تاریخ انتشارسه شنبه ۲۶ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۶:۲۶
کد مطلب : ۲۱۷۳۲۵
عضو کمیسیون اقتصادی گفت: از 9 هزار و 580 شرکت ثبت شده در کیش، دو هزار و 841 مورد فقط در یک آدرس ثبت شده است.
۰
plusresetminus
به گزارش بلاغ، رحیم زارع در یک برنامه تلویزیونی درباره وضعیت مناطق آزاد اظهار کرد: از 9 هزار و 580 شرکت ثبت شده در کیش، 2841 شرکت فقط در یک آدرس ثبت شده که این نشان دهنده نبود شفافیت در مناطق آزاد است.

وی با بیان اینکه از سال 89 تا سال 93 حدود 726 میلیون دلار سرمایه‌گذاری خارجی در مناطق آزاد انجام شده است، گفت: با توجه به اینکه هر سال واردات در این مناطق، سه میلیارد دلار است، این سرمایه‌گذاری یک چهارم این واردات و 8 دهم یکسال صادرات ماست.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی هم با حضور در این برنامه افزود: میانگین سرمایه‌گذاری خارجی در مناطق آزاد در هر سال 140 میلیون دلار است یعنی در هر منطقه 20 میلیون دلار که این رقم یک صد و پنجاهم قاچاق در این مناطق است.
زارع ادامه داد: به جای تأسیس مناطق جدید و افزایش بار مالی باید مشکلات مناطق آزاد فعلی را رفع کنیم. هم اکنون هفت منطقه آزاد داریم و باید از ظرفیت فعلی استفاده کنیم.

وی با بیان اینکه 2/5 درصد صادرات کل کشور در هفت منطقه آزاد تجاری صنعتی ما انجام می‌شود گفت: ابتدا باید مشکلات فعلی این مناطق را برطرف سپس مناطق جدید آزاد را تأسیس کنیم.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: با توجه به تبصره یک ماده 117 قانون برنامه پنجم توسعه که مقرر می‌دارد هر گونه معافیت یا تخفیف مالیاتی و حقوق ورودی در طول دوره برنامه پنجم توسعه ممنوع است لایحه دولت درباره افزایش تعداد مناطق آزاد نیاز به دو سوم آرای نمایندگان مجلس دارد.

زارع افزود: طبق آیین‌نامه داخلی مجلس اصلاح برنامه‌های توسعه هم به دو سوم آرا نیاز دارد و با توجه به اینکه برنامه پنجم توسعه برای امسال هم تمدید شده بنابراین نیاز به دو سوم آرای نمایندگان مجلس است.

در همین حال حامد علی مبارکی مدیرعامل منطقه آزاد چابهار با بیان اینکه سهم مناطق آزاد از قاچاق سه میلیارد دلار است مدعی شد: مناطق آزاد شفاف‌ترین عملکرد را در دولت یازدهم داشته است!

وی افزود: مناطق آزاد، کار آزمایشی را انجام می‌دهند و ما باید نتیجه آن را به عنوان کار خوب و مثمرثمر به سرزمین اصلی تعمیم بدهیم!

سید حسن حسینی شاهرودی دیگر عضو کمیسیون اقتصادی درباره وضعیت مناطق آزاد گفت: توسعه کمی و کیفی مناطق، بهبود نیافتن وضعیت اقشار دارای معافیت در آن مناطق، تسهیل واردات کالاهای لوکس و قاچاق آن به کشور، نبود رقابت و نبود شفافیت در اطلاعات از معایب و مشکلات فعلی مناطق آزاد است.

دبیر کمیسیون انرژی مجلس نیز گفت: دستگاه‌های نظارتی باید نظارت لازم را انجام دهند تا شرکت‌های صوری ایجاد نشود و در صورت ایجاد با آن برخورد شود.
خدری اضافه کرد: ماکو امسال 200 میلیارد تومان درآمد داشت که برای زیرساخت‌های این شهر هزینه می‌شود در حالی که کل بودجه استان آذربایجان غربی 220 میلیارد تومان بوده است.

رحیم زارع عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در پاسخ به این سخن خدری تصریح کرد: درآمد 200 میلیارد تومانی ماکو یا از واردات یا از فروش زمین است و ناشی از ارزش افزوده منطقه آزاد تأسیس شده نیست.
منبع : فارس
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آمریکا مضحکه کارشناسان جهان شد
جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۱:۰۰
عملیات وعده صادق، آغازی بر یک پایان
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
۱۹۵ هزار فعال صنفی مازندران در خطر محرومیت
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
بهار نارنج، ظرفیتی که فدای نام و نشان شد
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۲
حجاب نماد سلامت و توازن
شنبه ۲۵ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴