کوتاه و گویا از همه جا/ یکشنبه

5خبر ویژه با طعم‌های مختلف

تاریخ انتشاريکشنبه ۴ مهر ۱۳۹۵ - ۰۷:۵۹
کد مطلب : ۲۲۸۱۷۹
عایدی «تقریبا هیچ» سفر نیویورک به روایت نشریات حامی دولت/آقای ظریف! هم گلایه می‌کنید و هم به آمریکا برای تحریم‌ها حق می‌دهید؟!/ نتانیاهو: شاید باورتون نشه اسرائیل آینده روشنی دارد(!)/سرنوشت یارانه خرید تضمینی در چرخه واردات و صادرات همزمان گندم!/تیم ظریف باید درباره لغو نشدن تحریم‌ها پس از برجام توضیح دهند
۰
plusresetminus
به گزارش بلاغ،

عایدی «تقریبا هیچ» سفر نیویورک به روایت نشریات حامی دولت
روزنامه‌های حامی دولت و اصلاح‌طلب رویکرد متفاوتی را نسبت به سفر و سخنرانی مصاحبه رئیس‌جمهور در نیویورک اتخاذ کردند. برخی از این نشریات با رویکردی اغراق‌آمیز تیتر زدند و برخی دیگر با سنجش میزان اهمیت، ترجیح دادند در تیترهای حاشیه‌ای خود به این موضوع بپردازند.

روزنامه اجار‌ه‌ای آرمان در تیتر اول اغراق‌آمیز خود نوشت: «نوای امید در نیویورک - روحانی: آمریکا قول داد روند را اصلاح کند.»

- روزنامه آفتاب یزد نیز در تیتر یک خود نوشت «پایان سفر کوتاه اما پرسفر رئیس‌جمهور به آمریکا - هشدار روحانی؛ قول آمریکا».

- همچنین روزنامه دولتی شهروند تیتر زد «تذکر به آمریکا.»

تیتر اول روزنامه ایران هم که فاقد ما‌به‌ازا می‌باشد چنین است «رئیس‌جمهور تشریح کرد: دستاوردهای ایران از نشست نیویورک.»

اما روزنامه‌های اعتماد و شرق ترجیح دادند تیترهای اصلی خود را به این موضوع اختصاص ندهند چنان که اعتماد در یکی از تیترهای کوچک و حاشیه می‌نویسد «روحانی در خاک آمریکا به واشنگتن هشدار داد» و شرق در اقدامی مشابه و در یک تیتر کاملا کوچک و حاشیه‌ای نوشت «آمریکا قول داد روند را اصلاح کند.» با این اوصاف اگر از هیجان‌زدگی و غلو روزنامه‌های آرمان و آفتاب یزد و تیتر فاقد مابه ازای روزنامه ایران که بگذریم، دیگر نشریات حامی دولت با زبان بی‌زبانی اذعان کرده‌اند که سفر مذکور هیچ دستاوردی نداشته جز اینکه روحانی از آمریکا «گله» کرده؛ بی‌‌آن‌که معلوم شود این گله 8 ماه پس از بدعهدی مکرر آمریکا در عالم واقع چه تاثیری در لغو تحریم‌ها خواهد داشت.

آقای ظریف! هم گلایه می‌کنید و هم به آمریکا برای تحریم‌ها حق می‌دهید؟!
آخرین سخنان وزیر امور خارجه در شورای روابط خارجی آمریکا اذعان به عدم توازن و ناشی‌گری  در تنظیم توافق برجام است.

ظریف هر چند در نشست این شورا با لحنی انتقادی گفت «8ماه پس از اجرای برجام، به خاطر مجازات‌های آمریکا، هیچ یک از بانک‌های بزرگ اروپایی کار با ایران را شروع نکرده است» اما در عین حال اذعان کرد که برخلاف ضمانت اجرا داشتن تعهدات ایران، تعهدات آمریکا فاقد ضمانت اجراست. صاحب‌نظران بسیاری سال گذشته نسبت به عدم توازن و عدم همزمانی و عدم بازگشت‌پذیری تعهدات ایران در برجام هشدار داده بودند که به خاطر هیجان‌زدگی و شتاب‌زدگی دولت و وزارت خارجه ناشنیده‌ ماند. ظریف گفت: آنچه که از ایران به عنوان یک طرف این توافقنامه انتظار می‌رود «پایبندی» به تعهدات  هسته‌ای خود در چهارچوب این توافقنامه و «راستی‌آزمایی» این پایبندی از سوی آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای است که این راستی‌آزمایی‌ها صورت گرفته و آژانس به طور مکرر بر پایبندی  ایران صحه گذاشته است. اما در مورد آمریکا به عنوان یکی از طرف‌های دیگر برجام این تلاش تاکنون تقریبا از امضای پای اسناد این توافقنامه از سوی رئیس‌جمهوری و وزیر امور خارجه این کشور فراتر نرفته و ما شاهد هیچگونه تلاش واقعی از سوی مقام‌های کاخ‌سفید در این رابطه نبوده‌ایم.

وی در ادامه به عنوان نمونه به موضوع مبادلات تجاری ایران با کشورهای جهان اشاره کرد و افزود که آمریکا از طرفی با صدور بخشنامه‌هایی به موسسه‌های مالی این کشور می‌گوید که هیچ منعی برای مبادلات تجاری با ایران وجود ندارد و آنها می‌توانند با ایران وارد داد و ستدهای مالی و تجاری شوند اما در انتهای آن یک اما اضافه می‌کند که تعداد موارد این «اما»‌ها چنان زیاد است که شرکت‌های آمریکایی را به وحشت می‌اندازد و مانع مشارکت‌ آنها در این داد و ستدها می‌شود.

سخنان ظریف بدین معناست که تعهدات آمریکا برخلاف تعهدات ایران فاقد ضمانت اجرایی و حقوقی است!!  و سخت‌گیری لازم در متن توافق‌ یا مطالبه اجرای آن انجام نگرفته است. درست به همین دلیل سخنرانی و مصاحبه آقای روحانی و تأکید بر گلایه از آمریکا یا بیان اینکه کمیسیون مشترک به آمریکا تذکر داد  و آمریکا هم قول داد که روند را اصلاح کند، فاقد اعتبار حقوقی و اجرایی است.

 جالب اینکه در بخش دیگری از برنامه ظریف در شورای روابط خارجی آمریکا، فرید زکریا از ظریف می‌پرسد: بر اساس آنچه من شنیده‌ام و افرادی که با آنها صحبت کرده‌ام این توافق در ایران چندان محبوب نیست و روحانی و خود شما هم به اندازه زمان بعد از توافق محبوب نیستید، چون این احساس وجود داشت که این توافق قرار است اوضاع را تغییر بدهد و در زندگی مردم، بهبود ایجاد کند. آیا مشکلی که در اینجا هست، این است که- آن طور که بعضی از منتقدان می‌گویند-  شما به مردم وعده سرخرمن دادید و آنها اتفاق نیفتند یا اینکه شما فکر می‌کنید این موانعی که آمریکا باقی گذاشته باعث می‌شود که برخورداری اقتصاد ایران از مزایای تخفیف تحریم‌ها دشوار باشد؟»

ظریف در پاسخ ادعا کرد «هنوز هم اکثریت مردم ایران از این توافق حمایت می‌کنند و این موضوع، در نظرسنجی‌های مختلف به اثبات رسیده است. همزمان  بخش زیادتری از مردم ایران اکنون به آمریکا بی‌اعتمادترند. ظریف گفت مردم ایران، مشکل را در عدم پایبندی آمریکا به تعهداتش می‌بینند نه در اینکه دولت کشورشان به آنها «وعده سر خرمن» داده است.

وی گفت: «ما به آنها (مردم ایران) گفتیم که این (توافق هسته‌ای) موانع تجارت ایران با بقیه کشورهای دنیا را برمی‌دارد. ما هرگز به آنها نگفتیم که برجام، تحریم‌های اولیه‌ای که آمریکا علیه معامله آمریکایی‌ها با ما دارد را برمی‌دارد.»

آقای ظریف توضیح نمی‌دهد که چگونه مردم ایران می‌توانند به آمریکا بی‌اعتماد شده باشند اما به برجام که طرف اصلی اجرا یا عدم اجرای آن آمریکاست و اجرا نمی‌کند، امیدوار باشند؟!

 همچنین آخرین پاراگراف اظهارات آقای ظریف که برای رفع مسئولیت انتظار آفرین از سوی دولت و وزارت خارجه است، در واقع برخلاف ژست توپ و تشر، عملا به آمریکا این حق را می‌دهد(!) که تحریم‌ها را در پوشش تحریم‌های اولیه ادامه دهد!  با این وصف دیگر چه جای گلایه از آمریکاست که چرا تحریم‌ها را برنمی‌دارد یا طبق تحریم‌های اولیه به شرکت‌ها و بانک‌های اروپایی فشار می‌آورد؟! و این در حالی است که رئیس‌جمهور صراحتا اعلام کرد در روز اجرای توافق همه تحریم‌ها بالمره و یکجا لغو خواهند شد»!
 
نتانیاهو: شاید باورتون نشه اسرائیل آینده روشنی دارد(!)
نخست وزیر رژیم صهیونیستی در مجمع عمومی سازمان ملل متحد گفت چیزی که من می‌خواهم به شما بگویم، شما را شوکه خواهد کرد. اسرائیل آینده‌ای روشن در سازمان ملل متحد دارد(!)

نتانیاهو افزود: می‌دانم اینکه چنین چیزی را از من بشنوید به طور قطع باعث تعجب شما خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما نتانیاهو از تصویب 20 قطعنامه در مجمع عمومی سازمان ملل ضد اسرائیل انتقاد کرد و افزود: این در حالی است که سهم همه کشورهای روی این سیاره، فقط سه قطعنامه بوده است.

نخست وزیر رژیم صهیونیستی گفت: درباره جوک موسوم به شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد، باید بگویم که هر سال اسرائیل را بیش از کل کشورهای جهان محکوم می‌کند و این نمایش در یونسکو هم ادامه دارد.

سرنوشت یارانه خرید تضمینی در چرخه واردات و صادرات همزمان گندم!
در حالی که وزارت صنعت و تجارت گندم وارد می‌کند، وزارت جهاد کشاورزی، ژست خودکفایی و صادرات گندم را گرفته است!

در این زمینه روزنامه جوان نوشت: ژست عجیب خودکفایی و صادرات گندم مازاد سوال‌برانگیز شده به نحوی که بنا به اظهارنظر مسئولان چنین می‌توان نوشت: واردات با وزارت صنعت و صادرات با جهاد کشاورزی! با معادله‌ای که در آن تنها مفسده و سوءاستفاده از «یارانه خرید تضمینی» در آن معنا می‌یابد!

با افزایش تولید گندم در سال جاری، در حالی وزارت جهاد کشاورزی ژست خودکفایی و صادرات گندم مازاد بر نیاز را گرفته که از یک سو این وزارتخانه تحت فشار مافیای واردات و کارگروه تنظیم بازار است و از سوی دیگر به دلیل محدودیت‌های منابع آبی صادرات این محصول استراتژیک اقتصادی نمی‌باشد و هیچ تضمینی بر ثبات خودکفایی در سال‌های آینده وجود ندارد.

بازرگانی دولتی و وزیر جهاد کشاورزی در چند روز اخیر مدام از صادرات گندم مازاد به کشورهای همسایه خبر می‌دهند و رشد تولید گندم در سال 95 را آغاز صادرات این محصول استراتژیک و آب‌بر عنوان می‌کنند.

به گفته یک منبع آگاه دپوی گندم‌های وارداتی در گمرکات جنوب از یک سو و فشار مافیای واردات بر این وزارتخانه و ستاد تنظیم بازار از سوی دیگر این شائبه را به وجود آورده که دولتی‌ها با ژست خودکفایی و طرح صادرات گندم مازاد به دنبال راه جدیدی برای صادرات مجدد گندم‌های وارداتی و سود بیشتر از این راه هستند.

مجری طرح گندم با طرح این سوال که واقعا انگیزه واردکنندگان چیست و چرا باید ایرانی‌ها جیب کشاورزان خارجی را پر کنند، می‌افزاید: دلیل واردات را از کسانی بپرسید که مجوز واردات گندم را صادر می‌کنند، زیرا تولید گندم در سال زراعی 94-95 به اندازه‌ای است که هم نیاز خبازی‌ها و هم صنوف صنعتی تامین خواهد شد.

علیرغم ابلاغیه رسمی وزیر جهاد کشاورزی و اعلام صریح حجتی و همچنین جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور که گفته‌اند امسال تولید گندم بی‌سابقه است و هیچ نیازی به واردات گندم در سال 95 نیست، اخیرا کارگروه تنظیم بازار با واردات گندم‌های دپو شده در گمرکات موافقت کرده است که به نظر می‌رسد فشارهای بی‌اندازه قدرت‌های وارداتی و نفوذ در تصمیم‌سازی منجر به این مصوبه شده است.

بنابراین گزارش در شرایطی که تولید زیاد گندم، باعث نگرانی معاون اول رئيس‌جمهور بابت نگهداری و ترس از بین رفتن محصولات تولیدی شده است، چه کسانی و با چه قدرتی برخلاف تصمیمات و نظر قانونی وزیر جهاد کشاورزی و معاون اول رئیس‌جمهور می‌توانند در کارگروه تنظیم بازار نفوذ کرده و مصوباتی به نفع و برای منافع شخصی خود برای واردات «کلیه گندم‌های ثبت سفارش شده در زمان ممنوعیت واردات» دریافت کنند.

تیم ظریف باید درباره لغو نشدن تحریم‌ها پس از برجام توضیح دهند
«جا زدن تحریم‌های هسته‌ای جا افتاده از برجام به عنوان تحریم‌های غیرهسته‌ای کاملا با برنامه‌ریزی انجام شده است. آقایان کاملا این موضوع را می‌دانستند و حتی تلاش اولیه برای رفع تحریم آنها در برجام هم انجام دادند اما چون آمریکایی‌ها در مذاکرات حاضر به رفع این تحریم‌ها نشدند، تدبیر کردند تا به مردم جور دیگری وانمود کنند. گفتند این تحریم‌ها غیرهسته‌ای بوده و رهبری اجازه مذاکره در غیرهسته‌ای را به تیم نداده است! متاسفانه تیم مذاکره‌کننده ایران به جای اینکه واقعیت را به مردم و مسئولان منعکس کند تلاش نمود تا با القای همان دسته‌بندی جدید آمریکایی از تحریم‌های ایران، بقای این تحریمها را طبیعی جلوه داده و از زیر بار مسئولیت شانه خالی کند. امروز برخلاف توریه‌های مکرر برخی آقایان، مشکلات کشور اتفاقا به تحریم‌های هسته‌ای جاافتاده در برجام برمی‌گردد و مسئولیت آن بیش از هر کس متوجه جناب ظریف است.»

وبسایت الف ضمن انتشار این  تحلیل نوشت: گرچه رئیس‌جمهور، دکتر ظریف و دیگر اعضای تیم مذاکره‌کننده در ایام مذاکرات ژنو تا لوزان و لوزان تا وین  بارها و بارها وعده اتمام دوره تحریم‌ها در توافق را به مردم و مسئولان می‌دادند اما این اتفاق نیفتاد. برجام بخشی از تحریمهای هسته‌ای را به طور موقت و با ریسک بازگشت فوری (Snap Back) تعلیق کرد و بخش قابل توجهی از تحریم‌های هسته‌ای اثرگذار سازمان ملل، آمریکا و اروپا را بدون هیچ تغییری باقی گذاشت.

تیم مذاکره‌کننده اما روایت دیگری دارد و مدعی است تحریم‌های باقیمانده غیرهسته‌ای است! اما واقعیت این است که سپاه پاسداران و تمامی نهادهای مرتبط با آن و همچنین وزارت دفاع و نهادهای مرتبط با برنامه موشکی ایران تا قبل از صدور قطعنامه 2231 در تمامی رژیم‌های تحریم (از تحریمهای سازمان ملل تا تحریم‌های یک جانبه آمریکا و اروپا) به دلیل حمایت از برنامه هسته‌ای (و نه به خاطر حقوق بشر یا تروریسم) تحریم شده بودند. اساسا موضوع موشکی ایران فقط و فقط به خاطر خطر هسته‌ای ایران در قطعنامه‌ها وارد شد. حتی تحریم تسلیحاتی ایران در قطعنامه‌های قبلی نیز به دلیل برنامه هسته‌ای بود؛ اما ناگهان با تصویب قطعنامه 2231 دسته‌بندی و تفکیک جدیدی در ساختار تحریم‌های ایران توسط آمریکایی‌ها ارائه شد. تحریم‌های هسته‌ای نام جدیدی به خود گرفت و در پسابرجام ادامه یافت.

الف می‌افزاید: بقای تحریمها و امکان بازگشت تمام تحریم‌های تعلیق شده، عملا ریسک تعامل با ایران را بسیار بالا نگه داشته است. وزارت خزانه‌داری آمریکا دائما در مذاکره با بانکها و شرکتهای خارجی ریسک بازگشت تحریم‌ها را یادآوری کرده و با حفظ روانی فضای تحریم در بانکهای بزرگ، عملا مانع گشایش اقتصادی در ایران می‌شود.

 پسابرجام دوره بقای بخشی از تحریم‌ها و رفع بخشی دیگر است؛ اما به دلیل اینکه راهی برای تفکیک اشخاص حقوقی و شرکتهای وابسته به تحریمی‌ها از غیر آن در ایران نیست، باقی‌ماندن بخشی در لیست تحریم به معنای ریسک تعامل با کل اقتصاد ایران است. این فوت کوزه‌گری تحریم‌های پسابرجامی است. به همین خاطر مسئولان اوفک به طور مکرر به بانکهای خارجی گوشزد می‌کنند که آمریکا هیچ مسئولیتی در قبال اشتباه شما در تعامل با اشخاص تحریمی پشت صحنه در ایران نمی‌پذیرد!

الف در پایان رویکرد امضای  محرمانه FATF  از سوی وزیر اقتصاد را ادامه همین غلط برجام و موجب خودتحریمی در داخل دانست.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما