در حالی که تردد زوار اربعین به اوج خود رسیده، به علت فقدان امکانات در مرز مهران، زوار حسینی لب تشنه سرگردان بیابانها شدند.
۰
plusresetminus
به گزارش بلاغ، در حالی که تردد زائران اربعین حسینی به اوج خود رسیده است، صدها هزار زائر راهی عراق هستند و چندهزار نفر نیز در حال بازگشت، مرز مهران به علت فقدان امکانات لازم از هر  نظر برای پاسخگویی به زائران به مشکل خورده است.

هزاران نفر از زائران اربعین حسینی که هم اکنون در مرز مهران حضور دارند به علت نبود امکاناتی از جمله سرپناهی هرچند محدود و کوچک،  آب آشامیدنی و سرویس بهداشتی، آواره بیابانها شده اند و مجبورند امشب را در شرایط بسیار سخت گذران کنند.

بر اساس این گزارش انسداد مرز از سوی دولت عراق نیز به علت ازدحام جمعیت، مزید بر علت شده تا مرز مهران نتواند تکافوی خیل زائران حسینی را داشته باشد.

نگرانیها ازعدم وجود تمهیدات لازم برای آغاز موج بازگشت چندمیلیون زائر پس از اربعین و بروز مشکلات جدی احتمالی در مهران با توجه به انفعال دولت افزایش یافته است.

فقدان امکانات و زائران سرگردان در بیابان های مرز مهران +تصاویر

فقدان امکانات لازم در مرز مهران به حدی رسیده که زوار بدون آب و غذا و سرپناه در بیابانها سرگردان شده اند.

درحالى که خیل عظیم زوار اربعین هم اکنون در مرز مهران با شرایط بسیار نامساعدى مواجه هستند، نیروهاى سپاه و بسیج برای امدادرسانى اعلام آمادگى کرده اند.

زائران منتظر اقدامات ستاد اربعین هستند.

زائران با خودروی شخصی وارد مرزها نشوند

رئیس پلیس راه خوزستان با اشاره به ترافیک سنگین در گذرگاه های مرزی خوزستان به ویژه مرز چذابه، از زائران اربعین حسینی خواست که با خودروهای شخصی به مرزها مراجعه نکنند.

مردمی که به امید زیارت اربعین عازم مهران شده بودند ، حال به خاطر بی تدبیری های صورت گرفته و بسته شدن مرز مهران توسط طرف عراقی در حال بازگشت هستند.

فقدان امکانات و زائران سرگردان در بیابان های مرز مهران +تصاویر

هشداری پیرامون بازگشت زائران اربعین و انتظاری که از مسئولین می رود

فارس نوشت: پس از باز شدن راه کربلا، حماسه راهپیمایی اربعین هرسال باشکوه تر از گذشته بصورت خودجوش و مردمی برگزار می شود اما متاسفانه برخلاف انتظار و وعده‌هایی که در بازدید مسئولین از مرزها داده شد، دولت و دستگاه های مربوطه تدبیر لازم را به شکلی قابل قبول در زمینه برگزاری این مراسم باشکوه با وجود تکرار هرساله نداشته اند.

مواردی چون بیمه اجباری سفر اربعین و لغو روادید ترکیه نه عراق(!) و قصه افزایش چندبرابری هزینه روادید عراق همگی از مواردی بود که موجب حرف و حدیث هایی شد اما حالا امکانات کم و زیرساخت های محدود مرزی و ناهماهنگی‌های پیش آمده طی روزهای اخیر بویژه در مرز مهران باعث نارضایتی مردمی شده است که راه سخت سفر و خطراتش را به جان خریده اند تا به دیدار امام مظلوم(ع) خود بشتابند و طبعا انتظار چنین پیش‌آمدهایی را داخل کشور نداشتند.

باید قبول کرد بسته شدن مرز مهران به روی هموطنانی که حتی روادید و مدارک قانونی داشتند جز بر اثر بی تدبیری و عدم مدیریت صحیح نبوده و تکرار آن در سالهای بعد بهیچو‌جه قابل انتظار و پذیرفتنی نیست.

و اما باید درنظر داشت طی مدت ۷۲ ساعت پس برگزاری مراسم روز اربعین بیش از دو میلیون نفر از مرزها وارد کشور می شوند، این درحالیست که جمعیت مذکور طی یک بازه ۱۰ روزه از کشور خارج شده اند و با تداوم وضع موجود مسلماً هنگام بازگشت این وضعیت سردرگمی می تواند تشدید شود.

خستگی زائران و عجله برای بازگشت بدون همراهی و همکاری همه جانبه و دلسوزانه تمامی دستگاه ها می تواند مخاطراتی را برای هموطنان‌مان ایجاد کند، بنابراین استقبال از این عزیزان یک عزم ملی می طلبد و زوار گرامی نیز می بایست کمال همکاری را با مسئولین و ماموران مستقر داشته باشند.

انتظار می رود مسئولین و دستگاه‌های مربوطه در فرصت باقیمانده با تمام توان و برنامه ریزی دقیق و آمادگی کامل هنگام بازگشت به استقبال زائرین اربعین حسینی(ع) بروند و شاهد ناهماهنگی‌های مراسم بدرقه نباشیم.

کمی همت کنند آقایان دولتی؛ راه دور نمی رود

مهدی محمدی در کانال تلگرامی خود نوشت: لب مرز صدها هزار نفر عاشق شیدای امام حسین درمانده شده اند و از دولت خبری نیست.

سپاه، ارتش، آستان قدس، شهرداری و نیروی انتظامی تا جایی که می توانند مشغول خدمتند ولی حجم جمعیت بالاست و کار هر لحظه سخت تر می شود. همه هستند الا مسئولان اجرایی کشور که ظاهرا زیارت اربعین را "مزیت" خود نمی دانند.

یک سال زمان بوده و در این مدت تنها نهادهای غیردولتی برای اربعین برنامه ریزی کرده اند. هنوز هم دیر نشده. رایزنی سطح بالا با دولت عراق شاید افاقه کند. از آن مهم تر، تدارک امکانات برای انبوه زائرانی است که حین بازگشت دشواری های فراوان در انتظار آنهاست.

کمی همت کنند آقایان دولتی؛ راه دور نمی رود.

فقدان امکانات و زائران سرگردان در بیابان های مرز مهران +تصاویر

مرز مهران مملو از زائران اربعین؛ سرگردانی مردم در ‌بیابان‌ها‌/شرط عراقی‌ها برای بازگشایی مرز

تسنیم نوشت: زاران زائر عاشق اهل بیت (ع) از سراسر کشور خود را به مرز مهران رسانده‌اند اما به دلیل رعایت نکردن مقررات از سوی برخی از زائران از صبح امروز تا کنون این مرز بسته شده است.

ساعت 6 صبح امروز از سوی مسئولان عراقی مرز زرباطیه بسته شد و عراقی‌ها که با نیوجرسی این مرز را بسته بودند به زائران اجازه ورود به خاک عراق را ندادند.

رایزنی مسئولان ایرانی با طرف عراقی از صبح امروز کماکان ادامه دارد اما تا کنون نتیجه در این ارتباط به دست نیامده ‌ و تنها در مرز مهران زائرانی را می‌بینیم که ساعت‌ها‌ست منتظر عبور از مرز و رساندن خود به مراسم بزرگ اربعین حسینی در جوار حرم حسینی(ع) هستند.

شب بیابانی بر مرز مهران حاکم شده است و زائران هنوز چشم انتظار بازگشایی مرز هستند.

فقدان امکانات و زائران سرگردان در بیابان های مرز مهران +تصاویر

بر اساس گفته‌های مسئولان هیچ گونه مشکلی با دولت عراق وجود ندارد و دلیل بسته شدن مرز مهران از سوی عراق وجود زائران بدون ویزاست.

دولت عراق خواهان جدا کردن زائران بدون ویزا و عبور زائران با مدارک قانونی و ویزای عراق شده است، اما برخی از زائران که ویزا ندارند متاسفانه با تجمع خود در مرز مهران سبب طولانی شدن بسته ماندن مرز مهران شده‌اند.

محمد شوهانی زائری 30 ساله است که از شهر مقدس قم برای حضور در مراسم اربعین در کربلا خود را به مرز مهران رسانده و از بسته شدن مرز به شدت ناراحت است، از مسئولان می‌خواهد که در سریع‌ترین زمان این مشکل را حل کنند چرا که هزاران نفر مانند وی با ویزا و مدارک معتبر خود را به مهران رسانده‌اند.

محمد گروسی نیز زائری 33 ساله است که از همدان به مهران آماده و از امکانات کم و جمعیت زیاد در مرز مهران گلایه می‌کند و می‌گوید: انتظار از مسئولان بسیار زیاد است چرا که چندین سال است که مراسم اربعین با استقبال بسیار زیاد مردم مواجه می شود و مسئولان باید به فکر چنین روزی می‌بودند.

تا کنون بیش از 70 دستگاه اتوبوس حامل زائران بدون ویزا به مبدا انتقال داده شده‌اند اما متاسفانه بسیاری از این زائران مجددا به مرز مهران مراجعه کرده‌اند.

سید محمد میرمعصومی زائر جوانی که از اصفهان خود را به مهران رسانده است نیز از وضعیت پیش آمده بسیار ناراحت است و می‌گوید که بیشتر از 10 ساعت است که در مرز مهران به انتظار بازگشایی مرز منتظر است.

فقدان امکانات و زائران سرگردان در بیابان های مرز مهران +تصاویر

وی اظهار داشت: پذیرایی از زائران مطلوب و خوب بود ولی وضعیت سرویس‌های بهداشتی مناسب نیست.

موضوعی که اهمیت بسیاری دارد معطل ماندن زائران در مرز مهران است که پس از گذشت 14 ساعت هنوز چاره‌اندیشی نشده ‌و انتظار می‌رفت که رایزنی مسئولان با طرف عراقی زمان کمتری ببرد و مرز بازگشایی شود.

مرز مهران در حالی از سوی طرف عراقی بسته شد که تا کنون بیش از یک میلیون نفر از این مرز تردد داشته اند.

 درهای منازل مهرانی‌ها بر روی زوار معطل مانده پشت مرز گشوده شد
 

مردم مهران از روزهای گذشته با تمام توان خود از زوار اربعین حسینی استقبال و پذیرایی کرده‌اند. 

مردم میهمان‌نواز مهرانی با وجود اقدامات مسؤولان امر با تجهیز مساجد و حسینیه‌ها و حتی برافراشته کردن چادر‌های گروهی و نیز تجهیز مدارس و زائرسراهای متعدد، آمادگی خود را برای پذیرایی از زوار اعلام کرده‌اند.
 
خوشبختانه با تمهیدات اندیشیده شده هیچ مشکلی در راستای پذیرایی و محل استراحت زوار در شهر مهران وجود ندارد و تنها باید زوار از نقطه صفر مرزی خارج شده و وارد شهر مهران شوند.
 
اما با عنایت به بسته شدن مرز مهران از بامداد روز پنجشنبه و اشتیاق زوار اربعین حسینی برای زیارت حرم امام حسین(ع) هیچ یک از زوار حاضر به ترک نقطه صفر مرزی نیستند که این موضوع مشکل‌آفرین خواهد شد.
 
زوار معطل مانده در پشت مرز مسدود شده مهران حاضر به ترک این خروجی نیستند
 
 عصر روز پنجشنبه نیز فرمانده سپاه امیرالمومنین(ع) با حضور در محل استقرار زوار اعلام کرد: زواری که دارای مدارک از جمله ویزا و گذرنامه هستند می‌توانند از طریق مرزهای خوزستان راهی کربلا شوند.

سردار سید صادق حسینی در ادامه افزود: سپاه استان ایلام آمادگی دارد تا با استفاده از وسایط نقلیه زوار را به مرزهای شلمچه و چذابه منتقل کند تا از این طریق راهی کربلای معلی شوند.

زوار معطل مانده در پشت مرز مسدود شده مهران حاضر به ترک این خروجی نیستند

گفتنی است؛ با توجه به اینکه زوار تاکنون نه در محل استقرار و استراحتگاه‌های از پیش تعیین شده مستقر شده‌اند و نه حاضر به خروج و ترک مرز هستند، ادامه این رویه پذیرایی از آنان را سخت‌تر می‌کند، لذا به نظر می‌رسد مسؤولان امر باید چاره‌ دیگری بیندیشند.

یکی از زوار حاضر در پشت مرز اظهار داشت: با طی یک مسیر طولانی از آذربایجان غربی راهی مرز مهران شده‌ام و باید خود را به حرم امام حسین(ع) برسانم.

علی قلی‌پور دلیل مستقر نشدن در محل موکب‌ها و چادر‌های برافراشته شده برای استراحت زوار را اشتیاق برای رفتن به کربلا می‌داند و می‌گوید: امیدوارم به زودی مرز باز شود تا هرچه زودتر راهی کربلای معلی شوم.

 جانشین سپاه پاسداران:
توان خودرویی سپاه پاسداران برای انتقال زائران از مرز مهران در نظر گرفته شده است

سردار حسین سلامی ظهر امروز در نشست ستاد اربعین در مرز مهران اظهار داشت: برنامه‌ریزی ستاد اربعین استان برای بازگشت زائران آغاز شده است.

جانشین سپاه پاسداران گفت: افزایش حجم تردد زائران در بازگشت به کشور و از طریق مرز مهران قطعی است و باید تمام توان را برای خدمات رسانی به زائران به کار گرفت تا با مشکل مواجه نشوند.

وی ادامه داد: در این راستا مسؤولان استانی باید تمهیدات لازم را در این راستا بیاندیشند و زمینه تسهیل در ورود و بازگشت زوار از مراسم اربعین حسینی را فراهم کنند.

این فرمانده ارشد نظامی اضافه کرد: سپاه پاسداران تمام توان خود را برای سهولت در بازگشت زائران بکار گرفته و در این راستا برنامه‌ریزی لازم از روزهای گذشته صورت گرفته است.

سلامی تصریح کرد: توان خودرویی سپاه پاسداران برای انتقال زائران از مرز مهران در نظر گرفته شده است.

استاندار ایلام نیز با بیان این که حجم عظیمی از زائران مرز مهران را برای بازگشت انتخاب می‌کنند گفت: پیش‌بینی می‌شود بیش از 2 میلیون زائر از این مرز در استان ایلام تردد کنند.

محمدرضا مروارید افزود: در این راستا لازم است که همه مسؤولان تلاش خود را در راستای تسهیل در بازگشت زوار به کار گیرند.

نماینده عالی دولت در استان ایلام گفت: امروز و با حضور سردار سلامی جانشین سپاه پاسداران و مسؤولان استان ایلام در خصوص برنامه‌ریزی برای بازگشت زائران تصمیم گیری شد.

فرمانده سپاه امیرالمؤمنین (ع) استان ایلام نیز گفت: یک هزار و 200 دستگاه اتوبوس و مینی بوس برای بازگشت به زائران در نظر گرفته شده است.

سردار سید صادق حسینی افزود: سپاه پاسداران تمام توان و نیروی خود را به کار گرفته تا زوار به راحتی وارد مرز مهران شده و از مهران راهی شهرهای خود شوند.

 وزیر کشور: زائران به تدریج به کشور بازگردند

وزیر کشور با بیان اینکه بازگشت زائران اغاز شده است گفت: تاکنون ۴۰۰هزار نفر از زائران وارد کشور شده اندو امیدواریم سایرین بازگشت خود را رفته رفته انجام دهند و مدیریت داشته باشند تا با ازدحام در ورودی‌ها مواجه نشویم.

 ***

با توجه به تراکم جمعیت زائران اربعین حسینى در مرز مهران خصوصا مسیر برگشت نیاز به بسیج خدمت رسانى به زائرین اباعبدالله الحسین علیه اسلام است.

پس از حماسه آفرینى مردم خدوم عراق به زائرین اربعین ، نوبت شما مردم حماسه ساز ایران است تا این حماسه با نقش آفرینى شما تکمیل شود.

موارد ذیل توسط خادمان حسینى مستقر در مرز مهران از مردم و مسئولین جهت سهولت بازگشت زائران درخواست شده است:

 - راه اندازى مواکب پذیرایى و خدمت در مسیرها
- خودروی رایگان به سمت تمام استانها
- مجهز شدن مساجد مهران برای خدمت
- حضور نیروی انسانی جوان وکارآمد وجهادی و در یک کلام بسیجى براى خدمت رسانى
- کانکس های سرویس بهداشتی
- بیمارستان یا درمانگاه های سیار
... و موارد متعدد دیگر انواع خدمت و پذیرایى انبوه

ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

عملیات وعده صادق، آغازی بر یک پایان
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
قرآن و روش‌های تربیتی
چهارشنبه ۲۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
بهار نارنج، ظرفیتی که فدای نام و نشان شد
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۲
حجاب نماد سلامت و توازن
شنبه ۲۵ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴
«حجاب» امنیت‌آفرین و آرامش‌بخش
جمعه ۲۴ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷