یک کارشناس اقتصادی مطرح کرد

شترگاو پلنگی به نام مناطق آزاد

تاریخ انتشارشنبه ۳۰ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۴:۲۳
کد مطلب : ۲۱۸۴۸۰
کارشناس اقتصادی با انتقاد از به کارگیری کارشناسان غیرمتخصص و نگاه سیاسی و سلیقه‌ای به مدیریت مناطق آزاد به عنوان بخشی از دلایل ناکارآمدی این مناطق در اقتصاد ایران، شرایط مناطق آزاد را «شتر گاو پلنگ» توصیف کرد.
۰
plusresetminus
به گزارش بلاغ، آلبرت بغزیان با انتقاد از نحوه مدیریت و عملکرد مناطق آزاد تجاری، گفت: در هیچ جای دنیا در مراکز آزاد تجاری جشنواره خرید راه نمی‌اندازند، اما چون مدیران این مناطق استراتژی مشخصی ندارند، مناطق آزاد تجاری را با مناطق گردشگری اشتباه گرفته‌اند.

وی با بیان اینکه امروز مناطق آزاد را به خودروهای لوکس می‌شناسند، گفت: اگر از ورود این خودروها بگذریم، دیگر چه اتفاقی در این مناطق افتاده است؟ آیا غیر از این است که اشتغال در این مناطق به فراموشی سپرده شده است و یا غیر از این است که زمین‌هایی که پیش‌تر در اختیار صنعتگران قرار گرفته بود، امروز یک به یک دارد، در اختیار مراکز تجاری قرار می‌گیرد، تا در آن فروشگاه‌های بزرگ و جشنواره‌های خرید راه بیندازند؟

این کارشناس اقتصادی با انتقاد از سلیقه‌ای اداره شدن این مناطق گفت: تعریفی که علم اقتصاد از مناطق آزاد دارد، با آنچه در حال حاضر در ایران در حال رخ دادن است، فاصله زیادی دارد؛ دلیل آن هم این است دبیرخانه و مدیران رده‌ بالای این مناطق با تغییرات دولتی تغییر می‌کنند و کارشناسانی نیز که به خدمت گرفته می‌شوند، اغلب غیرمتخصص هستند؛ جمع این عوامل باعث شده است که این مناطق را بتوان با عبارت شتر گاو پلنگ توصیف کرد.

بغزیان با بیان اینکه در بحث قاچاق ما با یک دولت پنهان مواجه هستیم، گفت: در حال حاضر قاچاقچیان باشناسایی خلأهای قانونی موجود در ایران از تمام سیستم‌های بانکی و مجاری قانونی در حال سواری گرفتن هستند که راه مبارزه با این قاچاقچیان افزایش ریسک قاچاق و افزایش هزینه‌های قاچاق است.
منبع : فارس
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

«محفل»، نمادی از تحول موفق
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۹
نقش هنر و هنرمندان در انقلاب اسلامی
دوشنبه ۲۷ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
بهار نارنج، ظرفیتی که فدای نام و نشان شد
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۲
حجاب نماد سلامت و توازن
شنبه ۲۵ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴
«حجاب» امنیت‌آفرین و آرامش‌بخش
جمعه ۲۴ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷