کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

با هدف حمایت از تولید داخلی

چینی‌ها کالای قاچاق را به آتش می‌کشند

7 شهريور 1395 ساعت 1:36

در حالی که مسئولان کشورمان اخیرا با چشم پوشی از امحای برخی کالاهای قاچاق، از صادرات مجدد به جای آتش زدن آنها خبر دادند، کشورهای فیلیپین و چین محموله‌هایی از کالاهای قاچاق را امحا کردند.


به گزارش بلاغ، در همین رابطه دولت فیلیپین به منظور حمایت از تولیدات کشاورزی داخلی، یک محموله ۶۵۰ هزار دلاری سیر تایوانی قاچاق را کشف و امحا کرد.

به گزارش تسنیم به نقل از نیوز اینفو، دولت فیلیپین، یک محموله قاچاق سیر تایوانی به ارزش 30 میلیون پزو (650 هزار دلار) را که در استان باتانگاس این کشور کشف شده بود، به جای فروش امحا کرد.

رئیس دفتر اطلاعات عمومی دولت فیلیپین با اعلام این خبر افزود: «ما باید از قوانین تبعیت کنیم.»

وی افزود: «هرچند می‌توان این محموله‌ها را به فروش رساند و درآمد حاصل را به خزانه دولت واریز کرد، اما کشاورزان داخلی ترجیح می‌دهند این کالاها وارد بازار داخلی نشوند و این اقدام به منظور حمایت از محصولات کشاورزی تولید داخل صورت می‌گیرد.»

توقیف و امحای این محموله در شرایطی صورت گرفته که قیمت سیر در بازار فیلیپین رشدی 213 درصدی داشته و قیمت هر کیلو سیر از 60 تا 90 پزو به 300 تا 400 پزو رسیده است.

همچنین کشور چین هم برای حفظ بهداشت عمومی و حمایت از تولید ملی اقدام به امحای محموله گوشت قاچاق تولید آمریکا کرده است.

تجربه جهانی مقابله با قاچاق
بر اساس این گزارش، امحای کالاهای قاچاق یکی از گزینه‌های مرسوم در جهان برای مبارزه با معضل قاچاق است.

بسیاری از کشورها در راستای سیاست حمایت از تولید داخل و حفظ بهداشت و سلامت عمومی، کالاهای تجاری را نیز که از مبادی غیر رسمی وارد شوند معدوم می‌کنند.

چین از جمله این کشورهاست که به ویژه مواد غذایی قاچاق را امحا می‌کند. این کشور برای حمایت از تولید ملی و به دلیل نگرانی‌های بهداشتی چندی پیش یک محموله بزرگ گوشت قاچاق از آمریکا را امحا کرده است.

بر اساس گزارش‌های موجود، «موضوع مبارزه با قاچاق به قدری برای کشورهای مختلف جهان حائز اهمیت است که حتی کشور فقرزده‌ای مانند؛ کنیا در آفریقا نیز در ابتدای سال جاری میلادی تعداد معتنابهی محموله قاچاق به ارزش ۳۴۴ میلیون شیلینگ (معادل ۳۰ میلیون دلار) را امحا یا در آب غرق کرده‌اند.»

«روسیه از کشورهای پیشرو در مبارزه با کالاهای قاچاق محسوب می‌شود. بر اساس قانون جدیدی که به امضای رئیس‌جمهور این کشور رسیده است، از مدتی پیش، تمامی کالاهای قاچاق مکشوفه از جمله؛ خودروهای خارجی، گوشی‌های مارک اپل و مواد غذایی، در ملأ عام امحا می‌شوند، زیرا از نظر مسئولان روسی، بهترین راه برای مقابله با قاچاق کالا، امحا و نابودی آن است.»

تایلند، هنگ کنک، مالزی هم از دیگر کشورهایی هستند که از بین بردن را به عنوان روش مناسب برای برخورد با قاچاق کالا برگزیده‌اند.

سهل‌انگاری مسئولان داخلی
با این حال و علیرغم آنکه در بسیاری از کشورها، با کالای قاچاق برخورد جدی می‌شود و با نابود کردن آن به قاچاقچیان درس عبرتی فراموش نشدنی داده می‌شود و علاوه بر این رهبر معظم انقلاب نیز اخیرا دستور به آتش زدن کالاهای قاچاق در برابر چشم قاچاقچیان داده‌اند، هفته گذشته اعلام شد که 13 دستگاه خودروی لوکس قاچاق که شامل تعدادی خودروی بنز و پورشه نیز بود، به ارزش حدود 14 میلیارد تومان در شهر شیراز امحا می‌شوند اما در ادامه در تهران کالاهایی به ارزش 15 میلیارد تومان و در شهرستان‌ها چیزی حدود 7 میلیارد تومان منهدم شد در حالی که خبری از امحای خودروهای لوکس نشد!

تنها پاسخی که مسئولان در این رابطه ارائه کردند این بود که مجوزهای قانونی امحای خودروها صادر نشده است(!) و قرار است خودروهای لوکس مجددا فروخته شوند و احتمالا پول حاصل از آنها به خزانه واریز شود تا جایی که گفته شد: درباره کالاهای قاچاقی که امکان صادرات آنها فراهم باشد، از جمله خودروهای لوکس، اولویت با صادرات است.

جری شدن قاچاقچیان، ضربه به تولید ملی
این در حالی است که به اعتقاد کارشناسان مسائل اقتصادی، توزیع مجدد کالای قاچاق در بازار مصرف داخلی غیرمنطقی است و عرضه کالای قاچاق باعث جری شدن قاچاقچیان و ضربه خوردن به تولید داخلی می‌شود.

در همین رابطه مقدا همتی، کارشناس اقتصادی معتقد است: تحت هیچ شرایطی این اجناس نباید وارد چرخه عرضه و مصرف شوند. چرا که عرضه کالای قاچاق در جری شدن قاچاقچیان و ضربه خوردن به تولید داخلی اثر سوء دارد.

علاوه بر این سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز هم که پیش از این از احتمال صادرات خودروهای قاچاق مکشوفه سخن گفته بود، به تازگی با اشاره به آسیب‌ها و تهدیدهای متعدد ناشی از ورود کالای قاچاق مکشوفه به بازار مصرف گفت: هیچ عقل اقتصادی ورود کالای قاچاق به بازار داخلی را تایید نمی‌کند.

قاسم خورشیدی گفت: برای حمایت از تولید، سرمایه‌گذاری و تجارت قانونی و به منظور جلوگیری از به خطر افتادن بهداشت و سلامت عمومی باید از ورود کالاهای قاچاق به بازار مصرف داخلی جلوگیری شود. ضمن این که این کالاها ممکن است ارزش‌های فرهنگیمان را با تهدید مواجه کند.

گفتنی است برخورد جدی با معضل قاچاق باعث می‌شود علاوه بر حساب بردن واردکنندگان این کالاها و احساس عدم امنیت از سوی آنها، تولید‌کننده داخلی دلگرم شود و از ناحیه واردات قاچاق احساس امنیت کند و بتواند در بازار رقابت باقی بماند.


کد مطلب: 220395

آدرس مطلب :
https://www.bloghnews.com/news/220395/چینی-ها-کالای-قاچاق-آتش-می-کشند

بلاغ نیوز
  https://www.bloghnews.com