تاریخ انتشارچهارشنبه ۲۱ مهر ۱۳۹۵ - ۰۱:۲۳
کد مطلب : ۲۳۲۹۴۸
آنچه مشخص است عاشورا و محرم یک نماد است نه یک ماه و باید در این ماه پربرکت با شناخت دقیق سیره و روش امام حسین(ع) هوشیار بود تا در نهایت با آزادی و آزادگی زندگی کنیم همانگونه که اباعبدالله فرمودند «اگر دین ندارید لااقل آزاد مرد باشید».
۰
plusresetminus
عاشورا نماد روشنی از خیانت عده‌ای خواص است/ آزادگی و ایستادگی مهم‌ترین پیام عاشورا
به گزارش بلاغ به نقل از بصیرنیوز، نهضت سیدالشهدا قضیه ای شخصی نیست، بلکه جریانی است تاریخی که سنت الهی محسوب می‌شود. ازاین رو، به طور قطع پیام دارد پرا که سنت‌های الهی بر همگان و در همه عصرها و نسل ها جاری و سنت‌های الهی قابل تغییر و تبدیل و تحویل نیستند.
 
از طرفی دیگر، امام حسین (ع) دارای مقام والای عصمت بوده، قول و فعل و تقریر او حجت است و تمامی حرکات و سکنات امام(ع) که انسان کامل و خلیفه الله است کاشف و حاکی پیامی است.
 
یکی از بارزترین پیام‌های نهضت عاشورا، شناسایی مفهوم دو مقوله حیات و مرگ است
 
رضا سیفایی کارشناس ارشد علوم سیاسی در گفت‌و‌گو با خبرنگار بصیرنیوز، اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین و اساسی‌ترین درس و پیام عاشورا، تفکیک شفاف و روشن، بین مدیریت دینی و الهی با حکومت خلافتی، سلطنتی و موروثی است.
 
وی تصریح کرد: شاید بزرگترین مشکلی که جامعه را پس از رحلت پیامبر اسلام(صلی الله علیه و آله) تهدید می‌کرد، حوادث اتفاق افتاده در صحنه سیاسی و رهبری جامعه بود که مورد غفلت و بی‌توجهی توده مردم وخواص قرار گرفت.
 
این کارشناس ارشد علوم سیاسی با اشاره به اینکه جریان اموی از غفلت و بی‌بصیرتی جامعه، به ویژه خواص استفاده کرد، خاطرنشان کرد: امویان می‌خواست هدف‌های شوم خاندان ابوسفیان را در مبارزه با اسلام و قرآن که در گذشته با شکست مواجه شده بود، منافقانه و در لباس خلافت اسلامی پیاده کند و در نتیجه نظام مدیریتی مبتنی بر امامت اهل بیت را به نظام سلطنتی موروثی تبدیل کند.
 
سیفایی افزود: یکی از بنیادی‌ترین پیام‌های اعتقادی، سیاسی امام حسین (ع)، حفظ و صیانت از حریم مقدس ولایت و تداوم بخشی جریان غدیرخم با غدیر خونین کربلا است؛ چه اینکه اکمال دین و اتمام نعمت منوط به ولایت اهل بیت (ع ) محسوب می‌شود.
 
این کارشناس ادامه داد: یکی دیگر از بارزترین پیام‌های نهضت عاشورا، شناسایی مفهوم دو مقوله حیات و مرگ است که تصور و شناخت صحیح از این دو مفهوم، نتایج عملی را در پی دارد.
 
وی خاطرنشان کرد: نهضت حسینی به نسل آگاه درس می‌دهد که اگر مشکل دینی دارید، خود را اصلاح کنید و اگر صالح هستیید، برخیزید و اصلاح‌کننده جوامع بشری باشید.
 
مسئله حراست و صیانت از دیانت محدوده خاصی ندارد
 
محمد نبی‌زاده یکی دیگر از کارشناسان ارشد علوم سیاسی مازندران در گفت‌و‌گو با بصیرنیوز، اظهار کرد: یکی از پیام‌های حماسه عاشورا تبیین نقش رهبری و امامت در حراست و صیانت از دین و مکتب اسلام است.
 
وی گفت: حادثه خونین عاشورا بیانگر این حقیقت است که اگر هستی و بقا دین به خطر افتد، رهبری حتی به قیمت فدا کردن جان خود و فرزندانش به میدان می‌ِآید و از خاموش شدن خورشید فروزان دین جلوگیری به عمل می‌آورد.
 
این کارشناس ارشد علوم سیاسی با اشاره به اینکه مسئله حراست و صیانت از دیانت محدوده خاصی ندارد و بر همگان حفظ دین و اسلامیت به هر طریق ممکن واجب استف اظهار کرد: اگر حفظ و بقا دین مستلزم بذل جان و مال باشد، باید به این تکلیف عمل شود.
 
نبی‌زاده تصریح کرد:  چنانچه مردم از تکلیف سرباز زدند، مسئولیت سنگینی بر دوش رهبری آنها قرار می‌گیرد و اگر حیات دین در خطر جدی قرار گرفت و حفظ دین و جلوگیری از نابودی اسلام مستلزم جهاد و بذل جان امام هم باشد، این تکلیف عملی می‌شود.
 
عاشورا تامین منافع الهی از طریق از بین بردن حکومت وقت بود
 
سهیلا ذاکری کارشناس ارشد علوم سیاسی نیز به خبرنگار ما، گفت: در هر انقلابی منافع مادی مهم‌ترین اصل ایجاد آن است اما در عاشورا که می‌توان مهم‌ترین انقلاب جهان اسلام نامید، هدف تامین منافع الهی از طریق از بین بردن حکومت وقت بود.
 
وی افزود: یکی از مهم‌ترین پیام‌های این نهضت این است که دولت‌های اسلامی علیه حکومت جور و ستم باید ایستادگی کنند.
 
عاشورا نماد روشنی از خیانت عده‌ای خواص است
 
سیدرحمان میرززاده یکی دیگر از کارشناسان ارشد علوم سیاسی مازندران به خبرنگار ما، گفت: از دیگر درس‌ها و پیام‌های حادثه عاشورا، شناسایی و معرفی خواص غیرمتعهد و بی‌بصیرت است.
 
وی تاکید کرد: جریان عاشورا نماد روشنی از خیانت و کوتاهی مجموعه‌ای از خواص است که می‌توانستند با شناخت فرصت‌ها و موضع‌گیری مناسب جلوی انحراف و حاکمیت باطل را بگیرند و نگذارند جریان نبوت و رسالت از مسیر خود خارج و مشتی ریاست طلب غیرصالح بر جایگاه رسالت تکیه زده و زمینه حادثه عاشورا را فراهم کند.
 
این کارشناس سیاسی با بیان اینکه امکان وقوع این حادثه در این دوره از زمان نیز وجود دارد، گفت: زمانی که برخی از خواص دنیا‌طلب شده‌اند و به اشرافی‌گری روی آوردند باید منتظر یک عاشورای دیگر بود.
 
میرزازاده افزود: امام حسین (ع) در مذاکرات خود نیز با نهیب زدن به دشمن از دست دادن به آنها خودداری کرد اما باید پرسید که آیا خواص ما نیز اینگونه‌اند.
 
به گزارش بصیرنیوز، آنچه مشخص است عاشورا و محرم یک نماد است نه یک ماه و باید در این ماه پربرکت با شناخت دقیق سیره و روش امام حسین(ع) هوشیار بود تا در نهایت با آزادی و آزادگی زندگی کنیم همانگونه که اباعبدالله فرمودند «اگر دین ندارید لااقل آزاد مرد باشید».
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

مردم  و حق اعتراض
جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
قرآن، برای تنها تلاوت یا عمل؟
پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
پرستاران سر دو راهی خانه‌نشینی و تغییر شغل
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۳
آنچه خوبان همه دارند تو یک‌جا داری
يکشنبه ۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷
وعده صادق، ضربه پشیمان‌کننده و پیشگیرانه
شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴