BLOCK}']['func'] = 'Get_Polls_Content'; $conf['{POLL_GENERAL_BLOCK}']['prms']['section_id'] = 0; ?>BLOCK}']['func'] = 'Get_Polls_Content'; $conf['{POLL_GENERAL_BLOCK}']['prms']['section_id'] = 0; ?> 5خبر ویژه با طعم‌های مختلف | بلاغ نیوز
کوتاه و گویا از همه جا/ یکشنبه

5خبر ویژه با طعم‌های مختلف

تاریخ انتشاريکشنبه ۲ آبان ۱۳۹۵ - ۰۶:۵۶
کد مطلب : ۲۳۵۷۱۰
این همه تناقض در ماجرای تغییر 3 وزیر؟!/محمد هاشمی: تغییرات کابینه بی‌تدبیری بود/دلواپسی روزنامه اعتماد برای وعده‌های عملی نشده دولت/ پزشکیان: برکناری 3 وزیر کمکی به حل مشکلات نمی‌کند/واگذاری انتخاباتی آموزش و پرورش به یک مدیر فصلی
۰
plusresetminus
به گزارش بلاغ،

این همه تناقض در ماجرای تغییر 3 وزیر؟!
مردم متاسفانه در ماجرای تغییر 3 وزیر شاهد یک بازی سیاسی بودند.

روزنامه جوان درباره تغییر وزرای ورزش، ارشاد و آموزش و پرورش نوشت: در هیچ نظام سیاسی، بازی موش و گربه صورت نمی‌گیرد و اگر رئیس دولتی به این جمع‌بندی رسیده باشد که فلان دستگاه مدیریتی نتوانسته خواسته‌های او را که در دوران تبلیغات انتخاباتی به مردم وعده داده بود، عملی کند و شهروندان نیز از عملکرد آن دستگاه به کرات شکایت و اعتراض کرده‌اند، بدون واهمه و بازی‌های سیاسی، وزیر مربوط را تغییر داده و رئیس‌جمهور یا سخنگوی دولت به صراحت اعلام می‌کنند به این دلیل چنین تغییری صورت گرفته است.

این در حالی است که در تغییر سه وزیر یاد شده دقیقا مردم شاهد یک بازی سیاسی بودند. استعفای وزیر ارشاد، آموزش و پرورش و ورزش و جوانان در بین افکار عمومی منتشر می‌شود ولی صدایی از دولت و تیم اطلاع‌رسانی آن بلند نمی‌شود و برعکس، دو وزیر آموزش و پرورش و ورزش اصرار می‌کنند که هیچ استعفایی در کار نبوده! به تعبیر دیگر، استعفای خود ساخته‌ای از دولت صورت می‌گیرد و این دو نیز برای پوشش برکناری وزیر ارشاد باید همراهی می‌کردند.

با این تفاوت که در این سناریو، وزرای آموزش و پرورش و ورزش از نقش خود چندانی اطلاعی نداشتند. این در حالی است که اگر قرار باشد وزیری به جهت حرکت کند یا برآورده نکردن مطالبات رئیس‌جمهور و مردم در حوزه وظیفه‌ای خود تغییر کند چرا باید به وی اصرار شود که شما باید استعفا بدهید، استعفا برای زمانی است که جرمی را فردی مرتکب شده و به جهت حفظ آبروی او، تصمیم گرفته می‌شود مقام مربوط با استعفا از قدرت کنار برود.

جوان می‌افزاید: اگر موضوع کارآمدی و پاسخگویی به مطالبات مردم است به طریق اولی وزارتخانه‌هایی که با نان و زندگی مردم ارتباط بیشتری دارند، مستحق تغییر هستند. حتما ضعف‌های اساسی در وزارت آموزش و پرورش و ورزش بود که رئیس‌جمهور را متقاعد به این تغییر کرده، ولی آیا مشکل وزارت ورزش بیشتر است یا وزارت صنایعی که هر روز شاهد مرگ صنعت کشور هستیم و کارگران بیکاری را می‌بینیم که به خیل عظیم آنها افزوده می‌شود.

اینکه از مجموع کارخانجات یک استان که روزگاری نه چندان دور چرخ اقتصاد یک کشور را می‌چرخاند و امروز قادر به چرخاندن اقتصاد استان خود نیست، نیازمند تغییر مدیران کلان آن مجموعه است یا مثلا وزارت ورزشی که حداکثر آسیب‌ آن کندی در دستیابی به پله‌های پیشرفت در ورزش قهرمانی است که از قضا در سال‌های اخیر به هر دلیلی این چنین نبوده است. دردآور است مردم زیر چرخ اقتصاد و بیکاری له می‌شوند و وزرایی که سن آنها اجازه هر نوع فعالیت شتاب‌انگیزی را از آنها سلب کرده و نگاه آنها نیز برخلاف حرکت انقلابی و پرتحرک برای رفع مشکلات مردم است. بر کرسی صدارت خود تکیه زده‌اند و بی‌آنکه لحظه‌ای احساس گناه از این کم‌کاری‌ها داشته باشند، شاهد سکون و تعطیلی بیشتر صنعت کشور هستند.

محمد هاشمی: تغییرات کابینه بی‌تدبیری بود
عضو جداشده حزب کارگزاران، تغییرات دولت را بی‌تدبیری خواند.

محمد هاشمی رئیس دفتر هاشمی رفسنجانی به عصر ایران گفت: با توجه به زمان باقی‌مانده تا پایان عمر دولت یازدهم، تغییر در دولت بی‌تدبیری بود.

وی خاطرنشان کرد: تا وزیر معرفی شود و از مجلس رای بگیرد و معاونین خود را معرفی کند تقریبا عمر دولت به پایان رسیده است و او دیگر فرصت ارائه برنامه‌های خود را ندارد و مجبور است برنامه‌های گذشته که توسط وزیر قبلی تبیین شده است را ادامه دهد.

وی گفت: اگر وزیر جدید دست به تغییر در وزارتخانه بزند، آن نهاد دچار تزلزل می‌شود و کارها پیش نمی‌رود.

محمد هاشمی افزود: من برای تغییرات دولت در این زمان توجیهی ندارم. یک زمانی مجلس استیضاح می‌کند و دولت مجبور است وزیر خود را تغییر دهد اما وقتی مجلس کاری ندارد و دولت دست به تغییر می‌زند تمام مسئولیت برعهده دولت است و کسی در این زمینه کوتاهی نکرده است.

محمد هاشمی خاطرنشان کرد: باید هرچه زودتر وزیر معرفی شود. من نمی‌دانم در این زمان کسی مسئولیت را قبول می‌کند یا خیر؟ واقعا در این فرصت کوتاه زمان برای کار و ارائه برنامه‌ها مناسب نیست.

دلواپسی روزنامه اعتماد برای وعده‌های عملی نشده دولت
«امیدهای فعالان اقتصادی و صادرکنندگان به وعده‌های برجامی بی‌پاسخ مانده است».

روزنامه اعتماد در گزارشی نوشت: سال گذشته و همزمان با برداشته شدن تحریم‌ها و اجرایی شدن برجام بود که جواد ظریف به همراه معاون اول رئیس‌جمهور به جمع صادرکننده‌ها رفت تا روزگار بهتری را برای تجار ایرانی نوید دهد صادرکننده‌ها آن روز با کف‌های ممتد از ظریف و تیم هسته‌ای کشور به خاطر زحماتش در لغو تحریم‌ها و باز شدن درهای تجارت خارجی به روی ایران تقدیر کردند.

اعتماد تصریح می‌کند: مطالبات صادرکنندگان رنگ کهنگی به خود می‌گیرد. حضور رئیس‌جمهور در جمع صادرکنندگان در حالی است که یک سال از برجام گذشته است و هنوز مطالبات صادرکننده‌ها روی کاغذ مانده است؛ نه خبری از جوایز صادراتی است و نه از مشوق‌های صادراتی.

انگار همین دیروز بود که چشمان صادرکننده‌ها از خوشحالی و امید برق می‌زد. آنها خواسته‌های‌شان را که در سال‌های گذشته بارها تکرار کرده بودند، این‌بار امیدوارانه‌تر تکرار کردند تا تیم هسته‌ای در مذاکره‌های آتی، توسعه صادرات کشور را مدنظر قرار دهند. معاون اول رئیس‌جمهور که خود بوی صنعتی می‌دهد و سال‌های سال در کسوت وزیر صنایع و معادن دولت اصلاحات سکاندار وزارت صنایع و معادن بوده، بهتر از همه می‌داند که صادرکننده‌ها امروز با چه مشکلاتی روبه‌رو هستند. از همین رو، در تمام نشست‌های خود با تولیدکننده‌ها و تجار به آنها امید روزهای بهتر تزریق کرده است. وعده‌ای که حالا بعد از یک سال، خیلی‌ها را از اجرایی نشدن آنها نگران کرده است.

در آن روز صادرکننده‌ها با امید و خنده سالن اجلاس را ترک کردند و امید داشتند که یک سال بعد و در روزی که باز هم میزبان مردان عالیرتبه دولتی خواهند بود، وعده‌های قبلی را تکرار نکنند و خواست‌های جدیدتری از دولت مطالبه کنند؛ اما هم‌اکنون بعد از گذشت یک سال از آن روز باز هم مطالبات صادرکننده‌ها همان مطالبات قدیمی است که قدمت‌شان از عمر برنامه‌های توسعه حتی بیشتر است.

جوایز صادراتی که سال‌هاست فقط نامی از آن شنیده می‌شود، امسال بالاخره رئیس سازمان توسعه تجارت از قرار گرفتن دوباره این موضوع در دستور کار دولت خبر داده است. درهای بسته سیستم بانکی که قرار بود بعد از برجام به روی صادرکننده‌ها و صنعتی‌ها باز شود یا مشوق‌های صادراتی که پشت چراغ قرمز مانده بود و صادرکننده‌ها را دلزده کرده بود، در کنار بروکراسی اداری و تنگناهایی سیاسی که هنوز هم تحریم‌ها را دستاویز مراوده با ایران کرده، موجب شده تا امسال هم صادرکننده‌ها دلسردتر از همیشه خود را برای حضور در جشن روز صادرات آماده کنند.

همزمانی یک سالگی برجام و آخرین سال از نخستین دوره ریاست‌جمهوری روحانی موجب شده تا درخواست‌ها و مطالبات بخش خصوصی و صادرکنندگان ایران از رئیس‌جمهور رنگ و بویی جدی‌تر به خود بگیرد و این تجار ایرانی مطالبات خود را با قدرت بیشتری از دولت مطالبه کنند.

این روزنامه‌ که ظاهرا با تاخیر 3 ساله، دلواپسی‌هایی پیدا کرده، می‌نویسد: همه حرف از رشد اقتصادی می‌زنند اما باید نگران بود.

پزشکیان: برکناری 3 وزیر کمکی به حل مشکلات نمی‌کند
عضو فراکسیون امید گفت تغییر 3 وزیر کابینه اقدام مناسبی نبود.

مسعود پزشکیان در گفت‌وگو با ایلنا، ضمن تأکید بر این که استعفای همزمان سه وزیر کابینه تدبیر و امید در مقطع فعلی کمکی به حل مشکلات نمی‌کند، گفت: مشکلات با تغییر و جابجایی افراد حل نمی‌شوند؛ ممکن است بخشی از مشکلات بخاطر نحوه مدیریت باشد اما مشکل اساسی در ساختار، قوانین و همچنین منابع مالی و بسیاری دیگر از مسائل است.

او گفت: با توجه به زمان اندک باقی مانده تا پایان کار دولت، زمان مناسبی برای ترمیم کابینه نبود؛ دولت باید از همان ابتدا در مورد این که با چه کسی کار می‌کند، تصمیم بگیرد و هنگامی که قرار شد با فلان وزیر همکاری کند، تا پایان کار از آن وزیر و برنامه‌هایش حمایت کند.

نایب‌رئیس مجلس دهم خاطرنشان کرد: هنگامی که با کسی پیمان همکاری می‌بندیم، درست نیست در میانه راه یکدیگر را رها کنیم؛ چرا که این شیوه مغایر با اصول مردانگی و صداقت است، مگر این که یکی از طرفین به تعهد خود عمل نکند.

واگذاری انتخاباتی آموزش و پرورش به یک مدیر فصلی
معرفی یک مدیر همه کاره و هیچ‌کاره نیم‌بند برای تصدی وزارت آموزش و پرورش این سؤال را مطرح می‌کند که آیا هدف از وزارت وی، حل مشکلات این وزارتخانه و فرهنگیان و دانش‌آموزان است یا صرفا یک تدارک انتخاباتی اورژانسی مطرح است؟!

محمدعلی نجفی دیروز در گفت‌وگو با ایلنا ضمن تأیید اینکه فردا (امروز) به عنوان گزینه نهایی وزارت آموزش و پرورش به مجلس معرفی می‌شود، اظهار داشت: در حال حاضر در حال تدوین برنامه های پیشنهادی خود برای تصدی‌گری در وزارت آموزش و پرورش هستم و پس از تکمیل آن را به دولت ارائه خواهم داد تا در نهایت دولت برنامه‌ها را به مجلس ارائه دهد.

این در حالی است که هفته گذشته رسانه‌های اصلاح‌طلب فاش کردند نجفی به طور غیررسمی رئیس ستاد انتخابات روحانی برای انتخابات 96 شده است. حدود 5 میلیون دانش‌آموز دبیرستانی در سن رأی دادن هستند و بالغ بر 2 میلیون نفر نیز مجموعه کادر آموزش و پرورش محسوب می‌شوند.

نجفی عضو مرکزیت کارگزاران هرچند تکنوکرات (فن‌سالار) معرفی می‌شود اما در حقیقت اعتقادی به تخصص ندارد. وی از وزارت آموزش عالی در دولت هاشمی به ریاست سازمان برنامه و بودجه در دولت اصلاحات نقل مکان کرد. سپس به عضویت شورای شهر سوم تهران درآمد. مشاور کروبی در انتخابات سال 88، از فتنه‌گران حمایت می‌کرد و به همین دلیل، مجلس نهم وی را برای تصدی وزارت آموزش و پرورش در سال 92 نپذیرفت. پس از آن، آقای روحانی، نجفی را بدون رعایت تناسب و تخصص به ریاست سازمان میراث فرهنگی و گردشگری منصوب کرد. بهمن 92، آقای روحانی همین فرد را به ریاست دبیری ستاد هماهنگی اقتصادی دولت گماشت و پس از استیضاح فرجی‌دانا، وی را به سرپرستی وزارت علوم منصوب کرد. نجفی با بیان اینکه دارای بیماری قلبی است و نمی‌تواند کار سنگین اجرایی کند، از ریاست سازمان میراث فرهنگی کناره‌گیری کرده بود و معلوم نیست آیا پس از 3 سال، وضعیت قبلی قلب وی بهبود پیدا کرده است، یا مسئله اورژانسی انتخابات و ضرورت ساماندهی ماشین رأی در آموزش و پرورش - به ویژه بعد از افشای اختلاس 8 هزار میلیاردی در صندوق ذخیره فرهنگیان- در میان است.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

۱۹۵ هزار فعال صنفی مازندران در خطر محرومیت
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
بهار نارنج، ظرفیتی که فدای نام و نشان شد
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۲
حجاب نماد سلامت و توازن
شنبه ۲۵ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴