تاریخ انتشارسه شنبه ۲۶ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۶:۱۸
کد مطلب : ۲۱۷۳۲۴
نخست‌وزیر ترکیه با اشاره به وقوع تحول در سیاست خارجی این کشور،‌ گفت که آنکارا قصد دارد روابط خود را با سوریه اصلاح کند.
۰
plusresetminus
و به گزارش بلاغ به نقل از دیلی نیوز، «بینالی ایلدریم» در گفت‌وگو با روزنامه «کارار» چاپ ترکیه، اظهار داشت، ترکیه همان‌طور که روابط خود را با اسرائيل و روسیه از سر گرفت، قصد دارد که روابطش را با سوریه هم بهبود بخشد. وی گفت کشورش به همراه سایر بازیگران منطقه، خواهد توانست بر مشکلی که سوریه با آن گریبانگیر است، غلبه کند.

به گفته ایلدریم «سیاست خارجی جدید ترکیه بر افزایش دوستان و کاهش شمار دشمنان استوار است.»

اظهارات ایلدریم در ارتباط با سوریه، در واقع تکرار همان اظهارات او در 48 ساعت منتهی به کودتای نافرجام 25 تیر است.

ایلدریم گفت، راه حلی که برای (بحران) سوریه در نظر گرفته شده، حافظ تمامیت ارضی این کشور به طور تمام و کمال خواهد بود.

نخست‌وزیر ترکیه در ادامه، با اشاره به ساختار سیاسی داخلی سوریه،  تصریح کرده که «در مناطق سوریه هیچ جریان قومیتی و فرقه‌ای بر دیگر قومیت‌ها تفوق نخواهد داشت... ساختاری که (در سوریه پس از جنگ) شکل خواهد گرفت، عیب اصلی فعلی در آن وجود نخواهد داشت. (یعنی) همان‌طور که ساختار قومیتی نخواهد داشت، (بشار) اسد نیز به مدت طولانی حاکم نخواهد بود.»

ایلدریم در این گفت‌وگو هر چند از اسرائیل به عنوان شریک سیاسی جدید نام برد و هر چند به شکل «مبهم‌تری» گفت که بشار اسد باید برود، ولی کارشناسان عقیده دارند مقامات ترک نمی‌خواهند یک باره همه پیوندهای خود را با سیاست‌های منطقه‌ای آمریکا و غرب قطع کنند و در این خصوص، سیاست گام به گام را در پیش گرفته‌اند، تا از واکنش‌های جدید آمریکا و غرب و توطئه‌های آنها در امان بمانند.

در هر حال، این اظهارات نخست‌وزیر ترکیه، که طی روزهای گذشته از زبان شخص «رجب طیب اردوغان» هم به نوعی شنیده شده است، از تغییر مسیر در سیاست خارجی و منطقه‌ای ترکیه خبر می‌دهد.

اگر چه، گذشت زمان بهتر از هر تحلیلگری جدی بودن یا نبودن این اظهارات را به اثبات خواهد رساند.

انفجار در نقطه مرزی ترکیه - سوریه
خبر دیگر اینکه یک فرد انتحاری با انفجار بمب همراه خود میان عناصر تروریستی «ارتش آزاد» در گذرگاه «اطمه» حوزه شمالی «ادلب» شمار زیادی از آنها را به هلاکت رساند. این انفجار که در نقطه صفر مرزی ترکیه - سوریه به وقوع پیوست، جان 50 تروریست را گرفت و همین تعداد مجروح برجای گذاشت. ارتش آزاد «داعش» را مسئول این حمله دانست.

حلب
به گزارش تسنیم، گروه ائتلافی  «جیش‌الفتح» (متشکل از 22 گروه تروریستی) تلاش کرد کنترل کارگاه سیمان و محله «جمعیهًْ الزهرا» را در غرب و جنوب (حلب) در دست بگیرد. اما با مقاومت نیروهای مقاومت و ارتش سوریه مواجه شد و پس از برجای گذاشتن 40 کشته، از منطقه عقب نشست.

این عملیات شکست‌خورده جیش‌الفتح در واقع، هشتمین عملیات این گروه تروریستی طی هفته‌های اخیر با هدف در هم شکستن محاصره خود در حلب محسوب می‌شود.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما