تاریخ انتشارسه شنبه ۹ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۶
کد مطلب : ۲۲۱۰۲۹
رئیس سازمان ثبت احوال کشور گفت: تا کنون 10میلیون کارت هوشمند ملی صادر و به صاحبان آن تحویل شده و روند صدور این کارت نیز با رفع مشکلات موجود تسریع خواهد شد.
۰
plusresetminus
به گزارش بلاغ، حمید درخشان نیا که به مناسبت هفته دولت و دیداری که از خبرگزاری جمهوری اسلامی داشت با شرکت در یک نشست خبری همراه با معاونان خود به سووالات خبرنگاران ایرنا پاسخ داد .

وی گفت: تسریع در صدور کارت هوشمند ملی، ارائه خدمات پس از آن و تحویل در حداقل زمان ممکن از اولویت های سازمان ثبت احوال است و تقویت پایگاه جمعیتی کشور، ارتقای امنیت و دسترسی به اسناد با هدف صیانت از حقوق مردم را از جمله اولویت های سازمان ثبت احوال برشمرد.

درخشان نیا گفت: همچنین تولید و انتشار آمار حیاتی(تولد ،وفات ،ازدواج و طلاق) و مهاجرت برای استفاده تصمیم گیران و همچنین استفاده مراکز دانشگاهی و تحقیقاتی از دیگر اولویت های این سازمان به شمار می آید.

وی بیان کرد: دیدار از ایرنا و مسئولان این رسانه می تواند نقطه عطفی در همکاری این دو سازمان در زمینه انتشار آمار وقایع حیاتی و اطلاعات جمعیتی باشد .

وی تاکید کرد:ایرنا با بهره گیری از خبرنگاران کار آشنا بهترین فرصت برای اطلاع رسانی خدمات سازمان ثبت احوال و همچنین ارائه و انتشار آمار جمعیتی برای افراد تصمیم ساز است .

**97 درصد از آمار حیاتی در زمان قانونی ثبت می شود

درخشان نیا با تبریک هفته دولت به تمامی دولتمردان و همچنین کارکنان و خبرنگاران ایرنا گفت:97 درصد از آمار وقایع حیاتی در کشور در سال گذشته و همچنین امسال در زمان قانونی ثبت می شود.

وی خاطر نشان کرد:در ایران زمان قانونی برای ثبت ولادت 15 روز و برای ثبت وفات 10روز است.

رئیس سازمان ثبت احوال گفت : پایگاه اطلاعات جمعیتی این سازمان به 120 وزارت خانه ،نهاد و دستگاه متصل است و در 200هزار نقطه کشور نیز کار احراز و تصدیق هویت را انجام می دهد .
وی پروژه کارت هوشمند ملی درکشور را از نظر فنی کاری بزرگ خواند و ادامه داد:صدور این کارت توسط سازمان ثبت احوال به صورت شبانه روزی در حال انجام است و تلاش خواهیم کرد که در سال 97 برای تمام افراد واجد شرایط دریافت کارت هوشمند ملی، این کارت صادر شده باشد .

**عذرخواهی از مردم
درخشان نیا از بابت تاخیرهای پیش آمده در روند صدور کارت هوشمند ملی از مردم عذر خواهی کرد و گفت :باید مسایل مربوط به ایمنی این کارت کاملا رعایت شود و اثر انگشت به دقت ثبت و فعال سازی شود ،اما سعی خواهد شد با ارتقاء سطح نرم افزاریی زمان صدور و تحویل این کارت به یک ماه برسد .

وی تاکید کرد: با برنامه ریزی های منظم سعی خواهد شد زمان دقیق دریافت کارت به مردم اطلاع رسانی شود تا از تجمع برای دریافت کارت جلوگیری شود.

**60میلیون نفر بالای 15 سال و واجد دریافت کارت هوشمند ملی داریم

درخشان نیا اعلام کرد: در کشور در مجموع 60میلیون نفر بالای 15 سال و واجد دریافت کارت هوشمند ملی داریم که با احتساب صدور 10میلیون کارت تا کنون برای 16 درصد از این جمعیت کارت صادر شده است و تا پایان امسال نیز این تعداد به 22میلیون نفر خواهد رسید .

وی درخصوص بهره برداری از خدمات مختلف کارت هوشمند ملی نیز گفت : این امر یک فرآیندی است که نیاز است دستگاه ها و نهاد های دیگر زیر ساخت های استفاده از این کارت را برای خودشان فراهم کنند تا بتوانند از آن بهره برداری کنند.

**38 درصد از پست های سازمانی ثبت احوال خالی است
رئیس سازمان ثبت احوال گفت : در حال حاضر38 درصد از پست های سازمانی ثبت احوال خالی است و با بهره گیری از 62درصد نیروی کاری انجام وظیفه می کنیم و کمبود کارکنان با توجه به حجم بالای کار دراین سازمان سخت است که امیدواریم این کمبود نیز جبران شد .

**اعلام علل طلاق و تحلیل آن از وظایف سازمان ثبت احوال نیست
وی با اشاره به اینکه انتشار آمار مربوط به وقایع چهارگانه حیاتی (تولد ،وفات ،ازدواج و طلاق )
از ماموریت های این سازمان است ،تصریح کرد: اعلام علل طلاق و تحلیل آن از وظایف سازمان ثبت احوال نیست و ما این آمار را دراختیار تصمیم گیران قرار می دهیم .

** علت طولانی شدن صدور کارت هوشمند ملی
حمید پارسایی معاون فناوری اطلاعات و آمار جمعیتی سازمان ثبت احوال در مورد مشکلات و علت طولانی شدن صدور کارت هوشمند ملی گفت: این کارت ها هم اکنون در مدت طولانی صادر می شود زیرا اطلاع رسانی در زمینه یارانه ها اواخر سال گذشته این ذهنیت را برای مردم ایجاد کرد که یارانه ها قطع می شود براین اساس برای صدور این کارت ها استقبال زیادی شد در حالیکه این دو موضوع ارتباطی به هم نداشتند این در حالی است که ما اعلام کرده بودیم افرادی که فاقد هر گونه کارت ملی هستند، مراجعه کنند اما با استقبال بسیاری در ثبت نام مواجه شدیم.

پارسایی افزود: از طرفی اواخر سال گذشته با مشکل اعتباری نیز مواجه شدیم چرا که اعتبار تامین این کارت ها که باید اختصاص می یافت، تخصیص نیافت این در حالی است که اوایل امسال نیز با مشکل کمبود کارت مواجه شدیم ، بنابراین از یک طرف ازدحام جمعیت و از طرف دیگر مشکل کمبود کارت سبب شد زمان صدور کارت که یک ماه صادر می شد به دو ، چهار و در نهایت به پنج ماه برسد.

معاون فناوری اطلاعات و آمار جمعیتی سازمان ثبت احوال اضافه کرد: از امسال تعداد کارت های در حد استاندارد به دست ما می رسد و زمان صدور این کارت تا اواخر آذرماه امسال به یک ماه خواهد رسید.

پارسایی با بیان اینکه هم اکنون صدور کارت های اردیبهشت ماه را آغاز کرده ایم در حالی که اسفندماه سال گذشته صدور کارت های بهمن ماه را آغاز کرده بودیم، گفت: تحویل کارت هوشمند در تهران و برخی از شهرهای بزرگ دچار مشکل است به عنوان مثال در سایر شهر و استان ها حدود دو هفته برای ارسال کارت ها زمان نیاز است اما در تهران و شهرهای بزرگ به زمان بیشتری نیاز داریم.

وی با اشاره به کمبود دفاتر در تهران و برخی نقاط دیگر ، گفت: این در حالی است که تنها ادارات را برای تحویل کارت های صادر شده در نظر گرفته بودیم که در نهایت تعداد دفاتر بیشتری در این زمینه اختصاص دادیم ، این دفاتر در حال گسترش است و تا زمانی که این دفاتر جا افتاده و کار تحویل کارت ها را انجام دهند، نیازمند به زمان هستیم.

پارسایی اضافه کرد: از سوی دیگر مردم درخواست خود را در مکان دیگری ارایه داده و برای تحویل کارت های هوشمند به مکان دیگری مراجعه می کردند که البته مشکل شهروندان تهران را نمی توانیم به تمام نقاط کشور تعمیم دهیم چرا که در سایر استان ها این اقدام روان تر و منطقی تر انجام می شود.

معاون فناوری اطلاعات و آمار جمعیتی سازمان ثبت احوال اضافه کرد: قصد داریم تا با استفاده از ابزارهای فنی و آن لاین تحول کارت ها در درب منازل انجام شود که با این اقدام در وقت مردم صرفه جویی خواهد شد.

پارسایی با بیان اینکه این کارت دارای یک «پین» است که توسط شهروندان انتخاب و از همان زمان فعال می شود، افزود: اثر انگشت نیز در تراشه این کارت ها تعبیه شده که باید با اثر انگشت افراد تطبیق داشته باشد.

وی در مورد نارضایتی مردم از عکس های درج شده در کارت های هوشمند، گفت: این مساله به نورپردازی تصویر بر می گردد که البته کیوسک هایی در تعداد زیادی از باجه های ما آماده شده است زیرا نورپردازی تصویر بهتر انجام می شود و به تبع آن تصویر بهتر چاپ می شود به همین دلیل کارت هایی که اخیرا صادر می شود به دلیل راه اندازی کیوسک ها و کنترل خروجی عکس دارای اشکالات کمتری هستند چرا که عکس هایی که مشکل دارند ، برگشته و باردیگر صادر می شوند از سوی دیگر این عکس ها سیاه و سفید بوده و با لیزر چاپ می شوند به همین دلیل کیفیت عکس های سیاه و سفید پایین تر است.

پارسایی با اشاره به اینکه کارت هوشمند ملی برای احراز هویت از طریق سه عامل انجام می شود، گفت: در این کارت ها سه عامل «آنچه من هستم»، «آن چه می دانم» و « آنچه دارم» مورد سووال است در حالی که در گذشته این سه عامل مطرح نبود ،اما اکنون امکان جعل کارت با داشتن پین کد و اثر انگشت ممکن نیست.

به گفته وی کارت های هوشمند تنها مدرکی هستند که تصدیق هویت را از طریق این سه عامل انجام می دهد و دارای مزایایی است.

**استفاده از توکن ها در انتخابات آینده

معاون فناوری اطلاعات و آمار جمعیتی سازمان ثبت احوال افزود: این کارت ها تنها مدرک تصدیق هویت در کشور به صورت غیرحضوری است، دولت الکترونیک بدون آن نمی تواند شکل گیرد، امضای دیجیتال دارد که براین اساس یک امضای دیجیتال برای شهروندان بر روی کارت تعبیه شده است.

پارسایی به «توکن»(سخت افزاری کوچک است که برای ورود کاربر یک سرویس رایانه ای به سامانه به کار می رود) به معنای امضای هر فرد در روی کارت اشاره کرد و گفت: توکن در موارد بسیاری کاربرد دارد اعم از درخواست وام از بانک، دفاتر ثبت اسناد رسمی و تغییر نام ، خود کارت های هوشمند «توکن» است.

پارسایی افزود: در سال 91 و 92 در اولین انتخابات وزارت کشور ، فرمانداران با استفاده از این «توکن» ها در انتخابات شرکت کنند که در انتخابات سال گذشته نیز بخشداران از آن استفاده کرده و امیدواریم در انتخابات آینده سایرین از آن استفاده کنند.

وی در مورد تاثیر برجام در صدور کارت هوشمند، گفت: برجام از ابتدا تا کنون در زمینه نرم افزار و سخت افزار صدور کارت های هوشمند برای ما مشکلی ایجاد نکرده است.

**98،1درصد در سال 94 آمار حیاتی در زمان قانونی ثبت شده

احسان پورمنتی معاون امور اسناد هویتی سازمان ثبت احوال کشور نیز گفت : تلاش سازمان ثبت احوال این است که در کمترین زمان وقوع و زمان قانونی ،اسناد هویتی اشخاص در مهلت 10تا15 روزه تعیین و مشخص شود.

وی ادامه داد:امروزه در دنیا ارایه آمار ثبتی روزانه و لحظه ای بسیار مهم و موثر واقع شده است.

پورمنتی تصریح کرد: 98.1درصد در سال 94 آمار حیاتی در زمان قانونی ثبت شده که برای کشور ما عددی بالا و خوبی است چراکه با این همه مشکلات پراکندگی روستاهای دور وعشایری که درحال جابجایی هستند ما توانستیم نسبت به کشورهای همسایه خود بسیارموفق تر باشیم.

وی بیان کرد:در آمار 5 ماهه اول سال جاری کشورثبت به موقع آمار ولادت 97.6 وآمار فوتی ما 96.6 درصد بوده است وهمچنین سازمان ثبت احوال کشور بر اساس توافقی که با وزارت بهداشت انجام داده است ،قرار شده که آمار و اطلاعات زایشگاه ها و بیمارستان های که بالاتر از15 ولادت در روز دارند،آمار و اطلاعات ولادت کودکان همان روز توسط مامور ثبت احوال مستقر در بیمارستان ثبت و شناسامه کودک صادر شود که در حال حاضر این طرح در71 بیمارستان کشور اجرایی شده است.

معاون اسناد هویتی ثبت احوال افزود:سازمان ثبت با برنامه ریزی های که درنظر گرفته شده است امکان ثبت لحظه فوت افراد در آرامستان های کشور را شروع کرده است ولی هنوز چون امکانات لازم دربرخی از استان ها وشهرستان ها فراهم نشده است، امکان آمار وثبت لحظه ای هنوز فراهم نشده است و تقاضای ما از مسئولان مربوطه در استان ها وشهرستان ها این است نهایت همکاری باجایگاه مامور سازمان ثبت در آرامستان ها داشته باشند.

وی اضافه کرد: سازمان ثبت احوال درتوافقی که با وزارت بهداشت انجام داده است ، سامانه ای طراحی کرده است که از امروز هر ولادت و فوتی که در بیمارستان ها اتفاق بیافتد، وزارت بهداشت آمار ولادت افراد رابه صورت الکترونیکی به سازمان ثبت واحوال کشور روزانه ارسال خواهد کرد که این خود گامی بسیار موثر در روزآمد بودن آمار فوتی ها و ولادت افراد در سراسر کشور است.

همزمان با هفته دولت، معاون وزیر کشور و رئیس سازمان ثبت احوال کشور به همراه معاونان این سازمان با حضور در سازمان خبرگزاری جمهوری اسلامی از بخش های مختلف ایرنا دیدن وبا محمد خدادی مدیرعامل این سازمان گفت و گو کرد.

درتقویم رسمی کشور دوم تا هشتم شهریورماه به عنوان هفته دولت نامگذاری شده است. محمدعلی رجایی دومین رئیس جمهوری ایران و محمدجواد باهنر نخست وزیرهشتم شهریور 1360 در انفجار تروریستی منافقین در تهران به شهادت رسیدند./آ
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

عملیات وعده صادق، آغازی بر یک پایان
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
قرآن و روش‌های تربیتی
چهارشنبه ۲۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
۱۹۵ هزار فعال صنفی مازندران در خطر محرومیت
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
بهار نارنج، ظرفیتی که فدای نام و نشان شد
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۲
حجاب نماد سلامت و توازن
شنبه ۲۵ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴