و باید اعلام کنیم که فکر واردات مرکبات به کشور خیانت به جامعه باغداران به‌ویژه تولیدکنندگان مازندران است.

وی اضافه کرد: از 4 میلیون و 700 هزارتن ظرفیت مرکبات تولیدی در کشور، میزان 2 میلیون و 700 هزار تن مرکبات سهم تولید در مازندران است که اصرار و پافشاری برخی دلالان و سودجویان جهت انجام واردات، باغداری مازندران را به ورطه نابودی خواهد کشید.

رئیس اتحادیه باغداران مازندران تاکید کرد: طرح موضوع واردات و یا تصمیم به انجام واردات مرکبات، خیانت واضح در حق جامعه باغداران است که کاملا دور از انصاف است.

 
انجام واردات تیغی دو لبه برای باغدار و کسبه مازندران
 

شعبانی با بیان اینکه صنعت باغداری یک منبع درآمدی قابل اتکا در مازندران است، عنوان کرد: تولید 2 میلیون و 700 هزار تن مرکبات در استان، میزان 4 هزار میلیارد تومان سرمایه را به اقتصاد مازندران تزریق خواهد کرد که انجام واردات طبیعتا نه تنها جامعه باغداران را تحت‌الشعاع قرار خواهد داد، بلکه گردش بازار استان را نیز خراب می‌کند و تمام صنوف و کسبه ما را تحت تاثیر سوء قرار می‌دهد.

وی در ادامه گفت: باید تمام ارگان‌ها و سازمان‌های استان جهت حفظ منافع استان و حمایت از صنعت باغداری تلاش و با عزم جدی نسبت به جلوگیری از انجام واردات اقدام کنند.

رئیس اتحادیه باغداران در ادامه ضمن ابراز گلایه از مسئولان استان، عنوان کرد: ما تاکنون جز حرف هیچ ندیدیم و هرچه منتظر ماندیم عملی را ندیدیم؛ ما هر جا نشستیم و دستمان به هرجایی رسید اعلام کردیم که ما به حد مکفی در استان محصول داریم و با عدم حمایت از باغداران، کشاورز ما زمین می‌خورد و نمی‌تواند بلند شد و این موضوع صنعت باغداری ما را کاملا نابود خواهد کرد.

 
کسی از باغداران مازندران حمایت نمی‌کند
 

شعبانی به خرید مرکبات درجه 3 در استان و عدم کارایی آن در برابر حجم میزان مرکبات مازندران اشاره و متذکر شد: کل ظرفیت تحویلی روزانه صنایع تبدیلی رامسر میزان 300 تن است که در برابر ظرفیت میلیونی مرکبات موجود در استان قدم بسیار کوچک و ناکارآمدی است و واقعا سوال اینجاست با این گام کوچک منتظریم چه اتفاقی بیفتد؟

وی در ادامه با بیان اینکه کسی نیست تا از باغداران مازندران حمایت کند، متذکر شد: اگر یک بانک در استان از ارگان یا اشخاص حقوقی و حقیقی معوقه‌ای داشته باشد، ده‌ها ارگان بسیج می‌شوند تا کمک کنند مشکل موجود مرتفع شود اما باغدار ما با خسارات جبران‌ناپذیری مواجه شده است و هیچ دستگاهی نیست تا از آن حمایت کند و برای مطالبه حق او گامی بردارد.

 
رفوزگی بیمه در بخش باغداری و کشاورزی مازندران
 

رئیس اتحادیه باغداران مازندران با اشاره به اینکه 30 تا 40 درصد بخش تولید کشاورزی در اختیار حوادث طبیعت نظیر سرما، گرما، برف، یخبندان، خشک‌سالی، سیل و باران است، خاطرنشان کرد: در سال جاری تولید ما بسیار خوب بود اما بروز یک سرما، ظرفیت نهایی ما را با کاهش مواجه کرد و این نیازمند حمایت دولت از باغدار است تا با درنظر گرفتن بودجه‌ای مشخص، نسبت به حمایت و جبران خسارات وارده اقدام کند.

شعبانی ادامه داد: در حالی‌که در مازندران 120 هزار هکتار باغات مرکبات و 240 هزار هکتار زمین شالیزاری داریم اما متاسفانه یک درصد این زمین‌ها هم تحت پوشش بیمه قرار ندارند و این یک معضل و مشکل جدی است که باید مرتفع شود.

رئیس اتحادیه باغدران مازندران در پایان ضمن اشاره به ضرورت حمایت همگانی از باغداران مازندران و جلوگیری از واردات مرکبات به داخل کشور، تاکید کرد: خیلی از باغداران تنها سرمایه و منبع درآمدشان در سال همین باغات آنهاست که با نادیده گرفتن و عدم حمایت از آنها، معلوم نیست چه بلایی سر آنها خواهد آمد، واقعا کمی بیندیشیم که باغداری که 500 تن مرکبات دارد و اگر خریداری نشود چه باید بکند؟

منبع : مازند اصناف
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

عملیات وعده صادق، آغازی بر یک پایان
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
قرآن و روش‌های تربیتی
چهارشنبه ۲۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
۱۹۵ هزار فعال صنفی مازندران در خطر محرومیت
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
بهار نارنج، ظرفیتی که فدای نام و نشان شد
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۲
حجاب نماد سلامت و توازن
شنبه ۲۵ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴